Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har fått påvist brudd i båtbeinet (håndledd). Har nå gips ned til albuen, kan forvente å ha den på i 3 mnd. Lite lyst til å droppe all styrketrening i den perioden.

Noen som har no erfaring med styrketrening og denne type trening med gips? Type, hvilke øvelser som ville kunne funke å kjøre?

Tenkt meg ned på gymen i mårra for å teste ut diverse, men er redd fantasien kanskje kommer til kort.

Gipsen dekker tommel (derfor stiv tommel og svært dårlig grep), har de 4 fingrene tilgjengelig. Gipsen strekker seg ned til albuen.

Forslag tas imot med stor takknemlighet :)

Fortsetter under...

Har hatt håndleddsproblemer selv og fant etterhvert noen gode alternativer..

Kabelapparater:

Kan brukes til stort sett det du trenger av øvelser for overkroppen, men forutsetter en form for "bånd-tilbehør".

Evo sentrene har redcord (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Redcord_Mini.jpg) som er hva jeg personlig brukte, men det går sikkert an å finne mange andre like gode produkter. Det som er viktig er at det ikke er noe hardt/solid håndtak på båndet, ala hva som vanligvis blir brukt i cablecross etc(http://www.x-life.no/users/xlife_mystore_no/images/1084_Redcord_Powergrip_Par_1.jpg).

Et minus med denne formen for trening er at du stort sett blir avhengig av å kun bruke en arm om gangen, så treninga kommer til å ta lengre tid(man kan evt supersette med den andre armen konstant for å motvirke dette noe..

*****Dra/Ro-øvelser: Ta underarmen gjennom båndet, slik at den enden av båndet som strammes når du drar stopper rett over albueleddet(på "overarms-siden"). Vri/vinkle så underarmen rundt båndet til du føler det sitter litt bedre. Høyden på kabelapparetet bør justeres så kabelen blir dratt mest mulig rett mot deg, da unngår du lettere at båndet glir nedover armen.

For å få lagt inn litt forskjellige trekkvarianter kan du variere mellom å ro høyt oppover mot skuldra(og sette kabelen høyt) og å ro lavere mot mageregionen. På den måten for du truffet både øvre rygg+bakside skuldre samt lats på den lavere versjonen.

*****Curls: I utgangspunktet samme fremgangsmåte som dra/ro-øvelser, bare at man setter kabelen lavere og båndet rundt underarmen/håndleddet. Hadde dog vært veldig forsiktig eller droppet helt dette når det faktisk er snakk om et brudd...

*****(front)Skulderhev/Sidehev: Lav kabelposisjon, lås båndet i albueleddet ved å bøye armen litt og hev i vei.

*****Triceps: enda ikke funnet noen fornuftig måte å gjøre dette på uten å møte samme problemet som med curls, glir lett langs underarmen.

Korsrygg: Back extensions

Bein: bruk maskiner for det de er verdt her. På de hvor det er nødvendig å holde seg fast med armene for ikke å gli bortover kan det vært lurt å gjøre de til ettbeinsøvelser. På den måten letter du vekten og trenger trolig bare å holde deg fast med den friske hånda.

Oveh kommer med en del bra forslag, så jeg skal ikke si så mye om det. Jeg vil bare påpeke at dette bruddet du har er et av bruddene i kroppen med aller størst sjanse for komplikasjoner, så ikke gå helt bajas med treninga. All trening hvor du presser med albuen er greit, men jeg ville vært veldig forsiktig med å kjøre på med belastning på gipsen på dette bruddet. Det er kjedelig med tre måneder med dårlig trening, men det er mye kjedeligere når de tar siste kontrollrøntgen og bruddet ikke viser noen tegn til tilheling.

Litt skremselspropagand apå morgenkvisten :)

Da en kompis av meg brakk hånda, bandt jeg armen hans fast i stanga så kan kunne kjøre markløft og nedtrekk. Ellers så har man sånne pullovermaskiner som man drar med albuene, vet ikke om det er sånne der du trener. FLyes om man fester kablene nede på armen og ikke holder den i hånda. Du får leke litt å se hva du får til :D

Da en kompis av meg brakk hånda, bandt jeg armen hans fast i stanga så kan kunne kjøre markløft og nedtrekk.

ALDRI ALDRI ALDRI ALDRI ALDRI ALDRI gjør det med scaphoideumfraktur. Vær så snill å heller ta det litt pent enn å ende opp med at bruddet ikke gror og i verste fall at deler av (eller hele) benet dør. Det er en grunn til at det blir gipset helt ut til tommelen i tre måneder, sammenlignet med en gipslaske til håndflata i 6-8 uker ved et vanlig håndleddsbrudd.

Annonse

Takk for svar :)

Har fått høre det en del ganger at det er viktig å la det være helt i ro. Kommer akkurat hjem fra gymmet nå, prøvde ut en del cableøvelser. Brukte lang tid på å feste/skifte tyngde/ utøve øvelsene. Trengs god disiplin og tålmodighet for å fortsette med dette i 3mnd. Pluss-siden er at jeg ikke kjente noe i håndleddet, så har bestemt meg for å holde meg til de øvelsene fremover. Blir dog en del løping framover, man vil jo ikke bli tjukkas ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...