Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er da min første tråd her på forumet, men jeg vil takke alle de som kommer med mye bra informasjon, mye bra pointers, tanker og meninger om.. I grunn alt som har med fitness, kosthold, trening og fysisk aktivitet å gjøre. Har fått mange pointers og tips gjennom tråder jeg har lest og studert på, som eg har hatt godt nytte av til nå. :)

Uansett, tanken med tråden. Jeg sykler endel, og går endel på turer, men nå i det siste har jeg kommet til det punktet at jeg synes det er for "lett", å sykle, og gå lange turer uten noe særlig belasting, så nå har jeg begynt å pakke sekken med tyve til tretti kilo vekter, bare for å gjøre turen litt mer utfordrende. Turen blir en helt annen, og jeg føler jeg personlig har gevinst i form av tyngre sekk. Det jeg lurer på, er da dette: hvordan vil kroppen reagere på mervekt i hverdagen, som ikke er en naturlig del av kroppens fysikk? Og hvordan få best mulig gevinst av dette? Da tenker jeg på vekter som man fester til ankel, håndledd, og "splintvestløsninger". Restitusjonstid, kroppsholdninger, aktivitetsnivå gjennom dagen er da stikkord jeg har i minne. Noen meninger og tanker om dette?

Fortsetter under...

Gå turer med en tung sekk er en fin måte å øke belastningen på, men det store spørsmålet er jo hva hensikten bak det er?

Hvis du er ute etter å øke styrken, finnes det effektivere måter å gjøre dette på. Men for å "krydre" gåturer, er det fantastisk.

Restitusjonen er inget problem, da det tross alt ikke er veldig mye ekstra vekt det er snakk om. Men som med alt annet, er det snakk om en tilvenningsperiode.

Når det gjelder å applisere ekstra vekt for å gå med i hverdagen (døgnet rundt?) så handler det jo om enda mindre vekter. Resultatet blir nok en aningens høyere dagsforbruk av energi, men hvis hensikten var å forbedre kroppsholdning finnes det fortsatt effektivere måter å gjøre dette på.

Hypotese: At jeg blir tyngre tyngre i hverdagen, uten at det er vekt i form av kropp, vil over tid gjøre meg sterkere, og at dette kan være en ok additiv til vanlig trening.

Jeg ønsker å øke styrke, men ikke bare under treningsøkter med frivekter, men også når jeg gjør andre ting. Jeg har ikke alltid like lett for å holde motivasjonen oppe når jeg trener frivekter, derfor tenker jeg nå litt alternativt, og disse turene mine nå på sykkel og til fots, med ekstra dødvekt, fikk opp øynene mine litt, på en positiv måte. I jobbene mine og i hverdagen går jeg mye, men det er ikke alltid gunstig med en ryggsekk til enhver tid. Når det gjeld sykling/turgåing, kommer jeg til å videreføre dette til vinteren, med skigåing istedenfor sykling, da jeg gikk mye på ski i fjor, uten vekter, og dette gikk meget bra.

Når det gjelder vekter i hverdagen, så tenker jeg i første omgang på rundt fem kilo på hver kroppsdel, handledd x 2 og ankel x 2. Har prøvd noe ala dette tidligere, men da ikke med rene vekter, og da prøvde jeg det ikke mer enn noen minutter.

Tanker?

I tillegg til styrketrening, kanskje. Men da er det fortsatt styrketreningen som kommer gi deg progresjon i styrka, ikke småvektene du bærer rundt på.

Men ja, hvis du IKKE trener noe annet, er det jo selvfølgelig bedre å bære på små vekter døgnet rundt enn å ikke gjøre det. Men hvis du vil bli sterkere, hadde jeg heller lagt litt ekstra energi på styrketrening (som faktisk gjør deg sterkere) enn kondisjonstrening med vekter.

All trening er jo bra trening og gir mer eller mindre resultater, men hvis man har et spesifikt mål må man trene med metoder som leder deg dit - ikke ta en omvei.

Det er mine tanker.

Det høres litt skummelt og rart ut å ha vekt så lavt som rundt anklene ved gåing med tanke på holdning/ryggen, synes jeg, uten at jeg har prøvd det. Ved trappegåing hvor du løfter beina mer rett opp er det kanskje bedre? Med vekt foran på magen må du holde igjen og styrker da korsryggen og omvendt. Må bare passe på å holde ryggen rak og skuldrene på plass. Jeg har lurt på å gjøre det samme som deg så det er en interessant tråd dette. Å gå med vekter i hendene ved gåturer er det jeg har tenkt på bl.a. fordi det å stå på senteret og gjøre bicepsøvelser og arnoldpress er kjedelig.

Om man føler seg lett og sprek en dag kan man ta på seg ekstra vekt og dager man føler seg slappere kan man nyte godt av å ikke ha noe ekstra å dra på. Jeg tror styrken og muskelmassen vil øke litt og det er vel nettop utholdenhet du vil øke, ikke mengden du kan løfte? Jeg ser for meg at å ha noe rundt armene vil kunne gi gode resultater om man øker vektene gradvis og begynner lett sånn at det nesten ikke merkes og nesten føles naturlig hele tiden. Det vil styrke skjelettet bra dette opplegget, tenker jeg.

Gjest Brukernavn

Dette høres ut som noe jeg kunne finne på å gjøre når jeg var rundt 15 år, hvor mye man faktisk får "igjen" for å gå rundt med ekstra vekter er jeg veldig skeptisk til. Vet ikke hvor mye ugunstig "slitasje" slike vekter har med seg, konstant belastning på ryggen for eksempel ved å bruke mye sekk kan gi kjipe bieffekter. Bare spør hvemsomhelst som har vært i militæret. Jeg tror nok du tjener mye mer på å faktisk trene vanlig styrketrening enn å eventuelt løpe rundt med vekter på beina, men igjen så kan det sikkert være bedre enn ingenting.

Annonse

Det høres litt skummelt og rart ut å ha vekt så lavt som rundt anklene ved gåing med tanke på holdning/ryggen, synes jeg, uten at jeg har prøvd det. Ved trappegåing hvor du løfter beina mer rett opp er det kanskje bedre? Med vekt foran på magen må du holde igjen og styrker da korsryggen og omvendt. Må bare passe på å holde ryggen rak og skuldrene på plass. Jeg har lurt på å gjøre det samme som deg så det er en interessant tråd dette. Å gå med vekter i hendene ved gåturer er det jeg har tenkt på bl.a. fordi det å stå på senteret og gjøre bicepsøvelser og arnoldpress er kjedelig.

Om man føler seg lett og sprek en dag kan man ta på seg ekstra vekt og dager man føler seg slappere kan man nyte godt av å ikke ha noe ekstra å dra på. Jeg tror styrken og muskelmassen vil øke litt og det er vel nettop utholdenhet du vil øke, ikke mengden du kan løfte? Jeg ser for meg at å ha noe rundt armene vil kunne gi gode resultater om man øker vektene gradvis og begynner lett sånn at det nesten ikke merkes og nesten føles naturlig hele tiden. Det vil styrke skjelettet bra dette opplegget, tenker jeg.

Du sier jo imot deg selv hele tiden. Å gå turer med vekter (hva slags, for den delen?) i hendene har jo ingenting å gjøre med bicepscurl og arnoldpress? Hvis jeg vil bli sterkere i å presse ting over hodet, gjør jeg jo heller arnoldpress enn å gå tur med vekter i hendene. Eller hva tenkte du der?

Ene gangen vil du øke i styrke og muskelmasse, andre gangen vil du øke i utholdenhet - og ikke mengden du kan løfte. Hva er da styrke for deg, hvis ikke å øke mengden du kan løfte? Og hvordan fungerer det med økt muskelmasse?

Og nei, jeg tror ikke at å gå med 5 kilo rundt anklene gir deg forbedret bentetthet. Det skal en del til. For eksempel tung styrketrening.

Synes ikke dette høres ut som noe kjempeidè. Vektvest/sekk under gåturer er helt greit, det kan du fortsette med. Ankel-/håndleddsvekter tror jeg ikke har veldig mye for seg om man ser det opp mot skaderisikoen. Å plassere vekter ytterst på et lem vil gi vektene svært lang vektarm og den totale belastningen du utsetter deg for i løpet av en dag er ganske stor, samtidig er den faktiske belastningen per repetisjon såpass liten at du ikke vil få noe styrkeøkning å snakke om. Særlig håndleddsvektene synes jeg høres skummelt ut, og jeg tror du fort kan dra på deg tennisalbue eller skuldertrøbbel (typsik rotatorcufftendinopatier), for ikke å snakke om at trapiuzen din kommer til å hate deg. Ankelvektene høres ikke så skummelt ut, men de vil nok heller ikke gi deg noe særlig.

Tror vi her snakker mer om å bryte ned enn å bygge opp, prøv heller å trene styrke under styrketreningen og la kroppen restituere seg når du ikke trener.

• 6 måneder senere...

Litt gammel tråd, men vil likevel dele mine tanker om saken:

Ankelvekter kan jo kanskje gjøre at du får høyere puls på gåturen enn uten vektene, fordi hvert skritt helt enkler blir tyngre. Ser for meg en effekt som f.eks oppoverbakker kan gi (?). Høyere puls kan derfor være med på å gi et høyere kcal-forbruk enn en gårtur uten vekter. Kanskje en god løsning for de som av ulike årsaker ikke kan/ønsker å jogge? Imidlertid støtter jeg det som er sagt tidligere i tråden om at å stille spørsmålstegn ved ryggplager som følge av (for tung bruk av?) ankelvekter. Sikkert lurt å prøve seg litt frem for å finne riktig vekt. Jeg fikk lyst til å prøve :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...