Gå til innhold

4 kg vektøkning fra morgen til kveld, hva er grunnen?


nena

Anbefalte innlegg

På en dag (fra morgen til kveld) kan vekten min endres med opptil fire kilo(på en vanlig dag 2-3 kg). Jeg lurer på hva det er som skjer i kroppen som gjør at vekten endres så mye. Vil jo nesten ikke tro at jeg drikker/spiser mat som veier så mye så hva kan det da være? veier tilnærmet det samme over lengre tid så det er jo ikke fett eller noen permanent endring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 liter vann veier 1 kg, det er mye vann i maten du spiser og ting du drikker, så da kan godt se for meg at du totalt får i deg 2-3 kg på en dag. En full blære veier 0,5kg bare den, + all maten i tarmsystemet, magesekken, vannet som lagres ellers i kroppen, i celler, muskler osv.. Veier selv 2-3 kg mer om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser mye, du drikker mye, og karbene du spiser binder også vann, samme gjør salt, derfor øker vekten. Du har sikkert hørt at man fort går ned 2-3 kg de første dagene på psmf og lavkarbo, det samme skjer delvis om natten, grunnen er at du ikke spiser karbs og kroppen holder ikke på vannet og du mister mye vekt. Du har også sikkert merket at du ser mer markert ut om morgenen, grunnen er at du har sluppet vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kroppen er i bevelgelse og "hvileforbrenner" om natta, men du inntar ikke noe næring i fast eller flytende form, så den forbruker det du har, det kommer ut i form av energi (varme). Så er ikke bare svette, men forbruk av proteiner, karbohydrater, fett, omforming osv :) Er egentlig ganske innviklet. Den forbruker også en del av væsken du inntok på dagtid mens du sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi kroppen er i bevelgelse og "hvileforbrenner" om natta, men du inntar ikke noe næring i fast eller flytende form, så den forbruker det du har, det kommer ut i form av energi (varme). Så er ikke bare svette, men forbruk av proteiner, karbohydrater, fett, omforming osv

ah, det hade jeg ikke tenkt på. takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...