Gå til innhold
StefanIv

Kettlebell trening

Anbefalte innlegg

Litt usikker om det går under denne kategorien, men vi prøver ;)

Gått på lavkarbo i flere måneder nå, totalt gått ned rundt 22 kg, har i det siste begynt å bevege meg mer, turer hver dag på rundt 7-10 km.
Har veldig lyst til å begynne å trene med kettlebells hjemme, men spørsmålet er hvor ofte bør man gjøre det? 

Annenhver dag? Med tanke på at musklene skal få restituert seg?
Blir nok samme øvelser hver gang og øke eventuelt tyngde og repetisjoner.

Håper noen som har erfaring kan komme med noen tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du kan fint trene med kettlebells hver dag, om du har tid.

Kroppen trenger bare å restituere seg hvis muskelfibrene er brutt ned. Dvs tung styrketrening som baseløft. 

Hvis man kan ta egenvektstrening hver dag (push ups, pull ups ++) mener jeg at man kan trene med kettlebells også. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Superspurv skrev:

Tror du kan fint trene med kettlebells hver dag, om du har tid.

Kroppen trenger bare å restituere seg hvis muskelfibrene er brutt ned. Dvs tung styrketrening som baseløft. 

Hvis man kan ta egenvektstrening hver dag (push ups, pull ups ++) mener jeg at man kan trene med kettlebells også. 

Strengt tatt så kan man jo faktisk trene alt hver dag, og likevel bygge, baseløft, fullkroppsprogram.

Kommer bare an på hvordan man gjør det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Japp. Man kan fint trene seg opp til en høy treningsfrekvens(at man trener hver muskelgruppe oftere).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blitt lite turer i det siste pga leggen min har blitt vondt, men begynte med kettlebells på tirsdag, en økt på 15 min med alt fra swing til goblin squats, i går var jeg sykt støl etter treningen, første gangen jeg har trent "ordentlig" styrke og hadde problemer med å sette meg ned på do..

I dag ble det enda en økt på 15 min, greide squats i dag også, men litt mindre, lurer på om dere kan se litt på programmet å se om det er nok til å få noen resultalter i det hele tatt :) 

 

Kettlebell swing – 3 X 20 reps

En-arms sving – 2 X 20 reps

Goblet squat – 2 X 10 reps

Clean & Press – 1 X 10 reps

Sixpack – 2 X 15 reps

Armheving – 1 X 10

Ja, er veldig dårlig trent så ikke de største øvelsene. Men er 15 minutter godt nok annenhver dag/hver dag når jeg blir mindre støl? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 7.9.2017 den 16.06, StefanIv skrev:

Blitt lite turer i det siste pga leggen min har blitt vondt, men begynte med kettlebells på tirsdag, en økt på 15 min med alt fra swing til goblin squats, i går var jeg sykt støl etter treningen, første gangen jeg har trent "ordentlig" styrke og hadde problemer med å sette meg ned på do..

I dag ble det enda en økt på 15 min, greide squats i dag også, men litt mindre, lurer på om dere kan se litt på programmet å se om det er nok til å få noen resultalter i det hele tatt :) 

 

Kettlebell swing – 3 X 20 reps

En-arms sving – 2 X 20 reps

Goblet squat – 2 X 10 reps

Clean & Press – 1 X 10 reps

Sixpack – 2 X 15 reps

Armheving – 1 X 10

Ja, er veldig dårlig trent så ikke de største øvelsene. Men er 15 minutter godt nok annenhver dag/hver dag når jeg blir mindre støl? 

Det viktigste i starten er ikke innholdet i treninga de, men at du syns det er gøy, og at du er motivert til å fortsette å gjøre det. Det hjelper lite om Arnold setter opp verdens beste treningsprogram til deg, men du bare trener det i 4 uker før du er dritt lei:)

Derfor er det også lurt å begynne litt rolig, og heller øke mengden etterhvert som man kanskje får mersmak! 15 minutter med effektiv trening kan fort tilsvare 60 min med dassing, så fortsett sånn du gjør. Så kan du etterhvert feks ordne deg tyngre kettlebells, bytte ut øvelser, eller legge til øvelser. 

Turkish get-ups er forresten en kanon kettlebell-øvelse! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×