Gå til innhold

Slimposebetennelse i skulder.. Hjelp?!


glerb

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har trent i ca 1.5 år (fokusert hovedsakelig på styrke). For ca 1 år siden under en økt med benkpress så får jeg et ubehag i høyre skulder(på fremsiden av armen, rett under selve skulderen og litt over biceps), hvor jeg samme kveld har utrolig store smerter i skulderen (betennelse lignende). Jeg stopper da opp trening som berører skulder i ca 3 ukers tid og starter da enda penere opp igjen. 

Kort oppsummert så er det ikke lenger noen "betennelse" smerte i skulderen men heller det at jeg ved visse bevegelser får vondt i skulderen, disse bevegelsene begrenser jeg ved gjøre øvelser med en slik bevegelighet at det ikke gjør vondt, men på slutten av dagen har jeg jo fortsatt begrenset bevegelse og skulderen er vond om jeg t.eks kjører skulderpress, benkpress med stang, eller rett og slett skal dra på meg buksa ved å ta tak bak ved korsryggen og dra opp..

Plagene har jeg hatt i et år som nevnt, jeg har oppsøkt Naprapat, kiropraktor, fysioterapaut hvor alle er enstemmige i at så lenge jeg ikke har vondt under selve øvelsen så kan jeg TRYGT fortsette med treningen min, selv om dem ikke konkret har funnet ut hva som er feil.

Jeg har prøvd trykkbølgebehandling uten forandring. Jeg har også tatt MR av skulderen hvor alt så bra ut. Jeg har også vært igjennom det meste av øvelser for å "få bukt" med problemet i form av oppvarming, og bevegelse trening som omhandler skulder området.

En av mine siste forsøk av behandling var da nåler med strøm. Etter 1 behandling med 2 nåler på bakside av skulder så er nå skulderen tilbake til betennelse smerter igjen og det blir ikke bra. 4 uker har gått nå og jeg har meget begrenset bevegelse og sliter med å ligge eller ha skulderen i visse positurer når jeg sitter.

Som "siste" utvei  prøvde jeg apexklinikken i Oslo hvor dem gjorde en titt på skulderen med ultralyd og kom "tydelig" frem til at jeg hadde slimposebetennelse. Dem anbefalt meg 2x kortisoninjeksjoner og rolig oppstart 3 uker etter siste injeksjon.. Dette skulle være løsningen (alternativet var å ikke ta kortison, men helbredning ville ta 6mnd'er + og mest trolig kommer tilbake igjen)

Men er ikke kortisoninjeksjon kun midlertdlig lettelse? Den fjerner vel ikke betennelsen? 

Jeg har nå snakket med nok en naprapat i dag som mener at jeg skal ha nye timer hos han igjen og at kortison ikke var noen løsning... han mente problemet kunne ligge bredere en kun i skulder og og smerten i skulderen kunne ha sammenheng med t.eks noe i nakken?! Skal jeg nå legge til på di allerede 25 timene hos behandlere enda fler?!

Jeg føler jeg har mistet all tillit til naprapater, kiropraktorer, terapauter osv osv. Alle mener at dem selv har løsning, men ingenting funker.

Hva skal jeg gjøre? Er kortison løsningen? Treningsstopp i xx antall mnd'er?  Er det noen som har vært borti noe lignende og har noen erfaringer å dele med meg?

Beklager veggen med tekst, det ble jammen i meg mer en jeg hadde tenkt hehe..

MVH =)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trykkbølgebehandling og injeksjoner er bare symptombehandling.

Hvorfor oppstår slimposebetennelse? Som du ser, ligger slimposen mellom acromion og supraspinatus, OVER armkula. Skulder-impingement innebærer at armhodet ikke er stabilt under belastning, og smeller opp i slimposen. Etterhvert vil denne bli betent, og/eller medføre skader i supraspinatus.

Nå, som du ser, er ustabilt ledd (armkula holdes ikke nede) ÅRSAKEN til skaden. Hvorfor vil da majoriteten av behandlere forsøke å behandle dette ved å adressere slimposen? Fordi de ikke forstår leddets funksjon, dessverre!

På lignende måte vil heller ikke avspenning (massasje, nåler) føre til økt funksjon av muskulaturen som hindrer oppoverglidning av armkula.

Løsningen er følgelig å optimalisere skulderbladenes og rotator cuffens funksjon samt bevegelse. Rotatorcuffens muskler er festet på en måte slik at de drar armkula NED, ergo hindrer disse impingement mot slimposen (armkula smeller ikke opp i acromion).

Skulderbladene må også rotere i relativt riktig bevegelse. Dette innebærer posterior tilt og opprotasjon, når armen heves frem eller heves til siden.

HVILE er ikke løsningen!

Opptrening og korrigering av skulderbladenes hvilestilling og bevegelse, samt rotatorcuff er løsningen.

Du kan lese mer i denne artikkelen som jeg har skrevet:

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3971

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=4070

aa.jpg

Konklusjon: Når armkula holdes stabil, uten å smelle opp i acromion, vil slimposen slutte å skrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for et ganske så utfyllende svar, fantastisk!

Dog var det mange termer her som jeg ikke forsto:blink: ^_^

Så hvile er altså ikke løsningen, men formoder at heller ikke overbelastning er bra uansett hvor "riktig" man gjør øvelsen enda?

Skal jeg da fortsette med treningen, korrigert, vel å merke? For uansett hvor riktig jeg gjør øvelsene om det så er brystpress, skulderpress, nedtrekk osv så gjør skulderen ganske vondt..

Eller menes det slik at jeg nå hovedsakelig skal droppe alt av vekter og mitt "normale" opplegg å heller kjøre på med strikk øvelser/skuldertrenings øvelser osv (som vist i videone du linket til bl.a) frem til skulderen er bra igjen? Burde jeg gjøre dette hver dag? eller bare følge min vanlige 3 - 4 dagers opplegg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overbelastning forekommer nesten alltid på grunn av tekniske feil eller avvik innen leddenes funksjon. Disse må da ryddes opp i, og så vil overbelastning ikke lenger forekomme.

Hvis du ikke setter deg inn i skulderens funksjon, må du til behandler. Skaden vil bare komme tilbake, frem til skulderbladene beveges riktig. Dvs at noen må evaluere og korrigere skulderbladenes bevegelse. Deretter rotator cuff og lignende.

Skulderen, spesielt skulderbladene, er komplisert sammensatt, og dette er grunnen til at det er så vanskelig å få hjelp hos den typiske terapeuten.

Anbefaler deg å droppe de vanlige øvelsene, og heller forsøke å korrigere som nevnt ovenfor og i artiklene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for utfyllende svar!

Siste spørsmålet før jeg lar saken bero må være om det finnes noen ca estimering av hvor lenge skulderen skal være "betent"? Selv om jeg kjører ekstremt lette øvelser med og uten strikk er skulderen utrolig vond og det er generelt problematisk å anstrenge armen i det hele tatt uansett bevegelse / øvelse).

Finnes det noen formeninger / erfaringer om dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Høres jo egentlig helt likt som det jeg har. Har også slitt med det i lang tid og føler jeg har prøvd alt.

Har også vært hos Naprapat, Fysio osv. Tok selv for nå nylig en kortisonsprøyte i slimposen på grunn av det meste ikke har fungert.

Hvile er ikke løsningen? Tja fikk vell ganske klar beskjed av fysio og lege at siden ikke det å trene opp skulderen hjalp så burde man la den hvile. Å ja hadde 10 talls timer med forskjellige fysior med opptrening av skulder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, oslomann skrev:

Høres jo egentlig helt likt som det jeg har. Har også slitt med det i lang tid og føler jeg har prøvd alt.

Har også vært hos Naprapat, Fysio osv. Tok selv for nå nylig en kortisonsprøyte i slimposen på grunn av det meste ikke har fungert.

Hvile er ikke løsningen? Tja fikk vell ganske klar beskjed av fysio og lege at siden ikke det å trene opp skulderen hjalp så burde man la den hvile. Å ja hadde 10 talls timer med forskjellige fysior med opptrening av skulder.

Slutt å kaste bort tiden din på feil opptrening. 1: skulderbladene må korrigeres 2: muskulatur som trekker armhodet ned må aktiveres. Først da vil slimposebetennelsen bli borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Slutt å kaste bort tiden din på feil opptrening. 1: skulderbladene må korrigeres 2: muskulatur som trekker armhodet ned må aktiveres. Først da vil slimposebetennelsen bli borte.

Men det er nettopp her jeg stusser litt! Feil opptrening? Som sagt hatt timer med opptrening hos flere fysioer også hos Nimi på Ullevaal Stadion uten at det har blitt noe bedre. Derfor har jeg nå tatt kortisonsprøyte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjetil Larsen skrev:

Og det har ikke hjulpet - MAO feil opptrening. Tipper jeg finner feilen din innen 5 min om du besøker meg på klinikken.

Så du mener forskjellige fysior også folk som "tydeligvis" skal være eksperter på dette har gitt meg feil opptrening? 

Jeg høres vell kanskje litt krass ut, sier ikke at du tar feil. 
Nesten som jeg har lyst til å komme til deg bare for å høre om du faktisk har rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kjetil Larsen skrev:

Finner prob innen 5 min, eller pengene tilbake

Okey, høres greit ut det. 

Hva tenker du med tanke på trening da? Har nå siden jeg tok kortisonsprøyte ikke trent, da jeg fikk beskjed om å hvile armen. Eneste jeg har trent er bein. Jeg merket skaden mest da jeg kjørte brystøkter, kan jeg gå i morgen og trene bryst, selv om det muligens gjør vondt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kortison fjerner symptomet (slimposebetennelsen), men ikke årsaken til den. Hva er årsaken? Det kan du lese lenger oppe.

MAO er det lite gunstig å trene (dvs øvelser som trigger problematikken) før man har ryddet opp i årsaken, da armhodet vil fortsette å smelle opp i slimposen og irritere leddet.

Les om skadefri brysttrening her:

http://treningogrehab.no/nokkelen-smertefri-benkpress/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Kortison fjerner symptomet (slimposebetennelsen), men ikke årsaken til den. Hva er årsaken? Det kan du lese lenger oppe.

MAO er det lite gunstig å trene (dvs øvelser som trigger problematikken) før man har ryddet opp i årsaken, da armhodet vil fortsette å smelle opp i slimposen og irritere leddet.

Les om skadefri brysttrening her:

http://treningogrehab.no/nokkelen-smertefri-benkpress/

Så helt konkret, hva får du gjort med dette, som ikke dem andre har fått gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved muskeltesting av musklene som senker armhodet i glenoid fossa, og undersøkelse av skulderbladenes hvilestilling og bevegelse, finner vi problemet innen 5 min - garantert (eller pengene tilbake). Jeg kan selvsagt ikke svare for hva de andre har og ikke har gjort, annet enn at det, som du sier, ikke har fungert.

Har gitt deg et tilbud, nå er det opp til deg om du ønsker å ta det eller ikke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei igjen! Tenkte slenge på en oppdatering siden sist.

Gikk for kortison injeksjon med ultralyd etter anbefalning av flere spesialister. Dette var midlertidlig smertelindring, noe som var FANTASTISK DEILIG. Dog kun for noen uker og så var jeg tilbake til start igjen. Men herredu for en lettelse disse ukene var!

Har tatt MR av skulderen og fått konstantert slimpose betennelse og  at det "var trangt" i skulderen. Det kunne også være mulig rift i biceps scene, men dette var spekulering utifra fysisk sjekk/ultralyd, ikke mr.

Fikk nytt treningsopplegg av en skulderspesialist for å korrigere skuldrene og "lage mer plass". Dette ble gjort i ca 4 måneder med ingen endring overhodet og det endte med at jeg måtte gi meg da det ble noe forverring mot slutten.

Enda flere spesialist timer timer senere med enda et nytt og enda "snillere" oppsett av opptrening for skulderen hvor dem igjen fokuserer på korrigering av skuldrene og opptrening av musklene rundt skulderen så står jeg da igjen etter 6 måneder med en like smertefull skulder.

Så da gjenstår det kun 1 ting igjen som ikke er prøvd, altså operasjon. Vil det bli bedre, værre eller uendret? Etter 2 år med trening har for lengst innfunnet meg i at det ikke er noen "quickfix" til dette problemet men begynner nå å gå tom for ideer.. samt jeg begynner å bli PREKTIG lei av å kun få trent mage, rygg og bein i mine "vanlige" økter D:

Er det noen her som har vært igjennom en slimposeoperasjon i skulderen og har noen erfaring å kunne dele?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kaster inn et spørsmål her - håper det er ok.

 

Jeg fikk en smell i skulderen på en fotballtrening i juni 2017. Den ble gradvis verre og de neste 5 månedene trente jeg ingenting (hverken vekter eller lagidrett). Skulderen ble veldig immobil, i den forstand at jeg ikke klarte å løfte armen i været. Jeg klarte kanskje  å løfte ca. 45 grader'ish. Siden november har den blitt litt bedre, og etter to styrketreninger i 2018 virker den noe bedre igjen, men den er fortsatt så ille at jeg ikke kan gjennomføre hangups, nedtrekk eller arnold. Jeg er litt bekymret for at den skal bli verre nå som jeg starter med trening igjen. Jeg har ikke gjennomført MR eller vært til fysio. Jeg kjenner ingen smerte når skulderen henger ned normalt. Det er kun smerte når jeg prøver å løfte den i luften. Trodde det skulle gå over ved tid til hjelp, men juni 2017 begynner å bli lenge siden :(


Er det noen som kan tenke seg hva dette er for noe? Jeg har aldri hatt problemer med skulderen før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...