Gå til innhold

Trenger jeg spisedag?


Vujay

Anbefalte innlegg

Gutt 24 år, 176 cm og 72 kg. Trener 6 dager i uken (en muskelgruppe pr dag) , treningsfri på søndager.

Målet mitt er å bli kvitt litt fett nede ved mage-regionen.

- Jeg får i meg ca 230g protein, ca 220g Karbs og ca 40g fett gjennom dagen.

Det jeg lurer på er om jeg trenger en spisedag i uken? eller er karbsa høyt at jeg ikke trenger det?

 

takker for all svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller første som slår meg er at det ser ut til å være lite mat i forhold til aktivitetsnivået ditt.

http://www.iifym.com/iifym-calculator/

Det andre som slår meg er at med 72kg på 176cm bør du kanskje heller redusere fettprosenten ved å øke i muskelmasse snarere enn å gå enda mer ned i vekt.

Så, til spørsmålet ditt: sjekk ut kalorikalkulatoren jeg linket til. Den vil nok høyst sannynligvis gi deg noe høyere tall enn de du oppgir her. Om du velger å samle det opp i en spisedag eller om du velger å bare spise litt mer hver dag spiller ingen rolle.

edit: feil link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du spist slik og hvordan reagerer kroppen? Ikke poeng i åendre noe som funker. :)

syntes dog du ligger veldig høyt på protein. 2x kroppsvekt (2x72) er plenty. Er eller enig med HenrikWL overfor her. Syttito kilo er ikke mye for en mann, ikke såpass mye at kaloriunderskudd er løsningen. Tror du på lang sikt vil ha bedre utbytte av å ligge rundt vedlikehold og trene bra slik at du endrer kroppssammensetningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HenrikWL skrev:

Det aller første som slår meg er at det ser ut til å være lite mat i forhold til aktivitetsnivået ditt.

http://www.iifym.com/iifym-calculator/

Det andre som slår meg er at med 72kg på 176cm bør du kanskje heller redusere fettprosenten ved å øke i muskelmasse snarere enn å gå enda mer ned i vekt.

Så, til spørsmålet ditt: sjekk ut kalorikalkulatoren jeg linket til. Den vil nok høyst sannynligvis gi deg noe høyere tall enn de du oppgir her. Om du velger å samle det opp i en spisedag eller om du velger å bare spise litt mer hver dag spiller ingen rolle.

edit: feil link

Takk for at du tok deg tid å svare, har egentlig skjønt at jeg har gjort noe feil men viste bare ikke hva,, Trodde også at jeg trengte mer Kardio... hehe

yes, sjekket ut linken du la inn og her er resultatet:

Protein: 127g - Karbs: 384g - Fett: 63g - Fiber: 24-32g - 2613kcal

Det blir uvant med så mye karbs, men skal prøve i noen uker og se hvordan det går

Også lurte jeg på, er det samme om jeg spiser 2 eller 5 måltider?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 02-snapper skrev:

Hvor lenge har du spist slik og hvordan reagerer kroppen? Ikke poeng i åendre noe som funker. :)

syntes dog du ligger veldig høyt på protein. 2x kroppsvekt (2x72) er plenty. Er eller enig med HenrikWL overfor her. Syttito kilo er ikke mye for en mann, ikke såpass mye at kaloriunderskudd er løsningen. Tror du på lang sikt vil ha bedre utbytte av å ligge rundt vedlikehold og trene bra slik at du endrer kroppssammensetningen. 

Heisann, har spist sånn i 3 uker det var da jeg begynte å veie så og si alt. Har merket at jeg ble litt tynnere/strammere men har ikke blitt noe særlig svær i musklene.

Jeg hadde heller ikke noe problem med å spise sånn, ikke noe cravings eller noe, men det var bare at det ikke passet mine mål.

Tror også at jeg skal justere kcal inntaket opp til vedklikehold i en periode og se hvordan det går i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nickz skrev:

Takk for at du tok deg tid å svare, har egentlig skjønt at jeg har gjort noe feil men viste bare ikke hva,, Trodde også at jeg trengte mer Kardio... hehe

yes, sjekket ut linken du la inn og her er resultatet:

Protein: 127g - Karbs: 384g - Fett: 63g - Fiber: 24-32g - 2613kcal

Det blir uvant med så mye karbs, men skal prøve i noen uker og se hvordan det går

Også lurte jeg på, er det samme om jeg spiser 2 eller 5 måltider?

 

 

Ja det er akkurat det samme så lenge totalinnholdet er likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Nickz skrev:

Takk for at du tok deg tid å svare, har egentlig skjønt at jeg har gjort noe feil men viste bare ikke hva,, Trodde også at jeg trengte mer Kardio... hehe

yes, sjekket ut linken du la inn og her er resultatet:

Protein: 127g - Karbs: 384g - Fett: 63g - Fiber: 24-32g - 2613kcal

Det blir uvant med så mye karbs, men skal prøve i noen uker og se hvordan det går

Også lurte jeg på, er det samme om jeg spiser 2 eller 5 måltider?

 

 

Tja, trenger og trenger. Det kommer jo helt an på hva man ønsker å oppnå. For vektnedgang så er vel kaloriunderskudd og kardio det mest effektive hvis du måler i minutter brukt pr. kg vektnedgang, men uten styrketrening i tillegg er det musklene dine som forsvinner i større grad enn fettet ditt.

Og for deg vil uansett svaret ikke nødvendigvis være vektnedgang i det hele tatt; da du bør heller som andre her har vært inne på bulke litt før du kutter igjen. Du vil ha mer muskler før du eventuelt fjerner mer fett.

Karbs herjer med vanninnholdet i kroppen din, så ikke få panikk hvis du plutselig ser noen ekstra kg på vekta etter å ha økt karb-inntaket. Tilsvarende hvis du kutter karbs ("omg, jeg slutta med snop og gikk ned 3kg på en uke, lizm!"), vil kroppen din slippe en del vann. Ikke stress, calm and steady wins the race.

Om du spiser 1 måltid pr. dag eller 100 er ikke på langt nær like viktig som at du overholder kalorimålet ditt. Gjør det som passer deg best og som føles best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HenrikWL skrev:

Tja, trenger og trenger. Det kommer jo helt an på hva man ønsker å oppnå. For vektnedgang så er vel kaloriunderskudd og kardio det mest effektive hvis du måler i minutter brukt pr. kg vektnedgang, men uten styrketrening i tillegg er det musklene dine som forsvinner i større grad enn fettet ditt.

Og for deg vil uansett svaret ikke nødvendigvis være vektnedgang i det hele tatt; da du bør heller som andre her har vært inne på bulke litt før du kutter igjen. Du vil ha mer muskler før du eventuelt fjerner mer fett.

Karbs herjer med vanninnholdet i kroppen din, så ikke få panikk hvis du plutselig ser noen ekstra kg på vekta etter å ha økt karb-inntaket. Tilsvarende hvis du kutter karbs ("omg, jeg slutta med snop og gikk ned 3kg på en uke, lizm!"), vil kroppen din slippe en del vann. Ikke stress, calm and steady wins the race.

Om du spiser 1 måltid pr. dag eller 100 er ikke på langt nær like viktig som at du overholder kalorimålet ditt. Gjør det som passer deg best og som føles best.

ahh takker og bukker for hjelpen. Da er det bare 1 spm igjen. Ser denne greit ut? eller blir det mye med 2 måltider med havregrøt? vet ikke hva annet jeg skal legge inn for å dekke karbsa.

M1; Havregryn, Økologisk peanøttsmør, egghvite, eple, kaffe, 1Ts glutamin og cla kapsler (25P - 66K - 15F)

 

Før trening: Eple og Pwo (20K)

Under trening: Bcaa (6P)

Etter treming: Proteinshake, CarboFuel og kreAlkalyn (22P - 38K)

 

M2(1time etter trening) Tunfisk i olje(tømmer alt av olja ut), byggris, grønnsaker 1ts glutamine og 1SS udos choice (38P - 36K - 18F)

 

M3: Fjordland havregrøt eller Lettkokte havregryn med et eple (ca: 18P - 64K - 15F)

 

M4: Kyllingfilet, byggris og grønnsaker (36P - 38K)

 

Kvelds: Smoothie av Banan, jordbær, bringebær, eggehvite og 1ts glutamine (ca 6P - 27K)

2400 kcal / 150P / 300 K / 60F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...