Gå til innhold

Forbrenning etter operasjon


Lotta

Anbefalte innlegg

Har i dag gjennomført en lårplastikk på det ene låret (fjerning av overskuddshud). Operasjonen ble gjennomført i full narkose og snittet går både i lyske og ned langs innside lår - ergo en ganske stor operasjon. Som følge av operasjonen får jeg, naturlig nok, ikke trene på en stund. Siden jeg ikke er interessert i å spare opp unødvendige innskudd på fleskekontoen i denne perioden trenger jeg å tenke litt over hva jeg spiser. (Har ikke noe mål om å gå ned i vekt, bare ikke gå opp - dette også for å oppnå penest mulig resultat). Er det noen som vet noe om hva slike operasjoner gjør med forbrenningen/BMR'en? Vil den gå opp/ned? Er det evt. næringsemner jeg bør fokusere på i inntaket for å optimalisere tilhelingen?

Hadde vært takknemlig for innspill - og til de av dere som kan; vær snill og tren litt for meg også. I miss my endorphins already..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oki. Når man regner ut hvor mye man forbrenner virker vekt, høyde, alder, kjønn og treningsmengde inn nemlig. Og det er kun treningsmengden som blir forskjellig, for 400 gram er ikke mye ;)

Hvis du vil holde vekta bør du kanskje være bittelitt forsiktig med hva du stapper innpå. Du merker jo om du går opp.. Hvis du går opp kan du jo kutte ut noen kcal^^.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki. Når man regner ut hvor mye man forbrenner virker vekt, høyde, alder, kjønn og treningsmengde inn nemlig. Og det er kun treningsmengden som blir forskjellig, for 400 gram er ikke mye ;)

Klar over dette, men spørsmålet mitt går mer på det faktum om det kun er treningsmengden som blir forskjellig. Ved store operasjoner ville mitt, muligens naive, hode tenke at kroppen må bruke mer ressurser enn normalt for å hele skaden og samtidig opprettholde de andre funksjonene som ligger i BMR'en. Jeg leter ikke etter en unnskyldning for å fleske meg opp, men vil gi kroppen det den trenger av mat. Verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over dette, men spørsmålet mitt går mer på det faktum om det kun er treningsmengden som blir forskjellig. Ved store operasjoner ville mitt, muligens naive, hode tenke at kroppen må bruke mer ressurser enn normalt for å hele skaden og samtidig opprettholde de andre funksjonene som ligger i BMR'en. Jeg leter ikke etter en unnskyldning for å fleske meg opp, men vil gi kroppen det den trenger av mat. Verken mer eller mindre.

Ah. Skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok hørt med sykehuset hva de anbefaler å spise etter en slik operasjon. Dumt å stresse kroppen om operasjonen var en belastning. Du kan vel bevege deg litt etterhvert?

Regner med at forbrenninga er ganske lik som før operasjonen :)

De ansatte på sykehuset ba meg lytte til kroppen. Det er lettere sagt enn gjort for en kropp som har levd i underskudd i 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en tommelfinger-regel regnes gjerne at kirurgiske pasienter skal ha vedlikeholdsmengde+10%. Nå har ikke du fjernet organer eller er syk, så å spise vedlikeholdsmengde for målvekten din med essenseile fettsyrer, grønnsaker, frukt og gode proteinkilder kan ikke slå feil.

Da får jeg sikte meg inn på det :) Takk.

Om du legger på deg litt, kan det lett fjernes når du får begynt å trene igjen :) :thumbsup:

Joda, men i og med at det er 8 uker til jeg får trene ordentlig igjen (og det da en måned etter det skal fikses tilsvarende problem på motsatt lår) er det en periode jeg må planlegge litt for først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...