Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har blitt lurt til å melde meg på Trollveggen Triathlon i juli 2013. Dette gir meg heldigvis god tid til å komme i god form og finne teknikk. Fra før av har jeg løpt to maraton, pers 03.36 og skal løpe det tredje i påsken. Har akuratt kommet hjem fra en 4 uker og 200 mil lang sykkelferie så begynner å få litt teknikk/styrke/utholdenhet der og, men svømming har jeg ikke gjort stort av, men skal svømme masse framover.

Det jeg lurer på er hvordan jeg bør trene styrke for å være best mulig rusta til dette. Er det smartest å fortsette med vanlig styrke (annenhver uke hypertrofi, annenhver uke styrke 3-4 reps), og bare trene masse på svømming, sykling og løping ved siden av? Eller bør jeg legge om styrke til fuknsjonelle øvelser med 20-30-40+ reps? Eller andre forslag?

Jeg har ikke mål om å være den beste akuratt, men å være så bra jeg kan bli. Jeg vil heller ikke ofre mer muskelmasse enn nødvendig på dette. Vekta på når jeg er ganske rippa ligger på rundt 86kg. Vet at jeg må ha så lav vekt aka fettprosent som mulig i hvertfall.

Triathlonet mitt er tyngre enn vanlig...altså masse mer stigning og heller kortere distanser om det er relevant.

Tusen takk for all respons!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11940-funksjonell-styrke-triathlon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 190. ;)

Jeg er klar over at jeg må trene masse på selve idrettene... men kommer til å kjøre styrke 4-6 dager i uka vedsiden av fordet (som sakt ønsker jeg ikke å bli spinkel). Trening er gøy og om det er fordelaktig kan jeg godt ha 1-3 økter dagen. Jeg vet også at lange økter med kondistrening er katabolsk så noe muskler må bli ofra.

Men når jeg restituerer mellom kondisjonsøkter funker det å trene styrke, både samme dagen og dagen etter.

Som sakt så sikter ikke jeg på noe pallplass akkurat.

Det jeg lurer på er om jeg bør legge inn noen sære øvelser som kan styrke muskler som blir brukt under fx. svømming og da repområdet og om jeg kanskje bør trene supermange reps en uke innimellom?

Hadde selv planer om å gjøre trollveggen i år, som en siste formtest før Norseman Extreme. Men måtte jobbe den helgen desverre.

Jeg trente fullkroppsprogram fram til Januar.. Knebøy,Markløft,Benkpress,Militærpress,Chins,Foroverbøyd Roing.

Men med svømming tre ganger i uken, mye sykling og enda mer løping droppet jeg styrketreningen helt.

Følte det var nok med all den andre treningen med tanke på restitusjon.

Hadde ingen problemer med gjennomføre Norseman med tanke på lite styrketrening.

Jeg veide også 86kg på 185cm, så var ingen lettvekter heller egentlig.

Annonse

Wow! Norseman er jo helt sinnsykt... Jeg kommer ikke til å ta konkurransen så seriøst at jeg kutter styrke totalt. Jeg er redd for å miste for mye muskler. Hvordan gikk det for deg etter du kutta fullkroppsprogrammet? 86kg på 185 er temmelig tungt for en kondisjons- og utholdensutøver fårn si. Hva var fettprosenten på på den vekta?

I hvilke repområde trente du?

Takk for bra respons!

Om du spiser bra og holder iallfall en tung styrkeøkt i uken så burde ikke musklene forsvinne helt. Med så mye kondisjonstrening man må legge inn for å gjennomføre en hard triathlon er det egentlig naturlig at kroppen endrer seg litt, og finner ut at den egentlig ikke har behov for så mye eksplosiv muskelmasse :) Kroppen er smart!

Wow! Norseman er jo helt sinnsykt... Jeg kommer ikke til å ta konkurransen så seriøst at jeg kutter styrke totalt. Jeg er redd for å miste for mye muskler. Hvordan gikk det for deg etter du kutta fullkroppsprogrammet? 86kg på 185 er temmelig tungt for en kondisjons- og utholdensutøver fårn si. Hva var fettprosenten på på den vekta?

I hvilke repområde trente du?

Takk for bra respons!

Hehe.. Høy fettprosent ;) Og teorien skulle jo tilsi at jeg mistet alt med så mye trening. Men jeg spiste jo mer så ble aldri mindre.

Du merker jo dette selv underveis, og du dropper ikke 5kg over natten heller.

Og som du sier selv, du tar ikke konkurransen så seriøst. Du kan jo trene mye styrke framover. Men kanskje de siste 8ukene kutte ned og toppe formen på sykkel og løp!

Kult å høre... Var bare en smule redd for at jeg må være tynn/liten/lett/skrapa for å ha sjans for å hevde meg.

Kommer nok til å trene en god del styrke framover da og heller kutte ned når løpet nærmer seg. Men jeg må uansett gå ned rundt 10kg fett før jeg kan konkurrere i noe som helst... Skal være flink med kosten framover nå :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...