Gjest Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 heisann..atte lurte på en ting..spiser veldig proteinrikt og sundt, men har aldri pleid å liksom telle på proteinene..Hin dagen regnet jeg over bare på gøy, hadde da spist en boks cc til frokost, kylling salat til lunsh, og en proteinbar etter trening..da var jeg oppe i over 100 g proteiner allerede, og skal ha ca 125 g, da jeg veier ca 50 kg Får jo i meg karbohydrater og da, men mest gjennom frukt, grønnsaker og havregryn (pleier å ha det til frokost). Fett spiser jeg vell ikke så mye av..det blir vell det jeg får i meg gjennom cc, egg og når jeg har laks til middag å sånt..burde jeg spise mer av karbohydrater å fett? Kan det være dumt å liksom nesten bare spise proteiner? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9797-proteinerjo-mer-jo-bedre-eller-kan-det-bli-for-mye/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Indiska Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Går du over 150g protein (på din vekt) så ville jeg nok lagt inn mer fett på bekostning av ytterligere protein Andre får arrestere meg om jeg tar feil, men jeg mener å ha lest at studier viser at inntak over 3g/kg ikke har noen bedre effekt enn 2.5g/kg. Det vil ikke være "farlig" med et høyere inntak, men fett og karbohydrater har også viktige oppgaver og trengs i henholdsvis moderate/lave mengder. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9797-proteinerjo-mer-jo-bedre-eller-kan-det-bli-for-mye/#findComment-360671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Om du overstiger kan du justere ved å ta en noe fetere ost, som så lett osten fra synnøve finden med 10% fett i og da ta færre gram enn du ville gjort med cottage cheese. Eller du kan erstatte noe proteinrikt med et par kokte egg, de gir ikke så mye protein. Kanskje et måltid med salat, litt nøtter og ostebiter. Jeg kommer lett i for mye selv når jeg bruker cottage cheese, for da bruker jeg større mengder enn annen ost. Når jeg velger kylling og finnbiff tar jeg ikke for mange gram pr måltid. 100g ,max 130. Fisk er jeg mer generøs med, da torsk. 150 g. Den hele boksen til frokost kan du jo forandre. Du kan ta 100 eller 150 g og ta noe annet i tillegg. Litt nøtter, frø og masse bær eller en frukt f.eks. Det er like næringsrikt som havregryn. Du spiser litt lite fett kanskje? Fett metter sammen med protein. Du kan ta vekk noen gram protein og erstatte med litt fett. 1 ts fett til hvert måltid bør du unne deg. Du trenger ikke mer karbo om du spiser grønnsaker. Du sier du både spiser havregryn og frukt, det er det jo mye karbo i. Om du tar de siste vekk må du spise mer fett for å ikke bli slapp. Avokado i salat, olivenolje, fetere ost, nøtter, frø er noe du kan variere med. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9797-proteinerjo-mer-jo-bedre-eller-kan-det-bli-for-mye/#findComment-360682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Keegil Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Det skal mye protein til før det blir "for mye", men du vil nok ikke ha noe særlig nytte av noe mer enn 2g/kg, utover kaloriene de inneholder og den litt overlegne metthetsfølelsen. Proteiner er riktignok ingen veldig god energikilde i utgangspunktet, men det kommer an på hvor flink kroppen din er til å nyttiggjøre protein som energikilde (tilvenning). Karbohydrater og fett er mer tilgjengelige kilder til energi for kroppen, og du kan med fordel øke inntaket av disse på bekostning av protein hvis du havner over 2g/kg. Men hvis målet er å gå ned i vekt, vil nok et høyere proteininntak være overlegent mtp. metthetsfølelse og forbrenning (termisk effekt). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9797-proteinerjo-mer-jo-bedre-eller-kan-det-bli-for-mye/#findComment-360686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Du kan med fordel bytte ut noen av de magre proteinkildene dine med f.eks frukt og grønnsaker, eller ta mindre porsjoner til hvert måltid. Det er ikke direkte negativt å få i seg for mye proteiner, men du er veldig på pluss-siden når du begynner å nærme deg 150 g som en liten jente på 50 kg. Husk at du får proteiner fra grønnsaker og korn også, så det kan godt være du er enda høyere. Aminosyrer ut over de som trengs til diverse fysiologiske prosesser, derunder proteinsyntese, blir omdannet til sukker i leveren. Om du vil spise kylling som blir til sukker eller grønnsaker er opp til det. Nok er bra, for mye går helt fint men er ikke bedre hehe, takk for bra svar Har liksom aldri giddet å telle over proteinene, bare passet på å få i meg minst 2000 kcal om dagen, og spise bra å proteinrikt..så har vell spist litt vell mye proteiner kansje Skal prøve å bytte ut med litt mer karbohydrater, gjør meg kansje mindre mett slik det blir lettere å spise mer også Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9797-proteinerjo-mer-jo-bedre-eller-kan-det-bli-for-mye/#findComment-361043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Det skal mye protein til før det blir "for mye", men du vil nok ikke ha noe særlig nytte av noe mer enn 2g/kg, utover kaloriene de inneholder og den litt overlegne metthetsfølelsen. Proteiner er riktignok ingen veldig god energikilde i utgangspunktet, men det kommer an på hvor flink kroppen din er til å nyttiggjøre protein som energikilde (tilvenning). Karbohydrater og fett er mer tilgjengelige kilder til energi for kroppen, og du kan med fordel øke inntaket av disse på bekostning av protein hvis du havner over 2g/kg. Men hvis målet er å gå ned i vekt, vil nok et høyere proteininntak være overlegent mtp. metthetsfølelse og forbrenning (termisk effekt). målet er jo abselutt ikke å gå ned i vekt, heller bevare/øke muskelmasse..så vil kansje hjelpe å kutte litt ned på proteinene slik jeg ikke blir såå mett og klarer å spise mer Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9797-proteinerjo-mer-jo-bedre-eller-kan-det-bli-for-mye/#findComment-361044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.