Gå til innhold

Svake skulderledd?!


Mumsen

Anbefalte innlegg

Hei sveis!

Jeg er fortsatt rimelig grønn når det kommer til trening, og har ligget på latsiden nå i sommer.

Men når jeg trente før sommeren, og skulle ta arnoldpress (lette vekter for å øve på teknikk), så løftet jeg armene rett opp og nådde toppunktet. Da sviktet det ene skulderleddet mitt, og det var akkurat som om skulderen hoppet ut av ledd. Kanskje ikke like dramatisk som det høres ut, men beste måten å forklare det på.

Dette har skjedd en gang for mange år siden når jeg gikk på videregående og skulle trene i gymtimene.

Ser jo at veldig mange treningsprogrammer inneholder arnoldpress og/eller militærpress. Disse øvelsene er jeg veldig skeptiske til å prøve, selv med veldig lette vekter.

Har noen opplevd lignende, og er dette noe som jeg vil forebygge med å trene muskulaturen rundt skuldrene mine med andre alternative øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville lagt frem spørsmålet for en fagperson (fysioterapeut f.eks) som faktisk kan kjenne på skulderen din og mene noe om den. En ting er nesteN bombesikkert - du kan trene deg opp til å takle arnoldpress, militærpress, osv, men på hvilken måte du bør gå frem er det ingen her på forumet som kan gi gode svar på.

(En kan ikke tafse på skuldra til hverandre over Internett.)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Linjemannen sier. Oppsøk en fagperson. Men ting som ofte hjelper mot svake skuldre er rotatorøvelser med lette vekter x maaaaange reps :sleep:. Men det hjelper. Jeg er ganske sterk i skuldrene fra før, men etter jeg begynte å gjøre mange forskjellige rotatorøvelser har stabiliteten og styrken i skuldrene blitt mye bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville lagt frem spørsmålet for en fagperson (fysioterapeut f.eks) som faktisk kan kjenne på skulderen din og mene noe om den.

Dette er fasiten, du kommer desidert best ut av det om du får noen til å se på skulderen din! Det er GODE muligheter til å kunne bli helt fin og kjøre tung press, men et spesifikt treningsprogram får deg mye lengre enn generelle betraktninger. Om du vil ha noen øvelser til å komme igang med til du kommer til fysio, så kan godt komme med det, bare å rope ut i så fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen generelle tips: (Kan som sagt ikke gi veldig spesifikke tips når jeg ikke har sett deg)

- Kjør pressøvelsene med så lette vekter at du kan kjøre de helt uten ubehag og følelse av instabilitet

- Jobb med rotatorcuffen (rotasjonsøvelser med strikk osv)

- Øvelser i slynge er gode ting

- Jobb med eventuelle muskelimbalanser som skaper skjevt drag på skulderleddet ditt.

- Oppsøk fysio! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene :)

Var for øvrig en tur hos legen i går, og spurte i forbindelse med besøket om disse skuldrene da.

Han virket som en veldig happy-go-lucky type, og kom med en ganske enkel "løsning": "Bare unngå de øvelsene der da, vel. Hehe :D "

.......... Kanskje jeg burde gå direkte til en fysioterapaut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til fysioterapaut eller naprapat. Den legen din var ikke mye til hjelp på området her :)

Jeg har også litt problemer med skuldre. Gikk til naprapat som stillte ørtitusen spørsmål før han begynnte å tafse på meg. Iløpet av 1 time fikk jeg vite hva som var problemet, hvorfor det var problemet, ble knekket på, tafset på, knadd på og ble vist konkrete skulderøvelser jeg skulle gjøre de neste par ukene for å bedre dette før jeg kom inn til ny runde. Etter 1 uke nå merker jeg forbedringer. Håper det ikke er lenge før jeg kan fortsette med tunge bryst og skulderøvelser igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg komme meg til en slik en! Trenger man henvisning fra en lege for å få time der?

Trenger ikke henvisning for å få time hos naprapat. Hos fysioterapeut trenger man henvisning om man skal komme til en med driftstilskudd (en slags avtale med kommunen som gjør at det lir litt billigere), men her er ventelistene stort sett kjempelange. Går du til en privat fysioterapeut trenger du ingen henvisning.

Anbefaler deg å oppsøke noe hjelp ja, allmennleger har ikke greie på slike ting,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...