Gå til innhold

Maskiner for trening av fram- og bakside av lår: Tull eller Gull?

Anbefalte innlegg

Vi vet vel alle hva de fleste Forummedlemmers holdning til ja/nei-maskinene er... :)

Men hva sier dere eksperter om:

Seated Hamstring Exercise Machine (sitte på rumpa og trene bakside lår)

Leg Extension Ecercise Machine (sitte på rumpa og trene framside lår)

Jeg jobber stadig for å lære meg skikkelig (trygg) teknikk i knebøy og markløft, og bruker derfor lite vekt på stanga foreløpig (har dårlig mobilitet, kranglevoren nakke m.m.). Og selv om teknikken stadig bedrer seg, så skulle jeg gjerne fått brukt musklene mer. Derfor pleier jeg på å bruke de nevnte maskiner for å trene fram- og bakside av lår (etter at jeg er ferdig med knebøy og mark naturligvis).

Så spørsmålet er: Er det noe vits i å bruke tid på disse maskinene, eller bør jeg finne andre øvelser? Er jo unektelig ganske "behagelig" å bruke dem (selv om det svir som f... i lårene), så jeg håper naturligvis de er nyttige for noe...:unsure: Men har stygge mistanker om at de stiller i samme kategori som ja/nei-maskinene. Kan vel nevne at jeg har trent styrke et par år, så er ikke helt nybegynner.

Da lener jeg meg tilbake og håper på fornuftige synspunkter fra Forumets Orakler! :)

Fortsetter under...

Lårcurlen er fin for baksiden. Til forside lår er det bedre men beinpress maskinen om du ikke får trent tungt nok på knebøy. Da får du også trent rompemusklene.Du kan også kjøre deg ut på bulgarske utfall eller goblet squat etter at du har trent med litt lettere vekter på knebøy. Begge disse er bra for å øke mobiliteten din.

Begge to er fine. Spesielt vastus medialis får jobbet knall hardt i sluttfasen av leg.ext og kan være en fin måte å motvirke gulrotbein (tykk oppe, tynn nede). Om du er jæævla smart lener du deg så langt bak du klarer med overkroppen så treffer du ekstra godt på rectus femoris.. kan fort få en veldig fin quadriceps øvelse.

Lårcurl er og en fin øvelse.. men ikke optimal. Kjør heller GHR i nedtrekksmaskin, kan godt bruke ett-beins lårcurl eller lårcurl som droppsett - aldri som hovedøvelse.

Jeg ville heller kjørt GHR for hamstrings og hip-thrust / glutebridge med strikk for stumpen (gjerne med ett-bein, uten strikk) og bulgarsk utfall.. om du må isolere kan du kjøre maskiner.. but to what end? TO WHAT END I ASK YOU?

35h7on.jpg

Er de støtteøvelser eller hovedøvelser i programmet ditt?

Fokus på

Knebøy og varianter (zercher, low-bar, high-bar, frontbøy etc)

Goblet squat (med strikk, uten strikk, med pulse.. uten pulse)

Hip thrust / glutebridge (med strikk, uten strikk, til kasse, ikke til kasse..)

Markløft / romansk markløft / amerikansk markløft / whatever..

reverse hypers (på ball, med bøyde knær, i maskin, med rette bein)

Glute ham raise

Ett-beins øvelser (bulgarsk utfall, ett-beins romansk markløft, step-ups osv)

Eksplosive øvelser (box-jumps, CMJ, boks-bøy med stopp)

Alt spørs på utgangsnivået ditt!

Fin beinøkt

Aktivering:

Goblet squat med strikk

Ett-beins lårcurl

Hovedøkt:

Zercher bøy: 3 sett x 5 + droppsett 8-12 reps @ RPE 9

Glutebridge med strikk:2 sett x 8 til 10

Amerikansk markløft: 2 sett x 8 til 10

GHR: 2 sett x 5 eksentriske (øk til 3 sett når du klarer 2 sett)

Kutt droppsett om du har dårlig dagsform.

Øk volum ved god dagsform.

Streb for å øke intensitet på hovedøvelse oftest mulig.

Annonse

Tusen milloner takk alle sammen! Der fikk jeg svar på det jeg lurte på, masse tips og til og med treningsforslag! Har behørig skrevet ut alt og er nå i gang med å sette opp et opplegg for skikkelige benøkter. Fikk en aha-opplevelse da jeg leste disse svarene, tenkte gjennom hvor det "svikter" i øvelsene mine. Fant ut at det ikke bare er mobiliteten og teknikken min som er litt hemmende, men jeg må rett og slett ha mer styrke i rompa, den er for svak! Så nå vet jeg hva jeg skal jobbe med.

Igjen, tusen takk for hjelpen! :):):)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...