Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å hjelpe en venninne med vektnedgang.. Hun veier per dags dato 103 kg, er hjemmeværende med sønnen sin og har akkurat begynt å trene.. Har som mål å trene 2-3 ganger i uken, spise sunt og være mer i hverdagsaktivitet. Hun ønsker å gå ned ti kilo innen 24.desember. Er dette et realistisk mål?

Jeg har prøvd å regne ut BMR + PAL verdi for å finne ut kaloribehovet, men syns det ble veldig høyt, over 3000 kalorier..

Det jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med er HVORDAN skal jeg finne ut kaloribehovet hennes? Og hvor lavt/høyt bør jeg ligge?? Evt. hvordan bør makrotallene hennes se ut??

Hun er for øvrig 32 år, 103 kg og 176 cm høy.. Sliter med småspising, og mange av hennes måltid består av brød, så det skal vi prøve å kutte ut og øke inntaket av grønnsaker + proteiner!

Høres det ut som om vi er på riktig vei?

Setter stor pris på svar/tilbakemelding.. =)

Fortsetter under...

Hei!

Jeg prøver å hjelpe en venninne med vektnedgang.. Hun veier per dags dato 103 kg, er hjemmeværende med sønnen sin og har akkurat begynt å trene.. Har som mål å trene 2-3 ganger i uken, spise sunt og være mer i hverdagsaktivitet. Hun ønsker å gå ned ti kilo innen 24.desember. Er dette et realistisk mål?

Jeg har prøvd å regne ut BMR + PAL verdi for å finne ut kaloribehovet, men syns det ble veldig høyt, over 3000 kalorier..

Det jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med er HVORDAN skal jeg finne ut kaloribehovet hennes? Og hvor lavt/høyt bør jeg ligge?? Evt. hvordan bør makrotallene hennes se ut??

Hun er for øvrig 32 år, 103 kg og 176 cm høy.. Sliter med småspising, og mange av hennes måltid består av brød, så det skal vi prøve å kutte ut og øke inntaket av grønnsaker + proteiner!

Høres det ut som om vi er på riktig vei?

Setter stor pris på svar/tilbakemelding.. =)

Over 3000 kcal pr dag er ikke mye når man veier 103kg.

Dere må prøve dere fram, la oss si at basalforbrenningen er på 3000.

Gå ned til 2500 kcal pr dag så vil hun gå 0,5kg i uken.

Jeg hadde gjort slik som Zondre foreslår tror jeg - begynn på 2500kcal og etterhvert som hun går ned i vekt minker du også kcalinntaket hvis vekta stagnerer. 10kg er absolutt mulig, hun må bare ha viljestyrke til å unngå små- og overspising :)

Hei!

Så bra at du vil hjelpe venninnen din:)

10 kg innen jul er fullt mulig! Ved å kutte 500 kcal pr dag ved å trene dem bort eller spise mindre, så vil det utgjøre en halvkilo pr uke. Hun har sikkert mye vann i kroppen, og vil kunne "rase ned" når hun kutter ned på karbohydratene. På fitnessbloggen sin facebookside så har de en kalorikalkulator. Når jeg legger inn verdiene du har skrevet og lite/ingen aktivitet så får hun et forbruk på 2171 kcal pr dag. Endrer man det til lett aktiv på aktivitet så blir det 2442 kcal. Trekk i fra 500 kcal så burde hun gå ned en halvkilo i uken. Men, ammer hun sønnen sin? I så fall er det et hensyn å ta, og hun løper sikkert litt rundt etter han i løpet av dagen også?

Legger ved en artikkel om biorytmedietten, som hjalp meg med å få inn riktig spisemønster så jeg ikke spiste for mye til de andre måltidene.

Biorytme diett - Gå ned i vekt uten å oppgi alt det gode

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...