Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En liten digresjon. Barna i Afrika som er alvorlig underernærte (sulter) opplever ikke at de er sultne. Det at du føler deg mett er ikke nødvendigvis en god indikator på at kroppen er glad og fornøyd :)

Nei, det er sant! Spiser ikke like lite som de da, hehe.. Spiser ganske mye :) Er sikkert mett fordi jeg har blitt vandt med å spise sånn jeg gjør.

Nei, det er sant! Spiser ikke like lite som de da, hehe.. Spiser ganske mye :) Er sikkert mett fordi jeg har blitt vandt med å spise sånn jeg gjør.

Du spiser kanskje mye i volum (i dine egne øyne), men uansett hvordan du ser på det så er ikke 1000 kcal/dag mye.

Heisann! Kjenner meg veldig godt igjen i deg og det du skriver, Jenta:). Selv lå jeg på samme kaloriinntak som deg veldig lenge, med veldig mye trening i tillegg. Vil si som de andre har sagt over her: det er alt for lite!

Jeg vet at du antageligvis ikke vil høre på oss eller tro på oss når vi skriver dette, men du må virkelig få i deg mer mat. Ja, jeg vet at du "fungerer" og "føler deg mett" og "har det bra". Det trodde jeg at jeg også på det kaloriinntaket og aktivitetsnivået. For å være ærlig følte jeg meg supersterk, mett og uslåelig. Tenk at jeg klarte å ligge så lavt på kaloriene, selv om alle anbefalte at jeg burde spise mer? Tenk at jeg fikk det til, det som så mange andre sliter med. Så mange sliter med å gå ned i vekt og klare å "styre" seg, men jeg hadde jo ingen problem - kjente null sultfølelse og brukte all energien min på jogging. Jeg trodde helt ærlig at jeg var supermann.

Vel, I've got news for you: du er ikke supermann. Du er menneskelig. Du trenger mer mat. Som mange har nevnt over her: du bryter bare ned kroppen din med så lite mat over lengre tid. Tro meg - jeg vet hva jeg snakker om. Selv ville jeg bli "fit" med markerte muskler og stram kropp. Så jeg jogget og sprang alt jeg orket og levde på samme kaloriinntaket som deg. Ja, jeg raste ned i vekt - men ble bare en mindre versjon av meg selv. Når folk så meg etter at jeg hadde gått ned i vekt sa de "du har liksom krympet - blitt så mye mindre!". Det var jo ikke det som var målet. Musklene mine forsvant lynkjapt, og jeg endte opp som en svak liten pingle uten noe muskler på kroppen og typisk "tynnfeit". I tillegg mistet jeg menstruasjonen, og den er enda ikke tilbake.

Hvis jeg kunne gjort alt om igjen ville jeg gjort det så utrolig mye saktere. Tatt meg goood tid - hvorfor har du hastverk? Jeg ville trent styrke, lagt meg på et lite underskudd (3 - 400 kcal) og presset inn noen intervalløkter i uken. Jeg ville fokusert på riktig og nok mat i ukedagene, og til spesielle anledninger ville jeg unnet meg selv en ekstra god middag / dessert. Jeg tror da at jeg hadde hatt det mye bedre med meg selv, og den perioden jeg gikk ned i vekt ville ikke bli husket som et helvete. For ja, den tiden lå på så lavt kaloriinntak var et helvete: jeg frøs konstant, hadde utrolig kort lunte og dårlig humør, var sliten, slapp, sulten, redd for mat og stengte meg selv inne på rommet mens vennene mine hadde jentekvelder eller fester jeg ikke kunne være med på fordi "jeg skulle jo ikke spise".

Jeg vet at du ikke vil tro på meg, og at du sannsynligvis tenker "disse rådene gjelder nok for alle andre utenom meg" - men det gjelder deg også. Du trenger mat, og du trenger mye mat. Når du er snill mot kroppen din, svarer kroppen med å være snill tilbake! Husk at du skal leve i kroppen din i forhåpentligvis mer enn 50 år til - du må ta godt vare på den. Jobb med kroppen din, ikke mot den! Det er da de virkelige resultatene kommer, det kan jeg garantere deg ;-)

Takk takk! Lest gjennom det du skriver, og er enig i masse. Ville bare høre meningene til alle dere som har peiling! Skal tenke over dette :)

Med det aktivitetsnivået hun har, JA jeg er enig. Men det jeg skrev kom før informasjonen om aktivitetsnivå, treningstype osv. Jeg går for tiden på PSMF og ligger under 1000 kcal hver dag. Men jeg tar også hensyn til det når jeg trener, og spiser masse masse mat på så lite kcal (og det var jo i utgangspunktet spørsmålet hennes, om det spilte noen rolle hvor MYE mat hun spiste når hun likevel lå under 1000 kcal). Så lenge jeg får i meg nok proteiner er det all good :nin:

Det blir selvfølgelig noe helt annet når hun trener såpass mye kondisjon og såpass lite styrke, og i tillegg tydeligvis vil bygge muskler.

Takk for konkret svar på spørsmålet! :) Bygge muskler kan jeg vente med. Spiser mye proteiner til vanlig, og virker som om du også klarer deg fint med dette. Skal vurdere å øke, men som sagt spiser jeg ikke under 1000kcal når jeg trener :)

Takk Kristin og Vegard for gode og informative innlegg :)

Jenta:) du skriver i begynnelsen av denne tråden at du vil bygge muskler. Det kommer ikke til å inntreffe med Så stort underskudd. Med ditt aktivitetsnivå og så lavt næringsinntak skulle de 5 kg være unnagjort på ett par-tre uker. Men det var før kroppen din begynte å reagere på det stresset du utsetter den for. Hvorfor skal du på død og liv ( pun intended) bli 55 kg. Bokse i bantamvektklassen? Tallet på vekta er bare ett teit nummer. Ingen bryr seg hva det tallet er, ingen.

Du sier at du føler deg bra, og det er jo fint, men det er ikke noen indikasjon på at det du gjør er bra for deg.

Vil ned noen cm ihvertfall, må ikke for all del være 5 kg så lenge jeg ser forbedring. Muskler venter jeg med :)

Annonse

Jenta: du har fått ganske endtydig svar her og det synes jeg du bør ta til deg.

Med ditt aktivitetsnivå så vil jeg anslå at vedlikeholdsinntaket ditt burde ligge på rundt 2500kcal. Hva får deg til å tro at det skal bli så my lettere for deg å inta dette bare du får lov til å ligge supperlavt til du har nådd målvekta? Før eller siden må du lære å ta til deg mer energi enn du gjør.

For å gjenta meg selv: Siden du synes det er vanskelig å få i deg mer enn 1000kcal så vil jeg si at det sunneste er å venne seg til et vedlikeholdsnivå før du begynner å tyne kroppen på maksimalt underskudd. Du er ikke overvektig og for din egen helses skyld er det viktigere at du lærer deg hva kroppen din trenger enn å gå ned de siste 5kg som du av en eller annen grunn mener må av så fort at det må gjøres med det mest ekstreme underskudde overhode mulig.

Jeg hadde nok klart det fint ved å spise mer fett og nøtter osv, så det hadde gått fint. Men 2500 synes jeg blir for mye! Har fått masse informasjon nå, så vet mer om dette. Trodde ikke 1000 kcal var så lite som alle dere sier om dagen. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...