Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, men tar MYE lengre tid å lage startern, tror det tok bortpå 2 uker eller noe før den bobla og koste seg.

Det hadde vel gått fortere om du hadde satt den første blandingen på økologisk sammalt mel. Blir jo utblandet til slutt likevel. Er i skallet på kornet jærsoppen finnes. Lettere med økologisk også siden det ikke er bestrålt.

Det hadde vel gått fortere om du hadde satt den første blandingen på økologisk sammalt mel. Blir jo utblandet til slutt likevel. Er i skallet på kornet jærsoppen finnes. Lettere med økologisk også siden det ikke er bestrålt.

Det tenkte jeg ikke på!:o Du har ikke mulighet til å sende meg litt av kulturen din da? Fått skikkelig bakelyst jeg nå:p

Det tenkte jeg ikke på!:o Du har ikke mulighet til å sende meg litt av kulturen din da? Fått skikkelig bakelyst jeg nå:p

Det kan sikkert ordnes, men bør vel vente til den er litt sterkere da så den kan tåle forsendelsen.

Annonse

Satte deig til havrebrød i går og bakte i dag:

post-549-14440890414744_thumb.jpg

Mye mer liv i deigen etter første heving denne gangen. Har aldri klart å lage så luftig havrebrød med gjærbakst som jeg fikk her. Brukte 200 gram fint spelt, 50 gram sammalt spelt, 100 gram hvete og litt semper grov mix til å gjøre deigen litt fastere før andre heving.

Dette ser jo meget bra ut Oddis :)

Selv om jeg har kutta ut å spise brød for tida, så kjenner jeg suget etter brød med blåbær eller stekt egg..

Personlig har jeg i flere år laget speltbrød av den typen klisseideg som man bare heller i former, som de fleste venner har falt for og kopiert oppskrifta.

Dette surdeigsbrødet ser derimot mye mer moro ut, da man legger mer arbeid i det, og jeg er for det å legge kjærlighet i matlaginga :)

(Det gir vel også plusspoeng eller hva Kristin Charm?)

I tilfelle du har lyst å prøve dette mens surdeiga hever, så kan du jo ta en titt :)

Mat - Bygge ei lita "kokebok": Speltbrød (jeg brukte å legge ut litt oppskrifter for å ha de et sted der tidligere)

Dette surdeigsbrødet ser derimot mye mer moro ut, da man legger mer arbeid i det, og jeg er for det å legge kjærlighet i matlaginga :)

Det gir definitivt stjerne i boka, ja! :happy:

Dette ser jo meget bra ut Oddis :)

Selv om jeg har kutta ut å spise brød for tida, så kjenner jeg suget etter brød med blåbær eller stekt egg..

Personlig har jeg i flere år laget speltbrød av den typen klisseideg som man bare heller i former, som de fleste venner har falt for og kopiert oppskrifta.

I tilfelle du har lyst å prøve dette mens surdeiga hever, så kan du jo ta en titt :)

Mat - Bygge ei lita "kokebok": Speltbrød (jeg brukte å legge ut litt oppskrifter for å ha de et sted der tidligere)

Takk for det Ztaeyn

Spiser ikke mye brød selv, men i det siste har det blitt en skive sammen med eggene til frokost. Surdeigsbrød holder seg ganske lenge (når en har havre i smaker det mye bedre når det er varmet litt i ovnen eller panna da).

Har reagert litt på hvete i forhold til betennelser (har en polypp i nesa som reagerer), men det har gått fint med surdeigsbrødet på spelt. Sikkert litt med mengde også å gjøre da. Spiste et halvt brød en kveld første gangen jeg bakte surdeigsbrød og da var magen som en ball dagen etter, så alt med måte :D

Lager forøvrig klissedeig selv med surdeigen. Enklest slik om man baker veldig grovt eller har i havregryn og slikt. Så er ikke så mye arbeid med elting.

Men tenkte jeg skulle prøve meg på et finbrød i helgen. Kanskje også en pizzabunn.

• 4 uker senere...

Annonse

' date=' post: 544841, member: 544"']Jeg er herved frelst. Har laget meg en surdeigstarter og bakt tre runder nå. Litt prøving fram og tilbake med hevetid og temperatur, og så sinnsykt godt det er med skikkelig surdeigsbrød!

Ja, det er en veldig god smak på brødene. Hva slags korn/mel baker du på?

Jeg har hatt en liten pause i bakingen da jeg er litt usikker på om speltmelet var en årsak til at polyppen min begynte å vokse igjen eller om det bare var tilfeldigheter. Har imidlertid holdt surdeigen i live, så den lever i trygt velbefinnende i kjøleskapet.

Litt lyst til å prøve å sette en kultur på bokhvetemel. Men det melet er dessverre så altfor dyrt.

Lagde starteren på økologisk, grovt hvetemel, men den funker fint på rug likevel.

Har kjørt på med mye grovt rugmel, litt ruggryn, noe havregryn, gresskarkjerner og litt spelt. Hever til fin størrelse på ca 10 timer i romtemperatur, bruker vann på ca 20-25 grader når jeg baker. Ser at den hever betraktelig bedre nå enn på første baking. Moro å eksperimentere, men det er jo så godt at jeg spiser uanstendig mye :s Blir ikke sixpack av sånt :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...