Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Light weights are just as good for building muscle, getting stronger, researchers find

Fant denne linken på loggen til Børge.

I henhold til studiene ga 3 sett med 80% av maks samme vekstrespons som 3 sett med 30% av maks.

Studien ble kjørt over 10 uker. Selv tror jeg nok at med 30% av maks så ville en sett en raskere stagnasjon enn med 80% om stuiden gikk over lengre tid, men uansett tyder den på at det kan være smart å trene perioder med mye høyere repsantall enn mange gjør.

Viktig å merke seg at lettere vekter ikke gav bedre vekst, men lik vekst som tunge vekter.

Kjør debatt...

Fortsetter under...

Skrevet
  "BadWolf skrev:

Har lite peiling på styrketrening så skal ikke komme med noen mening, men kan legge til at de trente til failure

I artikkelen definerte de failure til der en løfter med "bad form". Men ja, viktig å merke seg at det ikke er snakk om 3x10 på 30% vekter...

I en tidliggere studie gjort av noen av de samme forskerne brukte man også en gruppe som trente med 30% (30WM) der total vekt var matchet med 90% til failure. 30WM gruppen gjorde det signifikant dårligere enn både 90Fail og 30Fail gruppen.

PLoS ONE: Low-Load High Volume Resistance Exercise Stimulates Muscle Protein Synthesis More Than High-Load Low Volume Resistance Exercise in Young Men

Skrevet

Hehe, Oddis, at 30WM gruppen gjorde det dårligst er ikke akkurat en overraskelse. Er jo ikke meningsfylt å inkludere i studiet en gang.

Ellers ville jo folk som drev med utholdenhetsidrett være stimulert til maks muskelvekst :D

Skrevet
  "McBain skrev:
Hehe, Oddis, at 30WM gruppen gjorde det dårligst er ikke akkurat en overraskelse. Er jo ikke meningsfylt å inkludere i studiet en gang.

Ellers ville jo folk som drev med utholdenhetsidrett være stimulert til maks muskelvekst :D

Nei, det var ikke mye overraskende, men hvis en ikke hadde pekt på det er det garantert noen som hadde brukt studien som påskudd for å trene for lett.

3 sett til failure på 30% av vekt på knebøy... Anybody in for a challenge? :D

Annonse

Skrevet
  "Oddis skrev:
Nei, det var ikke mye overraskende, men hvis en ikke hadde pekt på det er det garantert noen som hadde brukt studien som påskudd for å trene for lett.

3 sett til failure på 30% av vekt på knebøy... Anybody in for a challenge? :D

Dag Otto Lauritzen skulle visstnok ha trent knebøy med 3x300 reps i gamle dager :D

Ellers har jeg testet 30 RM. Det ble en begivenhetsrik opplevelse.

Skrevet
  "McBain skrev:
Dag Otto Lauritzen skulle visstnok ha trent knebøy med 3x300 reps i gamle dager :D

30 RM knebøy... Det nærmeste vi menn kommer å føde?

Skrevet
  "McBain skrev:

Jeg klarer 20 reps på drøyt 60% av maks. 30% klarer jeg nok mer enn 30 repetisjoner, og dette skal man gjøre 3 ganger :sick:

Men nå var ikke stuiden gjort på knebøy da. Men må nok teste bare for å ha gjort det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...