Gå til innhold

Hjelp! Teknikk knebøy og markløft.


KristineT

Anbefalte innlegg

Må bare si at jeg elsker fitnessbloggen! Alt jeg har trengt hjelp til har jeg fått svar på, og mange svar også! Det er så utrolig kule mennesker her inne, tusen takk for all hjelpen deres hittil i denne tråden! :thumbsup: Skulle virkelig ønske jeg kunne være med på det møtet for fitnessbloggere (det var snakk om et møte, sant? Eller er jeg helt på bærtur nå...:oops: Så bare en overskrift på facebook!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager at det tok så lang tid, men er her video fra når jeg gjør knebøy forfra:

Siden jeg kun øvde med stanga i dag prøvde jeg å gå med rompa nedenfor knærne, men det virker håpløst! Skulle jeg klare å komme meg så langt ned måtte jeg bøye meg frem og bøye hele ryggen, og det går jo ikke så bra med tyngre vekter.... Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å klare å komme med rumpa under knehøyden :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok hatt biiiittelitt smalere benstilling. Og for å komme lenger ned hjelper det mye å tøye før du begynner.

Jeg tar en variant av den på hovedbildet her:

– Disse tøyeøvelsene gir energi og overskudd - TV 2 Sporty

i tillegg tar jeg en asian squat og presser knærne utover

6dd81_ORIG-Chinese_squat.sized.jpg

Første (og andre hvis jeg trenger) sett tar jeg med lange stopper i bunn, da kjenner du at du synker mer ned for hver gang.

Gudd løkk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd teknikktrening med goblet squats?: T NATION | Goblet Squats 101

Hold i enden av en handtel med begge henda, hold den foran brystet/under haka, husk spenn, sett deg ned "på huk", la albuene gå litt ned innenfor knærne.

Jeg syns goblet squats er supert for å få inn teknikken med dybde.

Bruker den hver gang før knebøy nå, men selv når jeg bøyer meg i goblet squat kommer jeg ikke langt nok ned til at albuene kommer mellom knærne engang! Sliter veldig i den øvelsen og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok hatt biiiittelitt smalere benstilling. Og for å komme lenger ned hjelper det mye å tøye før du begynner.

Jeg tar en variant av den på hovedbildet her:

– Disse tøyeøvelsene gir energi og overskudd - TV 2 Sporty

i tillegg tar jeg en asian squat og presser knærne utover

6dd81_ORIG-Chinese_squat.sized.jpg

Første (og andre hvis jeg trenger) sett tar jeg med lange stopper i bunn, da kjenner du at du synker mer ned for hver gang.

Gudd løkk! :)

Jeg gjør akkurat det samme :meh: Har studert gode tøyeøvelser som jeg gjør før knebøy og føler at de har fungert litt, men ikke nok... Jeg får vel bare øve videre da, og tøye tøye tøye :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også være litt psykisk. At du ikke "føler" du klarer det og dermed stopper. Vektene må jo betrakelig ned vanligvis så det kan være at det gir en knekk der og. Ellers må man være fleksibel i hofte, rumpe, lysk, quads og hamstring områdene for å få en fin nok knebøy. Hadde det vært lett hadde det ikke vært en så morsom øvelse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mellomting mellom hofte og skulderbredde på benstillingen, tærne lett vinklet utover, oppbygd hæl, så kommer du lettere ned. Prøv med to små vektskiver under hælene. Ta også vekk skumpølsen, eller pussy paden som den kalles. Den forflytter stangen høyere opp på ryggen enn den skal være på lettere vekter, noe som fordrer en rettere overkropp og vanskeligere å holde spennet.

Men er det kun når det er lette vekter? Kan jeg har skumpølsen på med tyngre vekter? Får så sykt vondt i nakken/skuldrene... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis jeg hadde vært deg ville jeg kjørt dype frontbøy i stedet for knebøy. Ved frontbøy tvinges du til å holde en rett og fin rygg, og kroppen er bra i lodd. Du kan også forsøke med litt bevegelighetstrening. Kan være at du ikke er myk nok til å ta dype knebøy siden du må kompensere med å krumme ryggen.

Og når du starter bevegelsen på vei ned, så tilter du bekkenet litt bakover, er dette noe du gjør bevisst? Tror at du med fordel kan forsøke å presse hofta litt lenger frem enn du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...