Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jo, for hvis mer fett=større underskudd, så vil det si at ved en viss fettprosent, så trenger du ikke spise noe i det heletatt. Hele behovet for ren energi blir dekket av fettlageret. Bare knaske noen multivitaminer så er man i boks. Det er jo det dere sier. 10kg fett=700kcal, sa Asle.

Jo, for hvis mer fett=større underskudd, så vil det si at ved en viss fettprosent, så trenger du ikke spise noe i det heletatt. Hele behovet for ren energi blir dekket av fettlageret. Bare knaske noen multivitaminer så er man i boks. Det er jo det dere sier. 10kg fett=700kcal, sa Asle.

Som Asle også skrev:

En klarer fint å dekke basale energibehov og aktivitet med kun fett, behov for essensielle aminosyrer, vitaminer og mineraler er noe annet.

Hvordan du fikk dette til å bli noen nøtter + en multivitamin må du nesten svare på selv.

EDIT: At man tåler et større underskudd som svært overvektig understrekes av hvor mye raskere vekttapet potensielt går når man har mye å ta av. En normalvektig person kunne aldri gått ned 4-5-6kg i uken sånn som de største deltakerne i slankekrigen.

Annonse

Proteinbehoved om man er lite aktiv er ca 1g per kilo. Si det hadde blitt 120g for en feit person, altså 500kcal ish. + multivitamin. Da mener dere at man kan leve fint uten problemer på dette og resten fettmasse? Ingen komplikasjoner?

Jeg mener å ha lest at skuespillerene til filmen 300 lå på noe rundt 500 ish kcal en stund itilegg til å trene hardt. Om det er fakta skal jeg ikke påstå men det er fint mulig i perioder. Men det vil nok svi av mye muskler og overskudd

10 kg fett vil kunne dekke et underskudd på 700 kcal pr dag, ja. Større underskudd ved mer i forhold til mindre ved mindre betyr ikke uendelig. Det betyr større sett i forhold til det andre, så med 20 kg fett vil en kunne takle 1400 kcal i underskudd pr dag uten å måtte bruke fettfri masse som energikilde i stor grad.

Det er gjort forsøk der ekstremt overvektige personer har spist ett lite måltid en gang i måneden, ellers drukket vann og fått elektrolytter, mineraler og vitaminer. Muligens essensielle aminosyrer, men det husker jeg ikke. Forsøket pågikk i ett år.

ADVARSEL: Ikke prøv dette hjemme.

Det er interessant, men for å virkelig vite hvor "sunne" de ble, så trenger man ganske mange prøves som jeg tviler på at ble oppgitt. Muskelmasse, benstruktur, immunforsvar osv osv osv. Enig?

EDIT: Her er også utgangspunktet syke mennesker som er på en ekstremkur, noe som ikke er tilfelle med en "normalt feit" person.

Det er interessant, men for å virkelig vite hvor "sunne" de ble, så trenger man ganske mange prøves som jeg tviler på at ble oppgitt. Muskelmasse, benstruktur, immunforsvar osv osv osv. Enig?

EDIT: Her er også utgangspunktet syke mennesker som er på en ekstremkur, noe som ikke er tilfelle med en "normalt feit" person.

Du misser poenget. Har man mer fettvev kan det dekke et større daglig energiunderskudd, nettopp fordi det er en grense for hvor mye energi en kg fettvev kan frigi per tid. Men man kan selvfølgelig ikke dekke proteinbehovet og behovene for mikronæringsstoffer gjennom dette, så å kutte ut å spise vil ikke fungere.

Har man veldig mye fett på kroppen, kan man fint klare seg over lengre perioder bare ved å dekke behovene for protein, essensielle fettsyrer og mikronæringsstoffer, sånn som ved PSMF. Har man mindre fett på kroppen vil en slik diett kunne gå utover fettfritt vev og potensielt føre til skade.

Tror nok ikke du er helt med her. :)

1: insulinresistens er aldri bra, det fører med seg mange negative reaksjoner i kroppen.

2: ja, det er riktig som du sier, men det jeg prater om er at ved høy insulinresistens (feite folk som ikke trener, osv), så vil kroppen spise muskler for å lage glukose fremfor å ta av fettlagerne! Postet en artikkel om det tidligere, om du er interessert.

Insulinresistens er ikke positivt, men det vil være store forskjeller på å være insulinresistent i fettvev og muskelvev. Å være insulinresistent i fettvev er forøvrig veldig sjeldent, og når man snakker om insulinresistens er det vanligvis muskelvev man snakker om.

Annonse

Veldig og veldig. Obesity er ikke akkurat sjeldent lenger...

Overvekt er ikke det samme som insulinresistent fettvev.

Hvis fettvevet blir insulinresistent vil mindre energi lagres i fettvevet.

Nei, derfor jeg ville ha klarhet i det - fordi man normalt sett ikke snakker om insulinfølsomhet i fettvev, men ut fra det jeg leser burde man vel strengt tatt begynne å differensiere...?...

Ja, eller bare presisere at man med insulinsensitivitet mener insulinsensitivitet i muskelvev (og lever). :)

Starter som regel med fettlever, så kommer resistenser løpende etter deg. Om neste steg blir muskel, fettvev, eller begge, er jeg usikker på!

At overvekt og insulinsresistens har en sammenheng, er jeg helt overbevist om :)

Hvor har du alt dette fra?

At insulinresistens og metabolsk syndrom har en sammenheng med overvekt er det liten tvil om, men da er det fremdeles snakk om insulinresistens i muskelvev, ikke i fettvev.

lipogensis i lever fører til TG accumulation som igjen fører til øvrig insulinresistens. pga det enormt sukkerholdige kostholdet folk har i dag, og lite aktivitet. Har dette fra Dr Lustig i hovedsak, men har også fått det bekreftet i mange andre artikler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...