Gå til innhold

Problemer med kneet tre måneder etter kraftig slag


Brokkoli

Anbefalte innlegg

Jeg vil på forhånd beklage for langt innlegg.

Vel. Jeg slo begge knærne mine ganske heftig i asfalten etter et sekkeløp med plastsekk på 17. mai. Det høyre kneet fikk den verste trøkken.

Jeg tok røntgen dagen etter, og det eneste som dukket opp var en "skygge" nederst på høyre kneskål. Legen tenkte først at det kunne være en liten brist, men på kontroll en knapp måned senere kom hun frem til at det ikke var det siden jeg hadde hatt relativt rask bedring.

Knærne hovnet voldsomt opp. Høyre kne hovnet spesielt mye opp foran kneet, litt under kneskåla - mot innsiden (venstresiden) av kneet. Begge knærne hovnet veldig mye opp om jeg sto eller gikk i løpet av de første tre ukene, men jeg merket bedring fra dag til dag.

I dag merker jeg ingenting i venstre kne, bortsett fra at det er litt ømt om jeg prøver å stå på knærne. Høyre kne kan jeg ikke stå på, og ved mye bruk får jeg smerter foran til venstre på dette kneet, og foran på kneskjellet. Det er også noe som ligger utenpå kneskåla. Det kjennes ut som en sene eller noe, og jeg kan bevege litt på hva-det-enn-er. Om jeg klemmer på den "knirker " det litt. Knebøy er veldig vanskelig, men jeg har trosset smertene siden de ikke har vært uutholdelige - helt til i dag da jeg ble gjort oppmerksom på at jeg halter etter knebøy. Da skjønte jeg vel at det er på tide med en undersøkelse.

Så over til hva jeg lurer på her... Jeg skal selvsagt søke profesjonell hjelp for å finne ut hva som er galt med kneet, men jeg hadde satt pris på om noen kanskje hadde en formening om hva problemet kan være. Erfaringsmessig får jeg best resultat av legebesøk/kiropraktorbesøk/fysioterapeutbesøk dersom jeg allerede har en slags formening om hva som feiler meg. Jeg vil gjerne lese meg litt opp på forhånd også, slik at jeg kan stille de riktige spørsmålene.

Kan det være at det bare er en irritert sene? Det er ikke snakk om ekstreme smerter eller skarpe smerter. Jeg vet heller ikke om problemene skyldes slaget mot kneet, for jeg har hatt en veldig svak irritasjon i samme område tidligere og mistenkt at dette skyldes litt knevandring av høyre kne under knebøy. Dette har jeg jobbet for å rette opp i.

Jeg kan også få fornemmelsen av at kneet "låser" seg når jeg skal rette det ut etter at det har vært bøyd. Ikke total låsning, og det er veldig lett å få det til å løsne. Det føles bare som om noe holder igjen litt. Dette opplever jeg ikke om jeg har vekt på foten, bare når beinet er avlastet og skal rettes ut.

Jeg vant forresten sekkeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke peiling på hva det kan være, men gjorde det samme for to år siden. Slo kneet rett i betongen da jeg falt framover med noen på ryggen. Legen ba meg bare "ta det med ro", men det gjorde vondt i 6 måneder. I starten kunne jeg ikke bøye kneet skikkelig, og det "låste seg". Men god oppvarming, knevarmere/surring og generell lett aktivitet gjorde at det gikk over med tiden.

God bedring og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på hva det kan være, men gjorde det samme for to år siden. Slo kneet rett i betongen da jeg falt framover med noen på ryggen. Legen ba meg bare "ta det med ro", men det gjorde vondt i 6 måneder. I starten kunne jeg ikke bøye kneet skikkelig, og det "låste seg". Men god oppvarming, knevarmere/surring og generell lett aktivitet gjorde at det gikk over med tiden.

God bedring og lykke til!

Takk for svar, nå er jeg ikke like pessimistisk! Jeg kunne heller ikke bøye kneet den første måneden så dette høres ganske likt ut. Får kjøpe knevarmere og ta en prat med muskelterapeuten min da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på det beste Brokkoli ,

Det du forklarer, kan minne litt om hva jeg kjente etter jeg røk minisken (ikke med en gang, men etter feil-operasjon nr 2).

Slet med knirkelyder, og at jeg "låste" kneet litt fast når jeg bøyde ut.. men var lett å få "knekt" inn igjen :-/

Mulig det kan være en bit av minisken som har løsnet?.. uff..

Iallefall, god bedring. og vil annbefale deg å kanskje ta MR/røntgen? Iallefall om problemene vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok knærne i en (meget flau) mopedulykke, og har slitt med det siden. Jeg gikk ikke til legen som du gjorde og søkte ikke hjelp senere... Nå 14 år senere må jeg rette ut beina for å "knekke" de maaange ganger om dagen. Nå knekker jeg generelt i de fleste ledd, så hvis det blir et problem i fremtiden så kan jeg anbefale deg å prøve vitapro. Det hjelper veldig på meg og jeg knekker under halvparten av det jeg gjorde før, og det blir mindre (les bedre og bedre)

Så mitt råd er å fortsette å finne ut hva det er hvis det ikke bedrer seg nevneverdig fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kneet "låser" seg kan tyde på skade i meniscus eller slitt brusk. Mulig jeg tar feil, men tror at dette kun vil være synlig på MR og ikke røntgen. Slike skader kan ofte ta tid før det leges i min erfaring.

I min erfaring så hjelper MSM, hyaluronsyre og kollagen med leddene. Ganske billig, kan være noe du kunne fått utbytte av.

http://www.bodykind.ie/product/browse/0/0/0/0/0/0/0/0/12/289_33-Best-MSM-180-x-1000mg-Capsules.aspx

http://www.bodykind.ie/product/browse/0/0/0/0/0/0/0/0/12/282_296-Best-Hyaluronic-Acid-with-Chondroitin-60-Caps.aspx#ctl00_cpBody_contents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Knirkelydene ligger ikke i selve kneet, men i det jeg tror er en sene som ligger oppå kneskåla. Om jeg trykker på den.

Og det er selvsagt mulig at det er menisken, men det er ikke snakk om en kraftig låsning. Bare akkurat som om kneet bremser litt opp når jeg skal rette det ut. Jeg føler bare at det hadde vært vondere om det hadde vært en meniskskade. Smertene er aldri veldig skarpe heller.

Kjetil1234 XtrM ronniba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne? Forklarer allikeve ikke låsningen. Høres for meg ut som at brusken på femur har fått seg en smell altså.

BURSITIS4.jpg

Den "rare tingen" som jeg sliter litt med å forklare skikkelig ligger oppå selve patella. Jeg har funnet mange likhetstrekk mellom mine plager og både "runner's knee" og "jumpers knee". Jeg vil igjen gjøre klart at jeg skal oppsøke profesjonell hjelp, men jeg synes ikke en legetime er særlig produktiv om man er helt blank når man drar dit.

Røntgen viste en skygge på kneskålen, så det er tydelig at et eller annet har skjedd med den. Om ikke jeg har misforstått et eller annet og det ikke var på kneskålen, men på femur de fant en skygge da? Da kan det jo være bruskskaden du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...