Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I stedet for å lage en helt ny tråd, tar jeg rett og slett å bare forandrer litt på denne.

Jeg trenger hjelp til å sette sammen et treningsprogram, og håper noen flinkiser her inne kunne hjulpet meg litt! :)

Målsetting:

Sterkere!

Større/finere rumpe og lår

(mulig jeg har andre målsettinger som er oppi hodet mitt, men som jeg ikke helt tør å si før jeg har begynt skikkelig med dette her og ser hvordan det går! hehe)

-------------------------------------------------

Jeg har jo trent i ett år, to ganger i uken. Det har vært litt uten struktur, og nå må jeg virkelig bare få meg et treningsprogram. Vil det da være riktig av meg å ta et program ala starting strength til tross for at jeg har trent ett år?

Tar fremdeles lite i både kne og mark. Og benk har jeg ikke en gang prøvd enda, jeg har bare brukt benk med manualer (pga en PT på sprek og blid mente det ikke var så bra for meg å ta vanlig benk, men jeg skjønte jo fort etter å ha lest masse på FB at det rett og slett bare er tullsnakk)

Treningsøkt A

Knebøy 3 x 5

Benkpress 3 x 5

Markløft 1 x 5

Dips 2 x 8

Mage 3 sett

Treningsøkt B

Knebøy 3 x 5

Militærpress 3 x 5

roing med stang 3 x 5

Hang-ups 3 x 8

Mage 3 sett

Hvordan kan jeg tilpasse dette litt mer til meg?

Hang-ups klarer jeg kun én av foreløpig så kommer aldri til å klare 3 x 8. Haha, da blir det så fall bare med den ene, til jeg etterhvert klarer mer.

Og er det mulig for meg å ta med Hip thrust i tillegg til knebøy inni der? Elsker den øvelsen, og føler den går mye mer på rumpen enn det knebøy gjør (jeg får mer kontakt).

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13070-treningsprogram-som-passer-til-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

SS er et flott program for alle som ikke har lang erfaring med baseøvelsene, og programmet er lett og greit å følge. Om du endrer det er det i grunn ikke SS lengre, men ser ingen problem med at du kan ta litt hipthrust i tilegg om du vil. Ang Hang-ups så kan du jo få hjelp med en strikk eller på maskin i starten. Det at du "aldri blir å klare" er jo ikke noe å tenke på, det er jo målet ditt å klare!

Trente med program fra PT skikkelig i 6 mnd så fikk jeg meg en hund så da gikk alt av rutiner helt vekk. Begynt med treningen igjen så når jeg leste starting strenght ble jeg nysgjerrig og begynte på det før jeg tar fatt på programmet jeg holdt på. Jeg synes det er absolutt er å anbefale det programmet for å ha grunnstyrken på plass (post videoer og tren teknikk i samme slengen, det får du mye igjen for senere)

Mål med treningen?

Sterkere, mer definert og finere rumpe + lår! :)

SS er et flott program for alle som ikke har lang erfaring med baseøvelsene, og programmet er lett og greit å følge. Om du endrer det er det i grunn ikke SS lengre, men ser ingen problem med at du kan ta litt hipthrust i tilegg om du vil. Ang Hang-ups så kan du jo få hjelp med en strikk eller på maskin i starten. Det at du "aldri blir å klare" er jo ikke noe å tenke på, det er jo målet ditt å klare!

Ja, da må jeg i så fall bruke maskinen!

Hehe, jeg mente at jeg aldri hadde klart det sånn som det ligger an akkurat nå! Men en vakker dag skal jeg nok klare det ja :D

Lurer inn hip thrust jeg, men holder meg til sånn som det står ellers.

Hvor lenge bør jeg ha dette programmet?

Trente med program fra PT skikkelig i 6 mnd så fikk jeg meg en hund så da gikk alt av rutiner helt vekk. Begynt med treningen igjen så når jeg leste starting strenght ble jeg nysgjerrig og begynte på det før jeg tar fatt på programmet jeg holdt på. Jeg synes det er absolutt er å anbefale det programmet for å ha grunnstyrken på plass (post videoer og tren teknikk i samme slengen, det får du mye igjen for senere)

Ja, jeg har filmet teknikken min på mark og kne. Mulig jeg legger det ut litt senere! :)

Bruk det så lenge du klarer, når det virkelig stagnerer er du så rutinert på baseøvelsene at du kan gå videre. MEN SS er "the bread and butter" med styrketrening så videre kan du legge til flere ting, annen progressjon, frekvens osv. Men man kommer ikke unna at benk, bøy, mark og press +/- 5 reps funker alltid og bestandig ;)

Annonse

Bruk det så lenge du klarer, når det virkelig stagnerer er du så rutinert på baseøvelsene at du kan gå videre. MEN SS er "the bread and butter" med styrketrening så videre kan du legge til flere ting, annen progressjon, frekvens osv. Men man kommer ikke unna at benk, bøy, mark og press +/- 5 reps funker alltid og bestandig ;)

Aiit! (y) Takk for svar!!

Hmm.. Her kommer forvirringen igjen.. Hehe..

Knebøy tror jeg at jeg har teknikken inne på (men, det kan jo selvfølgelig hende jeg tar feil), mark har jeg all intensjon om å ikke gå tungt med med det første, da jeg ikke er sikker på teknikken enda. Men det vil jo komme etterhvert.

Men okei, så hva vil du si er et bedre program for min målsetting? :)

Jeg har holdt på med SS nå i ca 3-4 uker, og er superfornøyd! Anbefaler deg sterkt å begynne med dette programmet! Merker stor fremgang i både styrke og rent kroppslig. Strammere både her og der ;-) Jeg har begynt relativt lett, og fokuserer sterkt på teknikk. Har økt sakte men sikkert i kg, men øker like gjerne ved å klare ett par flere reps før jeg legger på mer vekt. Hangups tar jeg i maskin :-)

Asle: Ang Zumba; digger Zumba og alle andre dansetimer på Elixia også, jeg! Dansing ødelegger ikke for styrketreningen, tenk det!!

Okei, jeg får kontakte en PT å få hjelp til å sette opp noe:) I mellomtiden får jeg lese meg opp litt mer på hvordan dette fungerer. Mulig jeg ikke er en av de med best forståelse for styrketrening.

Ikke gjør det så komplisert! Gå for SS, det vil du ikke angre på!!

Annonse

Nei, jeg tuller med tøysen.

SS er et fint baseprogram, men du kan fint legge inn andre øvelser enn de som er foreslått. Det er ingen magi i å dra markløft fra bakken i forhold til rumensk om målet er muskelvekst, ei heller i knebøy i forhold til å legge inn knebøy + hoftestøt + andre øvelser som går mer spesifikt på områdene du vil trene.

Eks:

Treningsøkt A

Knebøy 2x12

Benkpress 3 x 10

Rumensk Markløft 2x12

Dips 2 x 8 (klarer du dips?)

Hengende benhev 2x10

Sittende roing med rett stang 2x10

Treningsøkt B

Rygghev og planke

Knebøy 3 x 5

Liggende hofteekstensjon 2x12

Pushups 3x max

Kabelroing 2x12

Ansiktsdrag 2x15

Sumomarkløft 2x6

Ikke et særlig gjennomtenkt program, men bare et eksempel på hvordan du kan sette opp en 2-splitt der du tar med målsetningen din i betraktning og øvelser du liker. Da får du både trent gjennom hele kroppen 3 dager i uken, får med kjekke baseløft du blir sterk og digg av og jobbet med øvelser som hjelper baseløftene. Vanskelig å trene for mye rumpe eller jobbe med den i for mange plan. Vanskelig å gjøre knebøy med maksimal rumpeaktivering bra og tungt nok som nybegynner, og å belaste andre deler av rumpen enn knebøy gjør er heller ikke dumt.

Må ikke skremme henne før hun engang har begynt :) Keep it simple :-)

Jeg har holdt på med SS nå i ca 3-4 uker, og er superfornøyd! Anbefaler deg sterkt å begynne med dette programmet! Merker stor fremgang i både styrke og rent kroppslig. Strammere både her og der ;-) Jeg har begynt relativt lett, og fokuserer sterkt på teknikk. Har økt sakte men sikkert i kg, men øker like gjerne ved å klare ett par flere reps før jeg legger på mer vekt. Hangups tar jeg i maskin :)

Asle: Ang Zumba; digger Zumba og alle andre dansetimer på Elixia også, jeg! Dansing ødelegger ikke for styrketreningen, tenk det!!

Takk for svar :)

Ja jeg har lyst å prøve meg på dette altså. Men nå vet jeg ikke hvilke øvelser å ta med. Det var visst helt feil det første oppsettet.

Jeg overtenker nok ja... hehe.. uff.

Takk for svar :)

Ja jeg har lyst å prøve meg på dette altså. Men nå vet jeg ikke hvilke øvelser å ta med. Det var visst helt feil det første oppsettet.

Jeg overtenker nok ja... hehe.. uff.

Du må ikke miste motet ;-) Dette klarer du!

Og når det gjelder dips: Jeg klarer ikke "ekte" dips ennå, så jeg tar den enklere varianten der jeg sitter på en benk med en vektstang på fanget, løfter meg ut fra benken, og heiser rumpa ned og opp igjen..

Nei ikke jeg heller. Tar sånn på benk jeg og:)

Men den går vel mer på tricep enn bryst?

Og nei, jeg skal ikke miste motet!! Jeg må jo kunne klare å lage et treningsprogram sånn som alle andre :p

Har også holdt med med SS i et par ukers tid, og jeg merker STOR fremgang :) Hvis jeg skal gi noe tips, så vil det være å begynne veldig lett med vektene (slik at man ikke øker for fort og stagnerer), og sjekk ut alle teknikkvideoene til øvelsene her på FB. De er gull!! :)

(kan ikke få sagt hvor viktig teknikk er :p )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...