Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg sier at når jeg går ned i vekt og tar av meg fett som jeg har "hatt ei stund", så frigies det giftstoffer som har blitt lagret i fettet i kroppen min? Og at det kan gjøre at jeg føler meg litt uvel. Er dette seriøst, eller tuller hun med meg?! Jeg er litt hypokonder av meg, og nå synes jeg liksom at jeg KJENNER giftstoffene...

Ellers har jeg vært flink til å trene de siste dagene. Følgende utskrift er fra profilen min på Livegym.no og viser de siste dagers trening.

• 30.07.12 15:58 - Styrke/kettlebells - Kjernemusklatur - 20 min - 190 kcal - 0 harmoni
  • 30.07.12 15:56 - Styrke/kettlebells - 4.time for 2 - 30 min - 290 kcal - 0 harmoni
  • 28.07.12 10:38 - Styrke/kettlebells - PUMP - 30 min - 250 kcal - 0 harmoni
  • 28.07.12 10:19 - Styrke/kettlebells - Core - 20 min - 190 kcal - 0 harmoni
  • 27.07.12 14:40 - Styrke/kettlebells - Mage - 20 min - 200 kcal - 0 harmoni
  • 27.07.12 10:40 - Gåing - Gikk en tur - 90 min - 450 kcal - 0 harmoni
  • 26.07.12 10:00 - Aerobic/kondisjon - Utholdenhet og styrke - 40 min - 400 kcal - 0 harmoni
  • 26.07.12 09:41 - Yoga - Styrkeyoga - 25 min - 200 kcal - 0 harmoni
  • 26.07.12 09:41 - Styrke/kettlebells - Styrke og balanse - 23 min - 290 kcal - 0 harmoni

Ikke trening på søndag 29. pga bryllup 28. Var litt "sliten".

I dag(mulig litt dehydrert etter lørdag enda) 79,8!

Men nå lurer jeg egentlig på om jeg må roe ned litt, så jeg ikke går ned i vekt for fort og får for mye giftstoffer oppløst i kroppen over kort tid?

Virre(full av oppløste giftstoffer...?):eek:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10782-farlige-giftstoffer-ved-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har rett. Tungmetaller og andre fettløselige miljøgifter akkumuleres i fettvevet, og om du går fort ned i vekt så frigjøres disse.

Det er sannsynligvis dette som gjør at mange opplever stagnasjon i vektnedgangen, for at leveren skal kunne jobbe med å bli kvitt disse stoffene.

Med mindre du har gått veldig mye ned i vekt på kort tid så har du ingenting å bekymre deg for, og det at du kjenner giftstoffene er hvertfall bare i ditt eget hode.

Hun har rett. Tungmetaller og andre fettløselige miljøgifter akkumuleres i fettvevet, og om du går fort ned i vekt så frigjøres disse.

Det er sannsynligvis dette som gjør at mange opplever stagnasjon i vektnedgangen, for at leveren skal kunne jobbe med å bli kvitt disse stoffene.

Med mindre du har gått veldig mye ned i vekt på kort tid så har du ingenting å bekymre deg for, og det at du kjenner giftstoffene er hvertfall bare i ditt eget hode.

Hva er fort ned i vekt? 2 kg eller 5 kg pr uke? Og finnes det noen måte å "kvitte" seg med disse stoffene raskere?

Gjest Jester

Det stemmer, men det er ikke nødvendigvis noe man trenger å bry seg så hardt med, eller være redd for så fremst man ikke har vært utsatt for store doser miljøgifter eller lignende som deponeres i fettvevet.

Det er to måter dette skjer på, du har bio akkumulasjon som betyr at det du utsetter deg for fra miljøet rundt deg. Den jevne påvirkningen over tid, ved f.eks inntak eller eksponering til giftstoffer.

Så siden vi mennesket er "topp predatorer" så er vi også utsatt for bio magnifisering, dette betyr egentlig bare at ikke bare akkumulerer vi fra det rundt oss, men når vi spiser noe under oss i næringskjeden får vi også i oss dette dyrets akkumulerte gifter, som igjen har fått det fra det under. Altså, for hvert ledd øker konsentrasjonen.

Det er normalt sett fra dyreverdenen eldre dyr som har høyest konsentrasjon.

Når det gjelder å bli kvitt dette så har du den fysiske halveringstid som er den tiden det tar når du fjerner kilden til konsentrasjonen er halvert. Og så har du den biologiske halveringstid som er hvor lang tid det tar å halvere konsentrasjonen via avføring, svette, urin og slike prosesser.

Det vi sitter igjen med da er den faktiske halveringstid som kan regnes som:

Tfys * Tbio = tiden det tar for et individ å halvere konsentrasjonen gitt at det ikke blir tilført nytt

Tfys + Tbio

Dette er spesielt problematisk for dyr, og da videre dyr som går i dvale som baserer seg på å tære på fettlagrene over veldig lang tid, da denne avmagringen fører til at giftstoffene frigjørs i blodbanen og kan føre til komplikasjoner for vitale organer. Men jeg understreker at dette for å sette det litt i perspektiv.

Er nok ikke så mange mennesker som daglig utsettes for organiske miljøgifter eller ikke organiske som tungmetaller av en slik type og/eller mengde at dette er spesielt farlig eller noe å tenke på. Men snakker vi om stoffer som er kreftfremallende, kan skade arvematrialle, som er akutt giftig eller som er skadelig for forplantningsevne, evt en kombinasjon av flere er dette stoffer du skal, bør og vil være skjermet for i det daglige. Disse har, i tillegg til en eller flere av disse farlige egenskapene, de egenskapene at de er veldig persistente og lite nedbrytbar i naturen, samt kan ofte ha uheldige synergiske effekter (1+1=3) i samspill med andre stoffer.

Ble kanskje mye babbel, men jeg vil bare fram til at når vi begynner å snakke om stoffer som du bør bekymre deg for er ikke akkurat det dagligdagse greier :)

Så om vi drar det tilbake til en vanlig hverdag en eller annen plass i Norges land, så tror jeg ikke du skal være noe spesielt redd :) (så lenge du ikke er en bjørn i en sur lakseelv i nærheten av murmansk)

Gjest Jester
Eller spiser store mengder av stor innlandsfisk, fiskelever, måseegg eller lever fra andre dyr.

Da tror jeg vi bør understreke STORE mengder for ikke å skape noe unødvendig skepsis :) Selv om jeg tror igjen, de færreste får i seg såpass mye. Men på den andre siden er har vi jo måtte la rein gå på nedforing helt siden Tsjernobyl for de gresser på lyng som kan gi for høye nivåer. Men tror det er viktig og understreke at verdiene som er satt er med stor sikkerhetsmargin :)

Annonse

Det er ikke snakk om spesielt store mengder eirich. Spiser du noen av disse mange ganger i uken så burde du revurdere hva du holder på med.

Dette ble tatt opp under KEFF (Kliniske Ernæringsfysiologers Forening) sitt faglige møte 2012, og når det gjaldt fiskelever, fiskeleverpostei og måseegg var konklusjonen rimelig soleklar - det er ikke menneskemat.

Spiser du laks hver dag så overskrider du TWI for dioksiner.

Gjest Jester
Det er ikke snakk om spesielt store mengder eirich. Spiser du noen av disse mange ganger i uken så burde du revurdere hva du holder på med.

Dette ble tatt opp under KEFF (Kliniske Ernæringsfysiologers Forening) sitt faglige møte 2012, og når det gjaldt fiskelever, fiskeleverpostei og måseegg var konklusjonen rimelig soleklar - det er ikke menneskemat.

Spiser du laks hver dag så overskrider du TWI for dioksiner.

Da er min definisjon av mye litt feil, beklager det. Jeg tenke slik at hvor ofte spiser folk måsegg og fiskelever fra vann osv. Og ikke mot selve dosen på inntatt farlig stoff. Altså, jeg så på det som lite realistisk at trådstarter var så ivrig på slike matvarer at det var snakk om å være bekymret. Men støtter det du sier om dette, da det er snakk om akkumulering og ikke nødvendigvis akutt konsekvens

Gjest Jester
Er faktisk noen som har måseegg og fiskelever som en del av det ukentlige kostholdet, men heldigvis gjelder det ikke så veldig mange :p

Offtopic, men Måsegg og Pils er som "nasjonalrett" og regne i Tromsø by fra gammelt av :) Det skal dog sies, at heldigvis kan det se ut som de gamle verstingene på miljøgifter synker i indikatorregionene (arktis m.m) så det tyder på at det hjelper å begrense utslippene. Så om Russland kan lære seg å høre etter ser det lysere ut for muligheten til å momse måsegg i framtiden :)

(så fremst ikke nye miljøgifter kommer og tar plassen til de gamle, som tilfelle ofte er)

Annonse

Tusen takk for svar, alle sammen!!! Så utrolig artig at dere tar dere tid til å svare så godt! Jeg ble både kvalm og uvel av å lese svarene, helt til jeg innså at dere alle faktisk prøvde å fortelle meg at jeg(PUH!!!) er helt utenfor ALVORLIG fare.... MEN en del av min forandring til sunt kosthold innebar faktisk å spise mer fisk, og i de siste to ukene har jeg begynt å spise masse varmrøkt laks på brødskive eller(Å Gud, dette høres kanskje veldig feminint ut!:oops: ) rugsprø. Blir fort mellom 2-4 beger om dagen. De er a 40 gram. Bør jeg slutte å spise så mye av dette?! Trodde liksom at jeg var SÅÅÅÅ sunn.... (n)

Virre.

De fleste har mye å hente på å spise mer fisk, så det er bra!

Du trenger ikke å bekymre deg over å spise 2-4 beger med laks om dagen. Det er strenge regler for innholdet av miljøgifter når det kommer til fisk i påleggsform, så du er på trygg grunn med god margin. Likevel er det aldri dumt å variere litt, men man går gjerne også lei etter en stund om man spiser det samme hele tiden :)

Gjest Jester
hmm jeg pleier å spise 3-5 tunfiskbokser pr dag, billig proteinskilde ! er dette noe som kan være farlig? ble litt engstelig siden dere snakket om store mengder med fisk...

Det var primært snakk om fisk fanget i det fri, herav spesielt i vann. Ting fra fabrikk er safe, det stilles krav til innhold og kontroll der.

Hvordan er det med tunfisk og tungmetaller, spesielt kvikksølv om dagen Vegard Lysne ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...