Gå til innhold

Hjelp en nybegynner?


Pawz

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke glem å få inn mage også i programmet :)

Få inn en pausedag i midten så du ikke blir helt kjørt :)

Magetrening er ikke nødvendig om hun kjører baseøvelser som tar godt på kjernemuskulaturen. Om hun ønsker kan hun naturligvis tilføre litt ekstra øvelser, men da ville jeg anbefalt helkroppsøvelser, som planken som hun allerede tar.

En venn av meg lagde et treningsprogram til meg, men har ikke fått tak i han i det siste. Ønsker gjerne konstruktiv kritikk og tips/innslag til programmet! Målet mitt er ikke å gå ned i vekt, men å bli mer markert/stramme opp og generelt sterkere. Jeg har ingen planer om å nå et bodyfitness nivå eller noe sånt, men liker å holde meg trent. Jeg har trent styrke en liten stund, men kan ikke akkurat kalle meg erfaren i feltet.

[...]

Jeg er en jente på 21 år, 170 cm høy og 55kg om det hjelper. Jeg har ikke noe i mot å gå opp i vekt, men jeg har alltid vært ganske slank, og forbrenner mye når jeg først driver med fast trening. På forhånd, takk. :)

Hei! Du bør absolutt trene styrke og gjerne bygge litt muskelmasse da du er veldig slank fra før. Kostholdet er det viktigste her. Jeg tenker du fint kan legge deg i et veldig moderat kalorioverskudd, som vil gjøre det lettere for deg å øke i styrke og masse, og du vil legge på deg lite fett, selv om du med din kropp ikke trenger å være redd for det.

Programmet ditt derimot er ikke spesielt bra. Det at du ikke har fullstendig oversikt over øvelsene og hvordan programmet opprinnelig var satt opp sier litt om at det ikke er så gjennomført. Oppsettet av øvelsene og rekkefølge er heller ikke spesielt gunstig. Nedtrekk før markløft som et eksempel.

Jeg ville absolutt anbefale deg å finne et ferdigoppsatt program her på FB. Det finnes mange svært gode, som jeg kan skrive under på at mange her inne har hatt kjempegode resultater med, og det er en grunn til at nettopp de programmene brukes om og om igjen. Hvilket program du burde velge avhenger av hvor ofte du ønsker å trene i uka.

Er du nybegynner er det absolutt ikke nødvendig med mer enn 3-4 dager i uka, og da kan det være gunstig med et fullkroppsprogram som du trener annenhver dag med hviledag i mellom. Vil du trene mer enn det kan du trene etter en to-splitt eller tre-splitt. Som nybegynner bør du tenke på at du bør kjøre gjennom hele kroppen to ganger i uka, og dermed er fullkropp eller to-splitt det jeg ser på som det beste for deg. Hvor mange ganger i uka kunne du tenkt deg og trent?

Det er ikke meningen å rakke ned på programmet til vennen din, og jeg er sikker på at han har mye peiling på sitt område, men det er sjelden man bør sette opp sine egne program, nettopp fordi det sjelden fungerer like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. :-)

Har fått noen til å se over programmet, og nå er det blitt gjort om til en 3-splitt der rekkefølgen og enkelte repetisjoner er endret på. Jeg har også fått et nytt program (tusen takk til FannyLor!) som jeg skal begynne å følge etter hvert. Setter stor pris på konstruktive kritikken du har gitt meg, Kristin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant så sant :) men magen er en såpass stor mueskelgruppe at det er ikke noe farlig om den får kjørt seg litt. Hvis man vil tramme den opp, så er det bedre om man får inn øvelser på magen osgå :)

Trener en del mage som er utenom programmet :-) Tar planken mer enn hva som står på programmet, så pleier jeg å ta den øvelsen hvor man står i plankeposisjon med bena i slynge, og trekker bena opp mot brystet hvis du forstår hva jeg mener. Ellers er det også tatt i bruk medisinball og et eller annet apperat som er killers for obliques! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...