Gå til innhold

Spiser mye på få kalorier, hjelp?

qwerty123

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente som har tenkt å slanke meg litt.Er ganske ny på dette, men har begynt å telle kalorier. Jeg holder meg på ca. 1000 kcal hver dag. Når jeg leser her mener mange at dette er veldig lite, men det er bare 600 under energinivået mitt :) På disse 1000 kaloriene føler jeg at jeg kan spise mye, bare jeg velger riktig mat. Så kommer spørsmålet: Har det noe å si hvor mye jeg spiser så lenge jeg holder meg innenfor 1000? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Hei! Jeg er ei jente som har tenkt å slanke meg litt.Er ganske ny på dette, men har begynt å telle kalorier. Jeg holder meg på ca. 1000 kcal hver dag. Når jeg leser her mener mange at dette er veldig lite, men det er bare 600 under energinivået mitt :) På disse 1000 kaloriene føler jeg at jeg kan spise mye, bare jeg velger riktig mat. Så kommer spørsmålet: Har det noe å si hvor mye jeg spiser så lenge jeg holder meg innenfor 1000? :)

Skal du ned i vekt og ikke bryr deg om musklene dine.. Så er det et generelt underskudd som gjelder;) Vil du beholde musklene mest mulig.. Da må du få i deg mest mulig proteiner;) Sats på rundt 2g-2,5g per kilo kroppsvekt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du velger "riktig" mat spiller det ikke noen rolle hvor mye du spiser på 1000 kcal :)

Okei! Tusen takk for svar :) Spiser bare sunn mat, f.eks masse grønnsaker og kylling. Dette inneholder jo ikke mye kcal, så blir derfor alltid god og mett :)

Skal du ned i vekt og ikke bryr deg om musklene dine.. Så er det et generelt underskudd som gjelder;) Vil du beholde musklene mest mulig.. Da må du få i deg mest mulig proteiner;) Sats på rundt 2g-2,5g per kilo kroppsvekt;)

Takk for svar! :) Jeg har lyst til og bygge muskler og, så trener styrke ca. 5 ganger i uken. Spiser egentlig ganske mye protein. Prøver å holde meg til høyere protein enn karbo :) Jeg kan ikke så veldig mye om dette, men så lenge jeg spiser proteiner kommer jeg til å bygge muskler og gå ned i vekt? Vil egentlig ned i både vekt og fettprosent, men jeg vil fortsatt ha muskler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Okei! Tusen takk for svar :) Spiser bare sunn mat, f.eks masse grønnsaker og kylling. Dette inneholder jo ikke mye kcal, så blir derfor alltid god og mett :)

Takk for svar! :) Jeg har lyst til og bygge muskler og, så trener styrke ca. 5 ganger i uken. Spiser egentlig ganske mye protein. Prøver å holde meg til høyere protein enn karbo :) Jeg kan ikke så veldig mye om dette, men så lenge jeg spiser proteiner kommer jeg til å bygge muskler og gå ned i vekt? Vil egentlig ned i både vekt og fettprosent, men jeg vil fortsatt ha muskler :)

Du vil mest sannsynlig ikke klare begge deler:) Ihvertfall ikke med mindre du nettopp har begynt å trene... Men hva spiser du egentlig? Hvordan består dagene dine kostholdmessig og hvordan trener du/hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil mest sannsynlig ikke klare begge deler:) Ihvertfall ikke med mindre du nettopp har begynt å trene... Men hva spiser du egentlig? Hvordan består dagene dine kostholdmessig og hvordan trener du/hvor mye?

Jeg er ikke så flink til å spise frokost/lunsj så jeg pleier å lage meg mat når jeg kommer hjem, som er sånn ca. klokken to. da spiser jeg for det meste 200g kylling, og 250g forskjellige grønnsaker, til middag spiser jeg det samme. Mellommåltider/kvelds kan være en boks magerkesam med bær, og søtning. Evt. havregrøt/gryn, og frukt. Men jeg kommer alltid rundt 1000kcal hver dag :) Jeg har trent ett par uker, men følger ikke et spesielt program. Det går for det meste i styrkeapperater, sykling, stepmaskin, og mølla. Jeg tør ikke å begynne med vanlige vekter, fordi jeg ikke kan noe om det.. Trener i 1 til 2 timer hver gang, og forbrenner opp mot 900kcal. Trener ca 4-5 ganger i uka, og har gjort det i to uker nå. De dagene jeg trener spiser jeg mer karbo, og mer kcal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
Jeg er ikke så flink til å spise frokost/lunsj så jeg pleier å lage meg mat når jeg kommer hjem, som er sånn ca. klokken to. da spiser jeg for det meste 200g kylling, og 250g forskjellige grønnsaker, til middag spiser jeg det samme. Mellommåltider/kvelds kan være en boks magerkesam med bær, og søtning. Evt. havregrøt/gryn, og frukt. Men jeg kommer alltid rundt 1000kcal hver dag :) Jeg har trent ett par uker, men følger ikke et spesielt program. Det går for det meste i styrkeapperater, sykling, stepmaskin, og mølla. Jeg tør ikke å begynne med vanlige vekter, fordi jeg ikke kan noe om det.. Trener i 1 til 2 timer hver gang, og forbrenner opp mot 900kcal. Trener ca 4-5 ganger i uka, og har gjort det i to uker nå. De dagene jeg trener spiser jeg mer karbo, og mer kcal :)

Du kan sjekke ut Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

+ se på øvelse beskrivelsene til fitnessbloggen;) Så er du godt på vei når det gjelder styrketrening;) Styrketrening er VELDIG bra hvis du skal ned i vekt/stramme opp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter å tro at du forbrenner kun 1600 kcal om dagen med det aktivitetsnivået der? Du trenger nok mer mat! Jeg spiser i underskudd på 1600 kcal og jeg trener bare 3 dager i uken :p

mulig derfor mange sliter med å gå ned i vekt pga de tror dette? det er jo bare å gå på vekta så finner man ut av det.

Man forbrenner ikke altid så mye som man tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig derfor mange sliter med å gå ned i vekt pga de tror dette? det er jo bare å gå på vekta så finner man ut av det.

Man forbrenner ikke altid så mye som man tror

Så du tror at 1000 kcal/dagen er nok for en jente som trener 4-5 dager i uken? Dessuten kan man ikke bruke vekten som indikator hvis man vil bygge muskler (som nevnt over), for de skal jo veie noe de også.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvor du vil hen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror at 1000 kcal/dagen er nok for en jente som trener 4-5 dager i uken? Dessuten kan man ikke bruke vekten som indikator hvis man vil bygge muskler (som nevnt over), for de skal jo veie noe de også.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvor du vil hen :p

for det første, man vil ikke bygge muskler på 1000kcal . Jenter generelt vil slite godt md å bygge på underskudd uansett tror jeg. Jeg har aldri sett noen til det hvertfall.

Folk må lære seg å prioritere! Man kan ikke få i både pose og sekk desverre

1000kcal over en kortere periode gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at 1600kcal er basalforbrenningen din. med andre ord; du forbrenner mer enn dette bare ved å stå opp av senga og kle på deg. Når du i tillegg trener 4-5 ganger i uka blir det ganske ektremt underskudd. Bra at du spiser ekstra karbs de dagene du trener.

Tenk på at det å spise mer krever trening når man ikke er vandt til det. På samme måte som at å spise mindere enn man er vandt til krever tilvenning ;-) Renger med at du har som må å gå ned i vekt siden du ligger i undersudd, men du må for all del ikke kutte ned enda mer dersom fremgangen stopper opp.

Jeg ville feks prøvd å spise litt mer karbohydrater til hovedmåltidene feks ris i tilleg til grønnsakene til kyllingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første, man vil ikke bygge muskler på 1000kcal . Jenter generelt vil slite godt md å bygge på underskudd uansett tror jeg. Jeg har aldri sett noen til det hvertfall.

Du har rett, men jeg mener fremdeles at hun spiser for lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1

for det første, man vil ikke bygge muskler på 1000kcal uansett. Jenter generelt vil slite godt md å bygge på underskudd uansett tror jeg. Jeg har aldri sett noen til det hvertfall.

1600 er basalforbrenningen :) Forbrenner garantert mer, siden jeg går og ikke kjører til alt. Synes selv det er bedre å ligge for lavt i tilfelle jeg beregner feil på mat osv, enn å ligge for høyt. Spiser meg mett, og det synes jeg er viktig. Kunne aldri tenke meg å sulte meg selv :) Spiser opp mot 1600 kcal de dagene jeg trener. Noen ganger mindre. Jeg tenker at jeg først vil komme meg ned i vekt, og miste fett, så heller tenke mer på styrke når jeg har kommet meg ned til der jeg vil. Forhåpentligvis tar det ikke alt for lang tid. Takk for svarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett, men jeg mener fremdeles at hun spiser for lite :)

Om hun trives med det, og hun føler seg bra på 1000kcal ser jeg ingenting som sier at hun ikke kan det. Det er nok fler jenter som ikke spiser mye mer enn 1000 og klarer seg godt. Kcal er ikke altid så viktig så lenge maten er bra og man føler man får i seg nok. Føler man seg plustelig sliten øker man maten litt. Man MÅ ikke følge alle disse kalkulatorene som sier at man skal ligge på ett spesifikt antall kcal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun trives med det, og hun føler seg bra på 1000kcal ser jeg ingenting som sier at hun ikke kan det. Det er nok fler jenter som ikke spiser mye mer enn 1000 og klarer seg godt. Kcal er ikke altid så viktig så lenge maten er bra og man føler man får i seg nok. Føler man seg plustelig sliten øker man maten litt. Man MÅ ikke følge alle disse kalkulatorene som sier at man skal ligge på ett spesifikt antall kcal:)

Jeg kan ha mistforstått, men mener Kristin Charm skrev noe om hvilke andre påvirkninger det kan ha for kroppen som ikke nødvendigvis er så positive. Men det kan godt være jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier ikke at du tar feil altså. Vi har nok heller bare våre egne oppfattninger om ting:)

Jeg trodde heller ikke dette var ekstremt lavt. Har lest at flere som skal ned i vekt har fått anbefalt å ligge rundt 1000 kcal hver dag selvom de trener, og disse har mer fett enn meg å veier mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde heller ikke dette var ekstremt lavt. Har lest at flere som skal ned i vekt har fått anbefalt å ligge rundt 1000 kcal hver dag selvom de trener, og disse har mer fett enn meg å veier mer. :)

lavt er det, men man kan fortsatt få i seg mye viktig på 1000 kcal :) Og som jeg sa, de dagene man føler seg litt tom da spiser man litt mer. Både for å prøve bygge litt overskudd, men man booster også forbrenningen litt forhåpentligvis,

Ut ifra mine ærfaringer er det nødvendgvis ikke unormalt å ligge på 1000kcal ish for jenter over en tid. Og alle klarer seg fortsatt fint ennå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...