Gå til innhold

Halvmaraton paa ni uker?


Giske

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig flyttet til Cardiff, og ser at det arrangeres halvmaraton i sentrum 16.oktober. Vil gjerne delta her, og har i det siste sett flere artikler om at man kan klare aa bli klar for dette paa (under) ni uker. Hva tror dere, og hvilket loepeprogram boer jeg isaafall bruke i forkant? Har funnet saa mye forskjellig, baade intervall og ren langloeping, saa blir litt forvirret. Er middelstrent, men etter en sommer med mye reising er det ca 2mnd siden sist jeg trente regelmessig. Blir veldig takknemlig for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor tung er du? Om du har noen kilo for mye vil du kunne hente en del bare på å bli litt lettere.

Når det gjelder langkjøring vs. intervall, så ville jeg svart; ja takk, begge deler. Jeg vil også anbefale deg å kjøpe deg ei pulsklokke, slik at du lettere kan styre intensiteten på treningene dine.

Innførende artikkel om intervall finner du her:

Slik gjennomfører du 4x4 intervall - Fitnessbloggen

Når du trener langkjøring kan du starte med økter på 75-80 % av makspuls på 40-50minutter, og gradvis øke løpslengden til 90 minutter og prøve å holde en puls på 70-75 % av makspuls.

Etter hvert som du har løpet en del vil du også få bedre arbeidsøkonomi og løpsteknikk. Jeg ville kjørt på de 9 ukene som var igjen (med rundt 3 økter i uka) og sett hvor langt jeg hadde kommet.

Nå vet jeg ikke noe om nivået, men man kan utrette en hel del på 9 uker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror min sprang eit halvmaraton utan noko trening før. Han er slank og bygd bra for springing. I grei form, men han har aldri drive med noko målretta trening i forhold til jogging.

Er ikkje meir enn litt over 20 kilometer. Ein greit trent person med litt kondisjon og mental styrke bør klare det, men ein tyngre person som har trent kun styrke kan få det langt tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mange km du har i bena fra før, og hvor tung du er. Du kan risikere å ødelegge mye om du er utrent og noen kg for mye.

Men er du vant til å løpe litt så google etter trenings planer og du finner mange som er gratis.

Jeg er 5 uker unne min halvmaraton i år, men har et 16 ukers program, samt trente til triathlon en god stund før jeg begynte på halvmarathon trening.

Jeg løper 3 dager i uka. 1 kort, 1 medium/tempo/intervaller og 1 langkjøring. Jeg har 1 rolig uke for hver 3 øke/raske uker. Er for å unngå skader og anbefales på det sterkeste. Er ingen rask løper men satser på en tid rundt 2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Jeg er 1.68 og veier ca 70kg. Satser paa aa gaa ned litt fremover, men foler meg ikke for tung til aa kunne loepe den distansen. Men burde jeg roe ned paa styrketrening i denne perioden, for aa la musklene restituere godt mellom lopeoktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter 2-3 ganger i uka, men nå har jeg løpt en stund, samt trente mye da jeg trente til triathlon tidligere i sommer. Jeg trener 6 dager i uka som funker greit. Pass på at du kanskje ikke kjører de tyngste ben øktene, jeg tar baseøvelser, men veldig lite ben utenom det, men overkroppen er det bare å kjøre på, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...