Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Light weights are just as good for building muscle, getting stronger, researchers find

Fant denne linken på loggen til Børge.

I henhold til studiene ga 3 sett med 80% av maks samme vekstrespons som 3 sett med 30% av maks.

Studien ble kjørt over 10 uker. Selv tror jeg nok at med 30% av maks så ville en sett en raskere stagnasjon enn med 80% om stuiden gikk over lengre tid, men uansett tyder den på at det kan være smart å trene perioder med mye høyere repsantall enn mange gjør.

Viktig å merke seg at lettere vekter ikke gav bedre vekst, men lik vekst som tunge vekter.

Kjør debatt...

Fortsetter under...

Her er forøvrig Studien Resistance exercise load does not determine training-mediated hypertrophic gains in young men

Har lite peiling på styrketrening så skal ikke komme med noen mening, men kan legge til at de trente til failure

Dette er jo på utrente?

Utrente får jo en effekt om de så deltar på ZUMBA.

Allikevel til en viss grad interessant. Har vært studier som er varianter av dette.

Eks: Should the over-seventies do weight training with light or heavy weights?

Masse mye annet snacks på Ergo-log. Anbefales!

Har lite peiling på styrketrening så skal ikke komme med noen mening, men kan legge til at de trente til failure

I artikkelen definerte de failure til der en løfter med "bad form". Men ja, viktig å merke seg at det ikke er snakk om 3x10 på 30% vekter...

I en tidliggere studie gjort av noen av de samme forskerne brukte man også en gruppe som trente med 30% (30WM) der total vekt var matchet med 90% til failure. 30WM gruppen gjorde det signifikant dårligere enn både 90Fail og 30Fail gruppen.

PLoS ONE: Low-Load High Volume Resistance Exercise Stimulates Muscle Protein Synthesis More Than High-Load Low Volume Resistance Exercise in Young Men

Hehe, Oddis, at 30WM gruppen gjorde det dårligst er ikke akkurat en overraskelse. Er jo ikke meningsfylt å inkludere i studiet en gang.

Ellers ville jo folk som drev med utholdenhetsidrett være stimulert til maks muskelvekst :D

Hehe, Oddis, at 30WM gruppen gjorde det dårligst er ikke akkurat en overraskelse. Er jo ikke meningsfylt å inkludere i studiet en gang.

Ellers ville jo folk som drev med utholdenhetsidrett være stimulert til maks muskelvekst :D

Nei, det var ikke mye overraskende, men hvis en ikke hadde pekt på det er det garantert noen som hadde brukt studien som påskudd for å trene for lett.

3 sett til failure på 30% av vekt på knebøy... Anybody in for a challenge? :D

Annonse

Nei, det var ikke mye overraskende, men hvis en ikke hadde pekt på det er det garantert noen som hadde brukt studien som påskudd for å trene for lett.

3 sett til failure på 30% av vekt på knebøy... Anybody in for a challenge? :D

Dag Otto Lauritzen skulle visstnok ha trent knebøy med 3x300 reps i gamle dager :D

Ellers har jeg testet 30 RM. Det ble en begivenhetsrik opplevelse.

Dag Otto Lauritzen skulle visstnok ha trent knebøy med 3x300 reps i gamle dager :D

Ellers har jeg testet 30 RM. Det ble en begivenhetsrik opplevelse.

Jeg klarer 20 reps på drøyt 60% av maks. 30% klarer jeg nok mer enn 30 repetisjoner, og dette skal man gjøre 3 ganger :sick:

Men nå var ikke stuiden gjort på knebøy da. Men må nok teste bare for å ha gjort det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...