Gå til innhold

Gluten og fruktose allergi.


Mmg

Anbefalte innlegg

Jeg er da så heldig (ironi) at jeg har fruktose og gluten allergi noe jeg har fått påvist i en alder av 22 år. Jeg har alltid slitt med magen så det er en lettelse og endelig ha funnet problemet. Men jeg sliter med å finne ut hva jeg kan erstatte disse tingene med. Glutenfrie produkter er det mange av. Men fruktosen der i mot er det litt værre med og jeg kan ikke leve av å spise bare kjøtt og potet. En liten overdrivelse, men akkurat nå er det veldig vanskelig og spise riktig og leve sunt. Noen som har det samme som meg, evt komme med noen tips og råd? Jeg har sett på en rekke protein produkter osv. Men hvordan kan man vite hva man skal ha? Jeg trener 5 ganger i uken og jeg liker og leve sunt. Men hvordan gjør man det med så lite frukt og grønnsaker. Jeg hadde den oppfatningen at frukt og grønt var det som var sunt, men tydeligvis ikke for min kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg har begge diagnosene selv, pluss en hel haug med andre!

Fruktosen er ikke mye værre å holde seg unna enn gluten, når man lærer seg hva som inneholder hva. I utgangspunktet hold deg unna all frukt, noen grønnsaker, honning og sukker. Erstatt sukkerert med andre alternativer uten fruktose, og finn ut hvilke grønnsaker som er minst fruktose i. For eksempel har grønn paprika mindre fruktose enn rød paprika. Alt som er grønt er som oftest lite fruktose i.

Potet som er høstet i mai-august (tror jeg), har mer fruktose enn potet som er høstet resten av året.

Det er veldig mange slike huskeregler som er greie å lære seg.

Kroppen kan og tåle små mengder fruktose uten å reagere noe særlig, men dette kjenner du selv på kroppen etterhvert.

Og Google is your friend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har begge diagnosene selv, pluss en hel haug med andre!

Fruktosen er ikke mye værre å holde seg unna enn gluten, når man lærer seg hva som inneholder hva. I utgangspunktet hold deg unna all frukt, noen grønnsaker, honning og sukker. Erstatt sukkerert med andre alternativer uten fruktose, og finn ut hvilke grønnsaker som er minst fruktose i. For eksempel har grønn paprika mindre fruktose enn rød paprika. Alt som er grønt er som oftest lite fruktose i.

Potet som er høstet i mai-august (tror jeg), har mer fruktose enn potet som er høstet resten av året.

Det er veldig mange slike huskeregler som er greie å lære seg.

Kroppen kan og tåle små mengder fruktose uten å reagere noe særlig, men dette kjenner du selv på kroppen etterhvert.

Og Google is your friend.

Hva med frukter og grønnsaker som inneholder mer glukose enn fruktose? Disse vil ikke være problematisk for de med fruktosemalabsorbsjon. Poteter inneholder uansett svært lite fruktose, der finner du nesten utelukkende stivelse (glukose).

Det ser ut som om du blander sammen fruktose med karbohydrater generelt her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med frukter og grønnsaker som inneholder mer glukose enn fruktose? Disse vil ikke være problematisk for de med fruktosemalabsorbsjon. Poteter inneholder uansett svært lite fruktose, der finner du nesten utelukkende stivelse (glukose).

Det ser ut som om du blander sammen fruktose med karbohydrater generelt her nå.

Jeg trodde ikke jeg gjorde det altså. Har skrevet av det meste rett fra arket mitt fra sykehuset.

Angående poteten fikk jeg beskjed om at stivelsen i poteten tas opp som fruktose.

Men arrester meg om jeg tar feil, informasjonen fra sykehuset er nesten garantert utdatert siden det er mange herrens år siden jeg fikk diagnosen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående poteten fikk jeg beskjed om at stivelsen i poteten tas opp som fruktose.

Det der var en spenstig påstand fra sykehuset sin side :confused: Stivelse brytes ned til glukosemolekyler og tas opp som glukose. Stivelse fra poteten er ikke noe unntak fra denne regelen :)

Har skrevet litt om irritabel tarm, deriblant fruktosemalabsorbsjon, i artikkelen jeg linker til et par innlegg over her. Sue Shepherd har også en del nyttig informasjon om mage/tarm-problematikk på sine nettsider:

Coeliac Disease | Shepherd Works

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var en spenstig påstand fra sykehuset sin side :confused: Stivelse brytes ned til glukosemolekyler og tas opp som glukose. Stivelse fra poteten er ikke noe unntak fra denne regelen :)

Har skrevet litt om irritabel tarm, deriblant fruktosemalabsorbsjon, i artikkelen jeg linker til et par innlegg over her. Sue Shepherd har også en del nyttig informasjon om mage/tarm-problematikk på sine nettsider:

Coeliac Disease | Shepherd Works

Ja, er en grunn til at de kalles Rana mekaniske i stede for sykehuset :-P men den er grei! Da lærte jeg noe nytt i kveld og! Takk for rettelsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...