Gå til innhold

"Knekk" i kneet...


Lisa89

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er no gærnt med kneet mitt... Så fort jeg egentlig gjør noe som helst (utfall, knebøy osv, ja til og med når jeg sitter på en stol og strekker beinet ut) så knekker det i kneet. Er ikke spesielt vondt, bare ubehagelig og rart ettersom det føles ut som beina inni der beveger på seg eller noe.. Vanskelig å forklare :p Men flere som opplever dette? Og hva kan det evt komme av. Burde jeg droppe tunge øvelser som går utover knærne til jeg får kommet meg til lege og sjekket det eller er det bare at knæra mine ikke er vandt til detta?!

Når jeg løper er de vel og merke normale, men det er vel egentlig bare da :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på om det er no gærnt med kneet mitt... Så fort jeg egentlig gjør noe som helst (utfall, knebøy osv, ja til og med når jeg sitter på en stol og strekker beinet ut) så knekker det i kneet. Er ikke spesielt vondt, bare ubehagelig og rart ettersom det føles ut som beina inni der beveger på seg eller noe.. Vanskelig å forklare :p Men flere som opplever dette? Og hva kan det evt komme av. Burde jeg droppe tunge øvelser som går utover knærne til jeg får kommet meg til lege og sjekket det eller er det bare at knæra mine ikke er vandt til detta?!

Når jeg løper er de vel og merke normale, men det er vel egentlig bare da :huh:

Hadde det en god stund, men det gikk over etterhvert som jeg ble sterkere og sterkere i beina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å

Åkei, kanskje knæra mine bare er noobs når det kommer til trening da :blush: hehe

man bør knekke slik ofte siden det kan skade brusken i leddet. Det kan jo hende du har en liten skjevhet i leddet dit som gjør at det lett lager slike knekk, men mest sannsynlig er det ganske normalt og du vil vokse det av deg. Hvis du får smerter eller annet ubehag bør du la en lege se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er no gærnt med kneet mitt... Så fort jeg egentlig gjør noe som helst (utfall, knebøy osv, ja til og med når jeg sitter på en stol og strekker beinet ut) så knekker det i kneet. Er ikke spesielt vondt, bare ubehagelig og rart ettersom det føles ut som beina inni der beveger på seg eller noe.. Vanskelig å forklare :p Men flere som opplever dette? Og hva kan det evt komme av. Burde jeg droppe tunge øvelser som går utover knærne til jeg får kommet meg til lege og sjekket det eller er det bare at knæra mine ikke er vandt til detta?!

Når jeg løper er de vel og merke normale, men det er vel egentlig bare da :huh:

Man skal jo være forsiktig med å stille diagnoser over nett, men knekking og 'klikking' kan være meniskskade - spesielt hvis det også låser seg. Ikke få panikk nå - noe knekking og lyder er helt normalt, så lenge det ikke gjør vondt.

Jeg hadde kanskje fokusert mest på teknikk, kanskje du kan forbedre noe som gir mindre belastning for knærne dine? F.eks gjøre øvelser mer hoftedominante. Sjekk med en erfaren PT/instruktør om du kan få en teknikk-sjekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo være forsiktig med å stille diagnoser over nett, men knekking og 'klikking' kan være meniskskade - spesielt hvis det også låser seg. Ikke få panikk nå - noe knekking og lyder er helt normalt, så lenge det ikke gjør vondt.

Jeg hadde kanskje fokusert mest på teknikk, kanskje du kan forbedre noe som gir mindre belastning for knærne dine? F.eks gjøre øvelser mer hoftedominante. Sjekk med en erfaren PT/instruktør om du kan få en teknikk-sjekk :)

Det er som regel også bare vakuum/luftbobler i leddene. vi har leddvæske og ikke luft, så når leddvæsken flytter seg så hører vi ett knekk.

Edit: med mindre det gjør vondt så trenger du ikke bekymre deg.

prøv å varme opp knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal jo være forsiktig med å stille diagnoser over nett, men knekking og 'klikking' kan være meniskskade - spesielt hvis det også låser seg. Ikke få panikk nå - noe knekking og lyder er helt normalt, så lenge det ikke gjør vondt.

Jeg hadde kanskje fokusert mest på teknikk, kanskje du kan forbedre noe som gir mindre belastning for knærne dine? F.eks gjøre øvelser mer hoftedominante. Sjekk med en erfaren PT/instruktør om du kan få en teknikk-sjekk :)

Hmmm.. Ja, har vurdert å høre med legen flere ganger. Men er ikke den som renner ned døra på legekontoret for slike "småting" :p Skal få en skikkelig innføring i div teknikker på treninga til helga, kanskje det bedrer seg da. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel også bare vakuum/luftbobler i leddene. vi har leddvæske og ikke luft, så når leddvæsken flytter seg så hører vi ett knekk.

Edit: med mindre det gjør vondt så trenger du ikke bekymre deg.

prøv å varme opp knærne.

Det var jo det jeg skrev. Knekking og lyder er normalt, så lenge det ikke er smerte med i bildet ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er bedre å gå til lege med en gang for "små ting". Om det faktisk er noe vil det være bedre å ta det mens det er et lite problem enn om det har forverret seg. :)

Jeg vente for lenge med mine knær. Brukte 1,5 år på trene opp bena mine til å kunne tåle å trene. Viste seg at det var skjevhet i muskelstyrken i lårmuskulaturen, men det fant jeg ut etter å slitt i 1 år med mye smerter. Tenkte også at dette bare var småtterier som kunne rettes opp med teknikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er bedre å gå til lege med en gang for "små ting". Om det faktisk er noe vil det være bedre å ta det mens det er et lite problem enn om det har forverret seg. :)

Jeg vente for lenge med mine knær. Brukte 1,5 år på trene opp bena mine til å kunne tåle å trene. Viste seg at det var skjevhet i muskelstyrken i lårmuskulaturen, men det fant jeg ut etter å slitt i 1 år med mye smerter. Tenkte også at dette bare var småtterier som kunne rettes opp med teknikk..

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at det er bedre å gå til lege med en gang for "små ting". Om det faktisk er noe vil det være bedre å ta det mens det er et lite problem enn om det har forverret seg. :)

Jeg vente for lenge med mine knær. Brukte 1,5 år på trene opp bena mine til å kunne tåle å trene. Viste seg at det var skjevhet i muskelstyrken i lårmuskulaturen, men det fant jeg ut etter å slitt i 1 år med mye smerter. Tenkte også at dette bare var småtterier som kunne rettes opp med teknikk..

Ææææ... Ja, du har forsåvidt rett! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er bedre å gå til lege med en gang for "små ting". Om det faktisk er noe vil det være bedre å ta det mens det er et lite problem enn om det har forverret seg. :)

Jeg vente for lenge med mine knær. Brukte 1,5 år på trene opp bena mine til å kunne tåle å trene. Viste seg at det var skjevhet i muskelstyrken i lårmuskulaturen, men det fant jeg ut etter å slitt i 1 år med mye smerter. Tenkte også at dette bare var småtterier som kunne rettes opp med teknikk..

Og det fant du ut hos legen? Det høres utrolig ut. Jeg vil og ha en lege som sjekker opp slikt!

Muskulære ubalanser er veldig, veldig vanlig og kan bidra til patello femoralt smertesyndrom. Det er derfor veldig viktig å være bevisst på hva man gjør og hva man burde gjøre i henhold til trening. Dette kan en dyktig fagperson/PT hjelpe deg med, og også gi råd om hvilke øvelser som hjelper. En veldig knedominant person med kneproblemer skal kanskje ikke legge mest mulig fokus på å få trent opp en "fin dropp-muskel" (for å nevne noe jeg har hørt x antall ganger), men kanskje forsøke å jevne ut og trene mer posterior chain og hoftedominante bevegelser - f.eks.

Men er enig med deg at hvis man opplever smerter og andre plager, burde det sjekkes opp. Det er jo en grunn til at det gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det fant du ut hos legen? Det høres utrolig ut. Jeg vil og ha en lege som sjekker opp slikt!

Muskulære ubalanser er veldig, veldig vanlig og kan bidra til patello femoralt smertesyndrom. Det er derfor veldig viktig å være bevisst på hva man gjør og hva man burde gjøre i henhold til trening. Dette kan en dyktig fagperson/PT hjelpe deg med, og også gi råd om hvilke øvelser som hjelper. En veldig knedominant person med kneproblemer skal kanskje ikke legge mest mulig fokus på å få trent opp en "fin dropp-muskel" (for å nevne noe jeg har hørt x antall ganger), men kanskje forsøke å jevne ut og trene mer posterior chain og hoftedominante bevegelser - f.eks.

Men er enig med deg at hvis man opplever smerter og andre plager, burde det sjekkes opp. Det er jo en grunn til at det gjør vondt.

Fant det ut hos fysioterapeut :) Legen sendte meg på røntgen og MR i fleng, viste jo ikke noe galt det!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, om problemet er muskulært vil ikke dette vises på røntgen og MR. Hadde utallige runder med dette, viste ikke noe galt med ledd i allefall..

Det er akkurat dette som var poenget mitt: er det muskulært kan du gjøre mye på egen hånd, eller med hjelp av noen som har relevant kompetanse (PT, fysio etc.).

Det gjelder jo forsåvidt uansett om du har smerte eller ikke - men man må jo ha en tanke bak øvelsene og treningen man utfører, man må jo tenke litt på hva man har for utgangspunkt før man planlegger sin trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg, men for å finne ut om det er muskulært eller ei må man undersøkes :p Legen kan/bør henvise til videre undersøkelser :)

Dette er ikke rocket science. En dyktig og utdannet PT kan hjelpe deg massevis. Det er helt standard og vanlig at man gjennomfører en bevegelseanalyse før man setter igang med trening...vanskeligere enn så trenger det faktisk ikke å være.

Men jeg sier det igjen: hvis det er smerte og plager med i bilder, må man jo selvfølgelig sjekke det opp hos terapeut eller lege. Men poenget mitt er at hvis det er snakk om muskulære ubalanser, er det fint lite denne lege får gjort med det. Da kan du kanskje like gjerne starte hos PT'n for å få analyse og teknikksjekk. Det enkle er oftest det beste (og riktige...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...