Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Har sittet noken timer forran skjermen og søkt på google no angåande smerter i høgre skulder ( bak ) og det meste av dei gode forklaringane på dette problemet har jeg sitt på fitnessbloggen :)

Jeg er vel komt i klassen med ein haug av nordmenn så går med den "Det skjer aldri meg" mentalitet..

Vel no har altså det skjedd meg, at på grunn av smerter i skulderen så er eg hemmet fra og ta press øvelser som benkpress osv.

kjente det sterkest fro ei veke siden, så då slutta eg med alt så var press øvelser ( berre kjørt knebøy frontbøy osv og andre øvelser der eg ikkje involverer skuldrene i stor grad.

Lest meg fram til at dette mest sannysnlig er dei 3-4 støttemusklene( små musklene som fester skulderen ) ? er offshore og har minimum i utstyr som kan brukes til støtteøvelser osv. ingen strikk.

Er nok som resten av gjengen her inne, lettere deprimert nå en ikkje får trent det en vil trene om dagene...:unsure:

Føler berre eg trenger litt veiledning til og få denne skulderen opp og gå igjen :) Dei 2 vekene fram til eg skal heim igjen på fri..

Kan forresten nevne at jeg driver med masse crossfit og styrketrening. så dette belaster jo skuldrene en del.

Takker for svar (y)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12484-skulderplage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved smerte, plager eller ubehag er det aller beste tipset jeg kan gi deg å kontakte en flink terapeut (naprapat, fysioterapeut etc). Alt annet blir bare spekulasjoner.

Det er jo helt klart at øvelser for pre-hab (blant annet støttemuskulatur), god teknikk og korrigering av dysfunksjoner har sin plass i et treningsprogram, og bør brukes flittig. Men hvis skaden allerede har skjedd, hadde jeg heller lagt energien - og kanskje pengene - på å finne en god terapeut som kan stille diagnos og rehabilitering (hvis det trengs).

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12484-skulderplage/#findComment-483738
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hvor mye pressing og roing gjør du nå? Tren mye mer roing, facepulls og strekk brystet. Pluss pause fra pressing. Så kan du også prøve deg på litt rotator cuff-øvelser, external rotation (google), dette kan du gjøre uten strikk. Da ligger du på siden på en benk. Men ville anbefalt tipset over der, om å få det sjekket av en spesialist. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12484-skulderplage/#findComment-512207
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Hvor mye pressing og roing gjør du nå? Tren mye mer roing, facepulls og strekk brystet. Pluss pause fra pressing. Så kan du også prøve deg på litt rotator cuff-øvelser, external rotation (google), dette kan du gjøre uten strikk. Da ligger du på siden på en benk. Men ville anbefalt tipset over der, om å få det sjekket av en spesialist. Lykke til!

Har våre til fysioterapaut no og funnet at av det trur eg, har hatt pause fra pressøvelser i 1 måned no, og han anbefalte og ro øvelser, facepulls osv. har trent dette i 1 veke no og no klarer eg faktisk og ta push ups uten at det kjennes ut som skuldera revner :) skal inn til fysio igjen på onsdag igjen :) Han meinte dette var noko han hadde sitt ein del av i Crossfit trening osv, som eg driver ein del med.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12484-skulderplage/#findComment-535862
Del på andre sider

Heisann, har tidligere hatt plager som du nevner, og gikk over til å trene gode rotasjonsøvelser og tøying før hver skulderøkt. Begynner som oftest med å tøye ved å bruke et kosteskaft / stang, har strake hender og fører det over hodet og helt ned bak kroppen, prøver gradvis å ha et smalere grep. Ved rotasjonsøvelsene tar jeg en meget lett hantel og roterer vekselvis horisontalt og vertikalt rundt albueleddet.

Itilegg bør du begynne å fokusere på bakside skulder, legg inn øvelser for dette hver skulderøkt / brystøkt. Synes ikke du bør droppe brystøkter / pressøvelser helt under "hvileperioden" men tren heller med lette vekter og fokuser på kontakt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12484-skulderplage/#findComment-535931
Del på andre sider

Annonse

• 4 uker senere...
Heisann, har tidligere hatt plager som du nevner, og gikk over til å trene gode rotasjonsøvelser og tøying før hver skulderøkt. Begynner som oftest med å tøye ved å bruke et kosteskaft / stang, har strake hender og fører det over hodet og helt ned bak kroppen, prøver gradvis å ha et smalere grep. Ved rotasjonsøvelsene tar jeg en meget lett hantel og roterer vekselvis horisontalt og vertikalt rundt albueleddet.

Itilegg bør du begynne å fokusere på bakside skulder, legg inn øvelser for dette hver skulderøkt / brystøkt. Synes ikke du bør droppe brystøkter / pressøvelser helt under "hvileperioden" men tren heller med lette vekter og fokuser på kontakt.

Har no fokusert på det du skriver her og i henhold til det fysioterapauten har sagt og merker framgang, har ikkje den samme smerten i skulderen lenger. Kan gjere meir og meir uten og merke noen ting og er meir ops og fokusert på oppvarming og trening av bakside skulder :) Takk for svar ! :D

Slutt med crossfit.

Slutte med Crossfit og begynne med berre vanlig styrke blir for meg litt det samma som og begynne og krype igjen når ein har lært og gå :) Trur heller det er uvitenhet om teknikk i baseøvelser frå min side før i tida så har forårsaket dette problemet :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12484-skulderplage/#findComment-578339
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...