Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Hvorfor velge den ene framfor den andre? "

Det kommer jo an på.

Hvor mye tid har du til rådighet.

Hvor ofte ønsker du og stimulere hver kroppsdel.

Har du noe mer fokus på enkelte kroppsdeler en andre.

Fullkroppsprogram blir det ofte fort en del ølvelser , der du kjører igjennom kroppen alt fra 1-3 gang i uka ettersom.

Har du lite tid, funker jo dette, men det blir veldige mye øvelser synes jeg personelig

2splitt, deler du kroppen i 2, kjører visse øvelser dag 1, og dag 2, Hvor ofte du velger og kjøre dette er jo opp til deg.

men om du kjører igjennom kroppen på 2 dager, eller trener del 1 og 2 (2ganger hver pr uke.

3Splitt der deler du kroppen i 3, eks man-ons-fre. Med Ulike øvelser på disse dagene.

Om målet er og komme i toppform? du vil jo komme iform uansett hva du velger.

om du velger og trene mange øvelser på 1dag, istede for og dele opp.

Jeg synes det er bedre og dele opp, en og kjøre hele kroppen på 1 dag. eks 2splitt.

hva som er best kommer jo an på, noe fungerer bra for meg, mens noe ikke fungerer for andre.

Dette finner du jo ut av om du prøver deg fram,hva du har tid til, og hvordan kroppen responderer.

Hei!

Skal ikke snakke for høyt, er ingen ekspert, men holder på å lese meg opp og lærer en del! :)

Leste her om dagen om proteinsyntesen. Ut ifra dette føler jeg at helkroppsprogram er bra. Men det er sikkert mange meninger rundt dette. Jeg har planer om å begynne på RYP om noen uker, (det er fullkroppsprogram). Per dags dato trener jeg 3-splitt.

"Proteinsyntesen danner nytt protein i musklene fortrinnsvis i form av actin fi lament og myosin, som igjen gjør muskelen større og sterkere. I og med at proteinsyntesen begynner å gå ned etter 48 timer, bør man ikke vente for lenge før samme muskel trenes på nytt."

Se deg ikke blind på proteinsyntese og syklusen der. Like viktig er å avpasse treningsfrekvens og intensitet i forhold til restitusjonstid og belastning /innhentingstid for sentralnervestemet. Hva som er mest riktig for deg er vanskelig å si uten å vite mer. (og selv da er det vanskelig å være skråsikker.)

:)

Vanskelig å si hva som er bedre enn det andre. Både et fullkroppsprogram og en over/underkropp splitt kan være bra for en som er relativt ny til styrketrening. Personlig liker jeg best over/underkropp splitt over 4 dager i uka, men det kan godt hende jeg hadde hatt bedre fremgang med et fullkroppsprogram. Finn et program du liker og hold deg til det, eventuelt Fyrstikkprogrammet (fullkropps) eller X-size (2-splitt) er gode programmer.

Link til Fyrstikkprogrammet: Fyrstikkprogrammet - Oppskriften på å gå fra fyrstikk til tømmerstokk - Fitnessbloggen

Link til X-size programmet: X-size programmet | Treningsfysiolog

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...