Gå til innhold

Diare og næringsopptak


einz

Anbefalte innlegg

Hei, har opplevd løs mage i de siste dagene og lurer bare på om det påvirker noe av det kroppen tar opp av næring?

Prøver å legge på meg så er ganske viktig for meg å få i meg så mye som mulig av proteiner, kalorier osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lagt om kosten de siste dagene? Hvordan spiser du?

Tjaaa, ikke noe veldig spesielt.. begynte med Anabolic bolt og zma for 1 ukes tid siden! Tenker det kan ha noe med saken å gjøre.

spiser vanlig mat. Prøver å spise kylling og ris f.eks noen dager i uken, eller går det i havregryn, grovt brød med diverse pålegg, tunfisk, vanlig middag osv.. spiser sjeldent burger, pizza, godte osv.

Kjenner litt ut som jeg har feber og har hvert uvanlig sliten på trening og ellers på dagen. Vet ikke om jeg kanskje kunne ha fått noe form for virus. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har en liten virusinfeksjon i tarmen, ja uten at jeg kan vite det sikkert. Avhengig av hvor infeksjonen sitter og hvor en har økt væskeutskillelse fra tarmveggen kan en få redusert opptak en periode, men førsteprioritet er å bli frisk. Ser ikke hvordan ZMA/AB skal kunne påvirke deg til å få løsere avføring. Skal som regel litt mer magnesium til før en får osmotisk diare enn 400 mg. Det siste du skal gjøre er å presse i deg mat for å ikke miste gainz - ta det helt med ro, spis fornuftig og det du klarer og ikke stress med det. De grammene med fettfri masse du mister får du igjen. Om det vedvarer, kontakt lege.
Tusen takk for hjelpen!:D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hvis du prøver å legge på deg går jeg ut ifra at du spiser mer enn vanlig. Normalt så tømmer diare deg for væske, dette er stemmer hvis det er en infeksjon. Diare kan være et symptom på for høyt væske inntak. Med mye mat og mye væske så vannes fordøyelsesvæskene ut og maten blir ikke ordentlig fordøyd og du får diare.

Ikke drikk mer enn en liter de dagene du ikke trener. Ikke spis før det har gått minst en halvtime etter du har drukket og ikke drikk før det minst har gått en halvtime etter du har spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du prøver å legge på deg går jeg ut ifra at du spiser mer enn vanlig. Normalt så tømmer diare deg for væske, dette er stemmer hvis det er en infeksjon. Diare kan være et symptom på for høyt væske inntak. Med mye mat og mye væske så vannes fordøyelsesvæskene ut og maten blir ikke ordentlig fordøyd og du får diare.

Ikke drikk mer enn en liter de dagene du ikke trener. Ikke spis før det har gått minst en halvtime etter du har drukket og ikke drikk før det minst har gått en halvtime etter du har spist.

Anbefaler du væskerestriksjon ved diare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diare kan være et symptom på for høyt væske inntak. Med mye mat og mye væske så vannes fordøyelsesvæskene ut og maten blir ikke ordentlig fordøyd og du får diare.

Har aldri hørt at diaré kan være symptom på høyt væskeinntak.. Må isåfall være sjeldent. Årsaken til diaré er som regel endringer i elektrolyttbalansen i tarmen. Økt osmotisk trykk i tarm bidrar til å øke vanninhholdet i feces
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...