Gå til innhold

Knebøy og markløft - Teknikk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bra markløft! Men husk at nakken skal være en naturlig forlengelse av ryggraden, så prøv å korrigere ved å se litt skrått nedover heller enn oppover.

Angående knebøy. Det ser ut som du har en sterk og god mage og rygg gjennom løftet, men tyngdepunktet ditt faller fremover i bunnen. Dette kan du prøve å rette på ved å ta av litt vekt og forsøke å ha en litt rettere overkropp. Jeg synes det er lettere å få overkroppen rett ved å tenke på at rompa/hoftene skal ned mellom knærne, heller enn at overkroppen skal over knærne. Ha litt vinkling på føttene, 30-40grader, press knærne ut til siden samtidig som du setter deg rett ned mellom knærne. Da vil du få en rettere overkropp fordi du sentrerer massen i høyere grad, og ved å følge dette vil også tyngdepunktet ditt havne mer på baksiden av foten.

Ser at du har en liten vinkling på føttene, men litt vrien posisjon å se det fra. Hva er forresten årsaken til at du tar bøy til boks? :)

Lite praktisk tips i knebøy: legg stanga lavere enn du gjør i videoen, uheldig å trippe rundt på tærne med masse vekt. Legg den så du må utføre en minibøy for å få den ut. Selvom det ser ut som du er litt fucked mtp at det neste hakket er litt lavt:p

Gjest SlettetBruker3
Hold hodet nøytralt når du tar mark, og begynne med stangen ca over midten av fotbuen ved vristen. Møt stangen med leggene, ikke dra stangen inntil før de har vinkel. Press mot gulvet med bena - du drar med ryggen, og mister spennet. Ellers, spenn deg skikkelig opp, få med deg både latsene og buktrykket i bunn og avslutt med rumpen.

I knebøyen, litt mer fotvinkel, få knærne ut og ikke begynn bevegelsen med å lene deg fremover og skyve rumpen ut. Ut med knærne, spenn i ryggen og ned med hoften. Slik du gjør det kommer tyngdepunktet langt foran hoftene, og du får lite trykk. Det blir mer en jekke-bevegelse. Ikke ille, men kan bli mye bedre! Vet du om noen som kan gi deg noen tips i levende live er det veldig mye bedre enn å få det her.

Tusen, tusen takk!! Skal tenke på alt neste gang!

Det er en PT jeg kan snakke med på senteret, kan prøve å få en time hos henne:)

Gjest SlettetBruker3
Bra markløft! Men husk at nakken skal være en naturlig forlengelse av ryggraden, så prøv å korrigere ved å se litt skrått nedover heller enn oppover.

Angående knebøy. Det ser ut som du har en sterk og god mage og rygg gjennom løftet, men tyngdepunktet ditt faller fremover i bunnen. Dette kan du prøve å rette på ved å ta av litt vekt og forsøke å ha en litt rettere overkropp. Jeg synes det er lettere å få overkroppen rett ved å tenke på at rompa/hoftene skal ned mellom knærne, heller enn at overkroppen skal over knærne. Ha litt vinkling på føttene, 30-40grader, press knærne ut til siden samtidig som du setter deg rett ned mellom knærne. Da vil du få en rettere overkropp fordi du sentrerer massen i høyere grad, og ved å følge dette vil også tyngdepunktet ditt havne mer på baksiden av foten.

Ser at du har en liten vinkling på føttene, men litt vrien posisjon å se det fra. Hva er forresten årsaken til at du tar bøy til boks? :)

Takk for tips!

Tar knebøy til boks fordi jeg har hatt litt problemer med følelsen om å "sette seg ned", har kommet altfor langt frempå før. Det er bare midlertidig til jeg får inn bevegelsen litt bedre. Men med dine tips tror jeg nok det skal gå bedre! :)

Gjest SlettetBruker3
Lite praktisk tips i knebøy: legg stanga lavere enn du gjør i videoen, uheldig å trippe rundt på tærne med masse vekt. Legg den så du må utføre en minibøy for å få den ut. Selvom det ser ut som du er litt fucked mtp at det neste hakket er litt lavt:p

Aah, smart! Tusen takk :)

Annonse

Takk for tips!

Tar knebøy til boks fordi jeg har hatt litt problemer med følelsen om å "sette seg ned", har kommet altfor langt frempå før. Det er bare midlertidig til jeg får inn bevegelsen litt bedre. Men med dine tips tror jeg nok det skal gå bedre! :)

Supert! Er i utgangspunktet ingenting i veien med det, det er implementert i flere anerkjente treningsprogrammer. Ville bare forsikre meg om at det ikke var ubegrunnet og tilfeldig! :)

Lykke til!

Gjest SlettetBruker3
God plan! Siden du er i Oslo vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Erle Engmark. André Midtby kan sikkert formidle kontakt. Finner du en PT som er bedre på bøy og mark enn henne skal du få finnerlønn, din egen kroppsvekt i proteiner.

Jaa, hun er jo helt rå! Det hadde vært utrolig gøy å få henne til å lære meg det!

God plan! Siden du er i Oslo vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Erle Engmark. André Midtby kan sikkert formidle kontakt. Finner du en PT som er bedre på bøy og mark enn henne skal du få finnerlønn, din egen kroppsvekt i proteiner.

Gjelder dette bare Ingrid B? Har veldig lyst det proteinet. Veier godt over 100 kg.

Det sitatet gjelder det motsatte av poenget ditt ;) Her gjaldt det å finne en som var bedre på mark og bøy spesifikt for denne personen, ikke på generelt grunnlag. Antropometrien tatt i betraktning vil både Erles generelle kompetanse, kunnskap og personlige erfaringer være verdifulle her.

De som både kan/har kunnet og kan lære bort er sjeldne. Erle er en av dem.

Jeg sier ikke at hun er dårlig. Hun er antagelig veldig flink. Jeg har bare lyst på. proteinpulver.

Gjest SlettetBruker3

Føler det går litt bedre med knebøyen nå, men kommer fortsatt litt frempå på noen repetisjoner...

(fra 0:45)

Sånn ser det ut bakfra:

[ATTACH]69503[/ATTACH]

Tok film av det også, men syns den ble litt upassende (shortsen gikk litt vel langt opp)..

Asle, Nicolai Hildre :)

post-1277-14440901004036_thumb.png

Annonse

Du får en ganske durabelig buttwink (posterior pelvic tilt), som betyr at rompa di faller inn under ryggen når du går langt ned. Dette skyldes en stram hamstring og gluteus, og en bedre bevegelighet her vil nok bedre det.

Hvordan varmer du opp? Dynamisk oppvarming/mobilitetsøvelser kan hjelpe deg godt på vei når det gjelder dette.

Gjest SlettetBruker3
Du får en ganske durabelig buttwink (posterior pelvic tilt), som betyr at rompa di faller inn under ryggen når du går langt ned. Dette skyldes en stram hamstring og gluteus, og en bedre bevegelighet her vil nok bedre det.

Hvordan varmer du opp? Dynamisk oppvarming/mobilitetsøvelser kan hjelpe deg godt på vei når det gjelder dette.

Ja, har lagt merke til den...

Løper på mølle eller ror i 10 min, så pleier jeg å tøye hofteleddsbøyeren og ta squat to stand. Har dessverre en god del forbedringspotensiale når det kommer til dynamisk oppvarming og mobilitetsøvelser!

Ja der har du veldig mye å hente inn på angående mobiliteten din. Se gjennom disse videoene:

Og bruk hele Martin sin sekvens og i hvertfall en del av André sin.

Har du tilgang til foam roller/rumble roller på treningssenteret ditt? Dette gjør også underverker under oppvarming.

Gjest SlettetBruker3
Ja der har du veldig mye å hente inn på angående mobiliteten din. Se gjennom disse videoene:

Og bruk hele Martin sin sekvens og i hvertfall en del av André sin.

Har du tilgang til foam roller/rumble roller på treningssenteret ditt? Dette gjør også underverker under oppvarming.

Tusen takk! Disse skal brukes neste knebøyøkt:)

Nei, har ikke det dessverre!

Supert! Ta deg god tid med oppvarmingen, uavhengig om det er en knebøyøkt eller brystøkt. Under oppvarmingen setter du grunnlaget for resten av treningen, og som i alle andre sammenhenger er det alltid positivt med et solid grunnlag!

Om du har en Coop OBS Bygg butikk eller lignende i nærheten vil jeg anbefale deg å kjøpe et PVC-rør og sage det i to. Da har du en utmerket "skum"-rulle (jo hardere jo bedre, og jeg har selv gjort det samme og det funker fjell!) som hjelper deg til å myke opp sener og bindevev. Jeg kjøpte litt sølvteip til pynt, men det er helt frivillig :p

Gjest SlettetBruker3
Supert! Ta deg god tid med oppvarmingen, uavhengig om det er en knebøyøkt eller brystøkt. Under oppvarmingen setter du grunnlaget for resten av treningen, og som i alle andre sammenhenger er det alltid positivt med et solid grunnlag!

Om du har en Coop OBS Bygg butikk eller lignende i nærheten vil jeg anbefale deg å kjøpe et PVC-rør og sage det i to. Da har du en utmerket "skum"-rulle (jo hardere jo bedre, og jeg har selv gjort det samme og det funker fjell!) som hjelper deg til å myke opp sener og bindevev. Jeg kjøpte litt sølvteip til pynt, men det er helt frivillig :p

Det skal jeg absolutt gjøre!

Haha! Nærmeste er i Lillestrøm, et lite stykke unna. Da jeg trente på Elixia hadde de slike ruller. Men tror ikke de har det der jeg trener nå, men kan jo alltids prøve å lete litt. Må være en nydelig rull du har! Sølvteip og greier!

Vil i alle fall anbefale deg å ha det i bakhodet neste gang du er i nærheten av en butikk som kan selge sånt!

Ja røret mitt er en fest for øyet, ingen tvil om det! Ser supersmart ut der jeg ruller rundt midt på gulvet også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...