Gå til innhold

Anbefalte innlegg

du hadde sikkert merka at du har det vist det var saken :-P nei, ingenting. Er ikke syk nokk i følge NAV

Tror ikke jeg har glutenallergi, men muligens en intoleranse. Søsteren min har cøliaki så da er det vel litt større sjanse for at jeg har det. åå så kjipt da:meh:

Fortsetter under...

Ser ikke noe grunn til og kjøpe den glutenfrie Havre hvis man ikke har sterk gluten alergi, faktisk så inneholder havre gluten (typen heter Avenin) men ikke den gluten som heter gliadin som bryter ned tarmtottene til de som har Cøliaki. Korn som er naturlig fri for gluten er Boghvete,Mais,Ris,Amarant,Quinoa og Hirse.

Madeleine , du bør absolutt gå og sjekke deg for det med tanke på at du har rett på stønad hvis du har Cøliaki. Hvis en i familien har det så er ofte at noen andre også har det eller har intoleranse for det som du skriver. Men det er lurt og ta det det på alvor hvis du har noen små plager , for sykdomsbilde kan være forskjelig fra person til person.

Takk for mange gode svar! Mye interessant.

Ang. AXA sin glutenfrie havregryn:

Hei.

Dessverre er glutenfri havregryn ikke å få fatt i akkurat for tiden. Men vi håper den er tilbake i hyllene i september, dersom innhøstningen går som planlagt.

Grunnen til at det ikke finnes mer i hyllene, er rett og slett fordi vær og vind gjorde innhøstningen dårlig i fjor. Og vi har derfor ikke hatt nok korn.

Vi beklager dette.

Med vennlig hilsen

Cathrine (Tine) A. Sandven

Forbrukerkonsulent

• 2 måneder senere...

Annonse

Tillater meg selv å bumpe denne tråden, håper det går greit. Jeg har cøliaki og har merket med tiden at jeg reagerer på selv den gluten frie Havregrynen til Semper. Jeg innbiller meg at jeg er litt laktoseintolereant, men selv med laktosefri melk reagerer jeg på havregryn. Noen som har peiling på hva i all verden dette kan komme av? Magen rumler og jobber som bare det etter jeg har spist en skål, og etter stund må jeg ofte ta en tur på do. Takk.

Hei :-) det er flere grader av cøliaki så derfor er det slik at noen kan spise havregryn og noen ikke.Så man kan ikke gi noen en helt riktig fasit på dette siden ingen er like. Det jeg anbefaler mine klienter som har kroniske problemer er og kutte helt ut all korn og melke produkter i en periode. For meg så høres det ut at du ikke bør ha korn og melke produkter i hele tatt, men det må til med en kartlegging for og være helt sikker. Men den rumlingen er et tegn på at du ikke skal ha det. Og du bør ta dette på alvor fordi når man har cøliaki så er man mye mer utsatt for andre typer problemer. Jeg anbefaler og ta kontakt med en ernæringsterapaut i ditt distrikt. Eventuelt ta kontakt med meg hvis du ønsker det , jeg holder til i Drammen så jeg tar i mot klienter der. Mvh Jan Erik

Jeg anbefaler og ta kontakt med en ernæringsterapaut i ditt distrikt.

Eller man kan ta kontakt med en fagperson som har mer enn helgekurs (ernæringsterapeut). Du kan for eksempel få henvisning til klinisk ernæringsfysiolog via legen din, eller oppsøke andre med klinisk bakgrunn som driver privat. :)

Det er helt riktig Vegard , ser at jeg kunne gitt litt mer presis i forklaring min.Jeg legger meg flat på der. Men husk at det finnes mange veldig bra ernæringsterapeuter som gjør like bra jobb som klinisk ernæringsfysiolog når det gjelder og veilede ved feks cøliaki. :-)

Det kan være mange grunner til at du reagerer på havregryn slik som Jan Erik og Vegard sier. Selv har jeg erfart at jeg ikke kan spise den som selges som glutenfri eller den som heter lettkokt, men den som heter Store flak, eller no sånt, går kjempefint. Det er mange som ikke tåler laktose som heller ikke tåler den laktosefrie melka. Har du prøvd å bytte den ut med soyamelk?

Jeg er av det uheldige slaget som reagerer på en masse, men aldri får noen utslag på prøvene, så jeg har vært nødt til å lære å kjenne mitt eget fordøyelsesystem på egenhånd. Skriv ned det du har spist i forkant av reaksjon. Utsett deg selv for "fare", joda, det er kipt å sitte på dass i et døgn etterpå, men da vet du iallefall at kroppen din ikke vil ha det og det.. Og skriv ned når du på en måte får "bekreftelse" på noe. For å så prøve det ut igjen noen måneder senere for å være på den sikre siden :)

Det er helt riktig Vegard , ser at jeg kunne gitt litt mer presis i forklaring min.Jeg legger meg flat på der. Men husk at det finnes mange veldig bra ernæringsterapeuter som gjør like bra jobb som klinisk ernæringsfysiolog når det gjelder og veilede ved feks cøliaki. :)

Definer like bra ;)

• 3 uker senere...

Vegar , se på denne linken så vil du se at det også er kliniske ernæringsfysiologer som ikke kan jobbe sin selv om de har mange års utdannelse.Hun burde få seg ny jobb som kommer med slike anbefalinger til barn.

Test av smør og margarin - Dette smøret er sunnest på brødskiva - test

Annonse

Skjønner ikke hvorfor det er et relevant argument. For det første så finner du dårlig yrkesutførelse i alle yrker. For det andre så følger denne KEFen de offentlige retningslinjene, ikke akkurat grunnlag for å hevde at hun burde fått seg en ny jobb. Det er ikke engang sikkert hun praktiserer dette selv, og hva hun sier i en test avhenger litt av hvilken setting testen er gjennomført. Nå aner jeg ikke hvor hun jobber eller hva hun jobber med.

En KEF er spesialisert på ernæringsbehandling av sykdomsrelaterte tilstander, ikke i forebygging. Denne tråden omhandler allergi/intoleranse, som potensielt kan være veldig komplisert. Ikke bare i diagnostiseringen av selv allergien/intoleransen, men også det å bygge opp et fullverdig kosthold kan være et ganske stort problem hos multiallergikere. En KEF jobber vanligvis ikke som allmennpraktiker, men spesialiserer seg innen et felt, f.eks. matvareoverfølsomhet. Selv om en god ernæringsterapeut eller hva det måtte være enkeltvis kan gi bedre råd enn en dårlig/utdatert KEF, så er ikke det i seg selv god nok grunn til å generelt anbefale folk å velge ernæringsterapeut når det er snakk om behandling av sykdom.

Tillater meg selv å bumpe denne tråden, håper det går greit. Jeg har cøliaki og har merket med tiden at jeg reagerer på selv den gluten frie Havregrynen til Semper. Jeg innbiller meg at jeg er litt laktoseintolereant, men selv med laktosefri melk reagerer jeg på havregryn. Noen som har peiling på hva i all verden dette kan komme av? Magen rumler og jobber som bare det etter jeg har spist en skål, og etter stund må jeg ofte ta en tur på do. Takk.

Jeg er selv sensitiv for gluten og melk, men desverre så Har jeg ikke glutenallergi ifølge legene"?!?" og får da absolutt ingen støtte av NAV selvom jeg ikke tåler noenting.

Det jeg ville kommentere her er at jeg drakk også laktosefri melk men reagerte litt på den selv, så det er et annet stoff i melken jeg ikke tåler. Kanskje det er det samme med deg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...