Gå til innhold

Bredere hofter


Johanne87

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vil absolutt ikkje anbefale smith-maskin. Forsøk heller med en gjennomgang av knebøy-teknikken. Last gjerne opp en video dersom du har mulighet, eller prøv å kjenn etter om det er balansen som er problemet, eller om det er hofte/ankelmobiliteten som hindrer deg.

Hvorfor absolutt ikke smith? Kom gjerne med et så utfyllende svar du kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får i Smith-maskin en låst, unaturlig løftebane der kroppen må tilpasse seg seg bevegelsen. Biomekanisk er dette å skyte seg sjøl i leggen med tanke på rygg- og kne helse. Går også glipp av viktig trening av støttemuskulatur. Ser ingen grunn til å velge dette fremfor frivekter. Resten er ramset opp ganske greit her: http://stronglifts.com/smith-machine-squats-power-rack-free-weights/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får i Smith-maskin en låst, unaturlig løftebane der kroppen må tilpasse seg seg bevegelsen. Biomekanisk er dette å skyte seg sjøl i leggen med tanke på rygg- og kne helse. Går også glipp av viktig trening av støttemuskulatur. Ser ingen grunn til å velge dette fremfor frivekter. Resten er ramset opp ganske greit her: http://stronglifts.com/smith-machine-squats-power-rack-free-weights/

Interessant at mange sier det stikk motsatte. Knebøy med fristang er "gamlemåten" og for å unngå skader, anbefales smith maskina har jeg hørt av flere. Hvorfor kom smith maskina egentlig? Alle de svære gutta sier selvsagt frivekter er best, men så hører jeg flere av de har skader da. Av de med en utdannelse innenfor trening får jeg ofte anbefalt smith altså...så jeg trener det nå, null skader, løfter mye tryngre enn med frivekt og blitt mye sterkere og større! Prøvd 1RM med fristang etter en stund med smith og det ble ny rekord! Jeg er vel spesiell jeg da, som har hatt mer fremgang med smith :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at mange sier det stikk motsatte. Knebøy med fristang er "gamlemåten" og for å unngå skader, anbefales smith maskina har jeg hørt av flere. Hvorfor kom smith maskina egentlig? Alle de svære gutta sier selvsagt frivekter er best, men så hører jeg flere av de har skader da. Av de med en utdannelse innenfor trening får jeg ofte anbefalt smith altså...så jeg trener det nå, null skader, løfter mye tryngre enn med frivekt og blitt mye sterkere og større! Prøvd 1RM med fristang etter en stund med smith og det ble ny rekord! Jeg er vel spesiell jeg da, som har hatt mer fremgang med smith :p

Det er bevist ganske mange ganger at det er mindre skaderisiko med frivekter, da spesielt med tanke på kne-helsen. Smith-maskin kom vel av samme grunn som andre apparater; folk flest vil trener samtidig som de vil unngå å ha det veldig ubehagelig eller tyne seg selv maksimalt. 70% av tinga du finner på et treningsstudio mener jeg bare burde blitt brukt i spesielle tilfeller. Tror ikke man hadde mistet mange effektive øvelser om man hadde fjernet alt på et treningsstudio utenom knebøy- rack, benk, vekter, stenger og manualer. Men smith-maskinen har sine bruksområder, da hovedsaklig innen bygging, men kan på ingen måte sies å være bedre mtp skader, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at mange sier det stikk motsatte. Knebøy med fristang er "gamlemåten" og for å unngå skader, anbefales smith maskina har jeg hørt av flere. Hvorfor kom smith maskina egentlig? Alle de svære gutta sier selvsagt frivekter er best, men så hører jeg flere av de har skader da. Av de med en utdannelse innenfor trening får jeg ofte anbefalt smith altså...så jeg trener det nå, null skader, løfter mye tryngre enn med frivekt og blitt mye sterkere og større! Prøvd 1RM med fristang etter en stund med smith og det ble ny rekord! Jeg er vel spesiell jeg da, som har hatt mer fremgang med smith :p

Interessant at du sier "alle de svære gutta sier selvsagt frivekter er best". Tyder ikke det på at de som trener frivekter er de som får resultater? Å ha "utdannelse" innen trening kan være så mangt og at mange sier det stikk motsatte er bare et tegn på hvor mange som ikke har god nok kunnskap i hverken treningsfysiologi eller biomekanikk. Er selv utdannet fysioterapeut og har en del innsikt i hvordan trene mest mulig effektivt og med liten skaderisiko.

At du klarer å løfte mye tyngre i smith sammenlignet med frivekter er da helt selvfølgelig siden du ikke har noen krav til stabilisering. Likevel, du vil selvsagt ha en viss fremgang i styrke uansett så er ikke så rart du fikk ny RM. Spørsmålet er hvor mye sterkere du kunne blitt med frivekter?! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...