Gå til innhold

Bulkehjelp?

Silje88

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg legger denne i riktig forum, og det er sikkert maaange tråder på dette temaet her inne fra før, men jeg prøver likevel.

Jeg prøver å bulke, men etter en lang periode på kcal underskudd synes jeg det er forferdelig vanskelig å få i meg nok mat. Jeg sitter nå og jobber med en kostholdsplan, fordi jeg føler at jeg må ha noe konkret å forholde meg til for å kunne få til dette. Jeg ligger ikke på mer enn mellom 1500-2000 kcal daglig nå, og trener i snitt ca 8 økter i uken. Jeg går jo bare ned i vekt, de siste dagene har det vært markant, fra 58,7 kg forrige onsdag, til 57,4 på søndag, og til 56,1 i dag. Vet at det er variasjoner utifra hvor mye vann man har i kroppen osv også, men likevel :confused:

Så, uten å ha regnet på kcal, er det dette jeg sånn røflig tenker å spise ila en dag:

frokost:

et beger youghurt sammen med musli og en banan

1 times tid senere

1 vanlig proteinshake (104 kcal)

lunsj

Det de serverer i kantina på jobben (oftest pastaretter, lapskaus, karbonader osv, vanlig norsk lunsjmat), minimum 200g, sammen med brød

mellom jobb og trening

2 brødskiver med eggeomelett (2 egg, 1 dl lettmelk, litt parmesan og krydder), eller stekt tunfisk med rødløk

etter trening

Gainer (394 kcal)

par timer etter der, middag

oftest en kyllingfilet med div grønnsaker og ris, av og til laks m ris, av og til stekt tunfisk m grønnsaker, av og til kjøttdeig med sur/søt saus, wok, annet kjøtt litt avhengig av hva man har i fryseren

Ser dette greit ut? Burde jeg legge inn fler måltider? Større måltider? Mat istede for shake? Er det forresten noe kosttilskudd jeg bør ta utenom omega3?

Jeg er veldig fantasiløs hva mat angår, spiser liksom bare for å leve.

Håper noen kan hjelpe! Jeg vil jo bygge muskler, ikke bare bryte dem ned og ikke gi dem nok næring til å bygge seg opp! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666

Alle måltidene dine kan jo økes, hva med havregryn til frokost/kvelds?+ Masse mer ris/kylling?

2brødskiver+omellet== erstatt med 10 skiver+omelett med 5egg..... osv osv osv!

Du spiser allerede ALT for lite i forhold til 8økter?

Fitnessbloggen kcal kalk: 57kg, 24år, 166høy=2600kcal.... med 6-7treninger i uken.. Så begynn å logg på diett.no! Og følg hva som egentlig går inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hehe, jo, det er vanskelig å spise nok! ;) Godt å høre at jeg kan spise hva jeg vil da, prøver å styre unna mye fett og raske karber, men trenger kanskje ikke tenke på det da?

Visste ikke at det fantes gainere med så mye kcal? har du noen å anbefale?

Gainer=større dosering....

Trenger egentlig ikke tenke så mye på fett/raske karbs nei, kommer jo helt ann på hvilket "nivå" du er på. Kroppsbyggere tenker ofte på hvordan kroppen deres reagerer på de forskjellige produktene osv..

Og selvfølgelig, spiser du renest mulig/med litt overskudd=mindre fettlag(mener jeg)! Ellers kan du egentlig spise 10000kcal for å øke i muskelmasse, men dermed får du også mye "overskudds energi" som blir til fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Martin! :)

Jeg liker ikke havregryn.. men så liker jeg ikke tunfisk heller da, så kan vel likesågodt klare å trykke i meg litt havregryn på morran også ;)

Jeg er nok ikke akkurat på noe kjempenivå, hehe, men tenker litt i de baner av fitness, eller hvertfall at jeg vil trene og spise opp mot det, så får det gå som det går på en måte.

Men kan jeg f.eks doble dosen gainer? eller bør jeg ta det som to separate shaker iløpet av dagen? Da har jeg jo fått nesten 1000 kcal "gratis" der i såfall :)

Skal sjekke ut diett.no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
Takk Martin! :)

Jeg liker ikke havregryn.. men så liker jeg ikke tunfisk heller da, så kan vel likesågodt klare å trykke i meg litt havregryn på morran også ;)

Jeg er nok ikke akkurat på noe kjempenivå, hehe, men tenker litt i de baner av fitness, eller hvertfall at jeg vil trene og spise opp mot det, så får det gå som det går på en måte.

Men kan jeg f.eks doble dosen gainer? eller bør jeg ta det som to separate shaker iløpet av dagen? Da har jeg jo fått nesten 1000 kcal "gratis" der i såfall :)

Skal sjekke ut diett.no!

altså: hvis dosen er f.eks 2sccops+3dl melk.. så kan du likegodt ta 4scoops+5-6dl melk sånn i grunn! ;) Så det er ikke noe problem ja:) Er jo akkurat som: spise 200gkylling eller spise 400g? hmm...

Ps: nøtter/olje er en fin ting hvis du vil øke kcal;)

Det er for øvrig ingen grunn å trene 8økter? Hvorfor trener du så mye/hvordan trener du egentlig?:) Er det noe idrett inkludert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kjekt å vite! Da gjør jeg nok det! :) Takk for tips ang. nøtter/olje, det er jo lettvint å få i seg litt av :)

Grunnen til at det blir såpass mye trening er at jeg har en jobb hvor det er en fordel om jeg deltar på trening med "beboerne" på jobben en gang eller to i uken. Blir ofte futsal eller innebandy der, også klarer jeg ikke motstå fristelsen av å ta en tur på treningssenteret etter arbeidstid i tillegg.

Mer mat og færre treningsøkter er notert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Ok, kjekt å vite! Da gjør jeg nok det! :) Takk for tips ang. nøtter/olje, det er jo lettvint å få i seg litt av :)

Grunnen til at det blir såpass mye trening er at jeg har en jobb hvor det er en fordel om jeg deltar på trening med "beboerne" på jobben en gang eller to i uken. Blir ofte futsal eller innebandy der, også klarer jeg ikke motstå fristelsen av å ta en tur på treningssenteret etter arbeidstid i tillegg.

Mer mat og færre treningsøkter er notert ;)

Er ihvertfall lettere å få i seg "nok" mat hvis du kutter ned på treninger, ellers må man spise mer:)

Men det jeg ville gjort, selvom jeg ikke er noen ekspert, så ville jeg logget på diett.no i ca 1 uke, og se hva du er på! Og deretter legge inn litt og litt;) Sånn at både kroppen osv blir vant til det;) ikke f.eks gå fra 1500 til 3000kcal:P Men heller gå gradvis!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skjønner :)

Har begynt å loggføre i en bok for meg selv (som det er lett å se i loggen min, glemmer jeg å skrive ting på nett :p ), og håper det kan hjelpe meg med å få oversikt. Er derfor jeg spurte her også, for å kunne ha et utgangspunkt og et mål for min egen del.

Er nok pent nødt til å øke matinntaket gradvis, kroppen vil liksom ikke ha så mye mat :p Men prøver å øke litt og litt, hvertfall etter jeg begynte å gå så mye ned i vekt!

Skal prøve å roe ned til et mer nøkternt antall timer på treningssenteret også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange energirike råvarer som lett kan øke energinntaket ditt.

Bytte ut vannet i proteinshaken din med H-melk f.eks, ta med 2 skjeer pulver isteden for en.

Ta en neve nøtter/turmix/rosiner imellom måltidene,

En spiseskje olivenolje et par ganger om dagen,

En liten smørklatt på kjøttet til middag, evt drikke proteinshake til middag i tillegg?

Spise laks istedenfor torsk, kyllinglår istedenfor kyllingbryst, entrecote istedenfor indrefilet? =)

Mange små endringer som vil gi resultater når de blir mange nok=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at jeg kan spise hva jeg vil da, prøver å styre unna mye fett og raske karber, men trenger kanskje ikke tenke på det da?

Visste ikke at det fantes gainere med så mye kcal? har du noen å anbefale?

Næh, er ikke noe å tenke på det. Man kan ikke akkurat si "du kan ikke spise smultringer og sjokolade, du må spise brokkoli" til folk som sliter med å spise nok.

Du kan jo bare ta dobbelt så mye gainer om gangen f. eks.

Trenger egentlig ikke tenke så mye på fett/raske karbs nei, kommer jo helt ann på hvilket "nivå" du er på. Kroppsbyggere tenker ofte på hvordan kroppen deres reagerer på de forskjellige produktene osv..

Og selvfølgelig, spiser du renest mulig/med litt overskudd=mindre fettlag(mener jeg)! Ellers kan du egentlig spise 10000kcal for å øke i muskelmasse, men dermed får du også mye "overskudds energi" som blir til fett...

Fat gains på bulk dikteres av størrelsen på kalorioverskuddet, ikke om man spiser "ren" mat.

For kroppsbyggere som injiserer insulin osv. så er matvalg og måltidstiming av stor betydning (ellers kan de dø), men for oss andre så er det ikke noe å henge seg opp i med mindre man gjør noe helt idiotisk som å få alle proteinene sine fra baconcrisp.

Takk Aurelius! Mange små endringer man kan gjøre ser jeg, mye å lære og mye å ta med seg :) Bruker alltid melk i shaken (lettmelk, men ihvertfall mer næring enn vann :) ).

H-melk!

Ellers er kreatin et fint tilskudd hvis du ikke bruker det allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanskelig å spise nok :confused:. Jeg kunne lett spist 6000 kalorier hver eneste dag uten å bli for mett.

Gainer 394 kcal ==> gainer 1000 kcal f. eks.

Spis hva du vil, bare spis nok... Frokosten din er babymat, og den "vanlige" proteinshaken din er halvparten så stor som min.

Hva er "Gainer" ? å hva gjør det? evt effekt på hva? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hva er "Gainer" ? å hva gjør det? evt effekt på hva? :)

Gainer: "big mass" osv...= bare mat i pulverform egentlig:) Lettere å drikke kcal enn å tygge seg ihjel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Så kort sagt, gainer er for de som sliter med å få i seg nok kcal? Eller vil ha mere enn normalt?

f.eks... :) Gainer er egentli bare an shake med protein+karbs og litt mer fett. Mens en proteinshake er= stort sett mest mulig protein..

Søk på "big mass" osv;) Så ser du på næringsinnholdet;) Så får skjønner du forskjellen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...