Gå til innhold

Spiserørsbrokk, GERD og H.Pylori


Ojive

Anbefalte innlegg

Heisann!

Siden team Fast Form har migrert over til denne siden, så tenkte at jeg skulle gjøre det samme :p

Jeg går rett på sak.

Jeg har trent styrke i litt over et halvt år, 3 ganger i uken før jeg ble dårlig. Jeg begynte i august ifjor. Det var rett og slett rimelig pågående kvalme og manglende matlyst som stoppa treninga. "Noen" måneder og en gastroskopi senere fikk jeg diagnosen "refluksøsofagitt", påvisst Helicobacter Pylori og spiserørsbrokk. Festbrems.

Jeg brukte Somac 2x40mg fra mai til august. Nå går jeg på Nexium (40mg om morgen) syrepumpehemmer og testkjørte oppsettet med en stor kebab og 1.5L cola (i know, i know, måtte bare bombe fordøyelsen og se hvordan det gikk). Fikk uansett beskjed av legen å "spise som vanlig" mens jeg går på Nexium og se om det hjelper. Det ser ut som det går noelunde bra. Jeg er hvertfall ikke kvalm lenger.

Etter litt forskning på spiserørsbrokk, potensielle operasjoner og "livet etter", fant jeg ut følgende: Det er en risiko forbundet med tungvektløfting. Leste et sted at "det er mange" som driver med vektløfting som utvikler spiserørsbrokk, og etter en operasjon, er det en sjanse for at det kommer tilbake.

What the fuck to do? Jeg har MEGET lyst til å fortsette å trene, særlig siden jeg gikk ned 10kg (95-85) og begynte å se litt kule forandringer :) Men hele brokk saken gjør meg bekymret. Jeg har ikke lyst å forverre det heller.

Dette er såklart noe jeg burde prate med legen om, men er det noen litt kyndige folk her som vet noe om disse tre (emnefeltet) og trening? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke rette personen til å svare på dette, men tolker det som at blodtrykkøkning og trykket som kommer ved vektløfting er årsaken til at det er en mulighet for at brokk kan komme tilbake. Er nok absolutt noe du må ta opp med legen, men trening uten de tyngste vektene kan være en muliget?

Ja, tenkte å ta det opp med legen.

Men liksom...man kan jo ikke bare gå "lightweight" hele tiden. Kan ikke akkurat se for meg noe økning i hverken styrke eller masse. Så hvis det er sånn at jeg må bare gi opp kroppsbygging pga det, så er det "faen meg triste greier" :/

Takk for svar iaff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...