Gå til innhold

Makroer og fordeling av fett og karbohydrat


E

Anbefalte innlegg

Hei! På nett finner jeg så utrolig mange forskjellige svar på dette spørsmålet, så jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva som er rett. Dette spørsmålet har vel flere svar, men jeg vil gjerne vite hva dere tenker.

Hvordan skal man fordele fett og karbohydrater? Jeg har satt proteinene mine til 2g pr kg kroppsvekt, men lurer på hvordan jeg skal fordele karbohydratene og fettet. Målet er tap av fettprosent, og helst ikke tape noe særlig muskelmasse. 

Har lest at man bør ligge på 20-25% fett av ditt totale kaloriinntak pr dag, 2g protein per kg kroppsvekt og resten karbohydrat. Jeg har også lest at du skal ha 0,8-1g fett per g kroppsvekt, 2g protein og resten karb.. Hva tenker dere? Jeg trives mer med fett enn med karbohydrat. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke tenk på det. Får du i deg nok kalorier, får du også mest sannsynlig i deg nok fett, karbohydrater og proteiner.

Ikke tro at sånn flisespikkere kommer til å ha noe som helst gunstig effekt for deg. Jeg har sikkert sett 10 forskjellige makrofordelingseksempler.. Finnes det 10 fasiter da? Eller kanskje 50 fasiter? Eller kanskje det ikke er noe fasit i det hele tatt. Min makrofordeling er medium proteiner, høyt med karbo, og jeg vil tippe jeg er topp 5 sterkest på helsestudio jeg trener på, bare pga kostkoldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange meninger rundt dette. Om jeg tolket deg riktig, så skal du ned i vekt? 

Å gå for lavt på fett kan være negativt for hormonene dine. Det samme med å gå for lavt på karbohydrater. Generelt er ikke vektnedgang optimalt for hormonene dine.

Jeg vil anbefale deg å konsentrere inntaket av karbohydrater rundt trening (før og etter). Betyr ikke at det trenger være null ellers, selv om noen faktisk gjør det også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SamGold skrev:

Det finnes mange meninger rundt dette. Om jeg tolket deg riktig, så skal du ned i vekt? 

Å gå for lavt på fett kan være negativt for hormonene dine. Det samme med å gå for lavt på karbohydrater. Generelt er ikke vektnedgang optimalt for hormonene dine.

Jeg vil anbefale deg å konsentrere inntaket av karbohydrater rundt trening (før og etter). Betyr ikke at det trenger være null ellers, selv om noen faktisk gjør det også. 

 

Hei! Ja, vektnedgang er målet ja :) Den er grei, da gjør jeg det (y) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...