Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sier ikke at du tar feil i noe som helst, men en gang sa alle vise og lærde menn at jorda var flat også. Min max har økt veldig de siste åra, jeg ble redd og tok alle tester, svaret ble at jeg har hjerte som en 18 åring, mens jeg er født i 69`.

Er ikke meningen å påstå at det er umulig å ha så høy puls, men tror sannsynligheten for at det er en hjerterytmeforstyrrelse er langt høyere enn at han har en såppas mye høyere makspuls enn det som regnes som normalt. I tilegg sier har at han målte pulsen etter han hadde løpt, og da burde jo pulsen ha rukket å senke seg noe. Hjerterytmeforstyrrelser er ikke noe veldig sjeldent å ha, mange har det og har hatt det, men det er ikke alle som oppdager det.

Fortsetter under...

Er enig med Chilli. Høres ut som SVT. Har hatt SVT selv siden det ble påvist i 1996 (Arytmisenteret, Ullevål). Høyeste registrerte makspuls er 197, men under anfall har det vært registrert 225-230, men kun over svært kort tidsrom. Skjer som oftest etter aktivitet, så det er litt merkelig (men ufarlig i akkurat mitt tilfelle iflg. legene).

Varierer veldig. Thomas Alsgaard hadde en hvil på 26, mens en verdensmester på maraton (kommer sef ikke på navnet nå) hadde en hvilep på 73. Begge to har nok en bedre kondis enn de fleste alikevel. Det normale (definèr normal) er visst synkende hvilepuls ettersom hjertet blir sterkere.

Etter som hjertet blir sterkere pumper det mer blod ut i systemet for hvert slag. I tilegg vil en godt trent person kunne ta til seg mer av oksygenet som blir pumpet ut for hvert slag. Det vil da si at man behøver mindre antall slag i minuttet for å holde systemet gående, i og med at hvert slag blir bedre utnyttet i tilegg til at det pumpes mer blod.

Department of Sport, Health and Exercise Science: Gjenskriver fra engelsk til norsk med egne ord:

Er der en optimal intensitet for økning av Maksimalt oksygen opptak for distanse løpere?

Går rett på konklusjon: Trening oppunder eller på din VO2 max ser ut til å gi den beste effekten.

Subjektivt VO2 max er ca 90% av maxpuls. Løper du hardere enn dette går hjertet over fra å ha bra slagvolum til frekvens.

Hvor lenge bør man minimum trene på denne pulsen med optimal effekt: Minimum 12 min.

Ergo: 4x4 intervall med minimum 2%motbakke (for å kompensere luftmotstand, pluss det blir større muskelbruk) på 85-95% av maxpuls med 3 minutters aktive pauser hvor pulsen ikke skal falle mer enn 20-30 slag, da du ikke vil bruke halve draget på å komme opp i optimal puls

4x4 uten pulsklokke: Skal føles som du kunne løpt 1 min til. Kan komme med enkelte ord, korte setninger mens du løper. Greier du 1 min til-Svar: Ikke fan=for hardt....jeg greier 3 min til jeg=for lett.

2 gang i uka gir merkbar effekt. Individuelt: 3 gang går bra, men pga av intensiteten til 4x4 burde ytterligere kondisøkter legges på sone 1-2 = 60-75% av maxpuls og heller kjør lengre tid. Alt over 60% av maxpuls er bevist gir monn. Amen.

Kan skrive under på at dette funker som f...Kjørte selv en sånn plan første gangen jeg skulle opp av sofa`n, og fra 2 km på 15 min til 21 km på 2 timer gikk unna på 5 mnd. Kjørte det som beskrevet av Chrishni her.

Er ikke meningen å påstå at det er umulig å ha så høy puls, men tror sannsynligheten for at det er en hjerterytmeforstyrrelse er langt høyere enn at han har en såppas mye høyere makspuls enn det som regnes som normalt.

Jeg tror sannsynligheten for at han talte feil er like stor som at han har rytmeforstyrrelser. 120 slag på et halvt minutt er 4 slag i sekundet, godt mulig å glippe litt i tellinga da.

• 1 måned senere...

Synast dette høyrest ut som ei gylden anledning til å kjøpe seg pulsklokke og faktisk få testa dette skikkeleg ut. Av dei klokkene eg har testa er det kun Polar sine som klarer å registrere maxpulsen min (ligg på 230, og eg er født i 88.

Det er sjølvsagt greitt å få sjekka hjartet hjå eit arytmisenter (noko eg har gjort sjølv, og har ingen arytmi), men sidan 4 slag i sekundet er heftig å følge med på, synast eg personleg at det er greitt å få testa maxpuls skikkeleg.

Så forøvrig at XXL har tilbod på enkelte av Polarmodellane no:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...