Gå til innhold

AGONIST - ANTAGONIST I VANLIGE MARKLØFT


Natalie90

Anbefalte innlegg

Hei!! :)

Hva regnes som agonisten når man kjører vanlige konvensjonelle markløft??

Ville dere trent markløft på beindag eller ryggdag, og hvorfor det ene eller andre??

Er antagonisten til pec. major og minor bakre deloid eller blir det feil? Er det flere antagonister til pec. major og minor??

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

agonister på vanlig markløft vil jeg tro blir mest, hamstrings, gluteus maximus og erector spinae. vanskelig å si eksakt da det er mange synergister i denne øvelsen og grensen mellom synergist og agonist er vel litt flytende.

antagonist til pec. major/minor er musklene som gjør motsatt arbeid, ergo vil jeg si at trapezius, rhomboideus og bakre deltoideus er atagonister. sikker flere også, men det er de jeg kommer på i farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh vet du, her har jeg ingenting å svare - men jeg må bare likevel!!

Jeg sitter sånn ---> :huh::mellow::unsure::whistling: haha :D

Hva menes med agonistiske og antagonistiske muskler? - Menes med muskler som jobber ”mot” hverandre og danner er vektstangsprinsipp. Eksempelvis Triceps og Biceps. Den ene slapper av mens den andre kontraheres. Muskler som har motsatt virkning på samme ledd, kalles antagonister. De som har samme virkning, kalles agonister

Om det var det du lurte på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, det er jeg klar over :) Men ellers takk :)

Det jeg lurer på er hva som er antagonisten til pectoralis major og minor??

Og om dere ville trent markløft på bendag eller ryggdag, og hvorfor den ene i forhold til den andre??

Og hvilken muskel som regnes som agonist når man tar vanlige markløft??

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhomboideus, Trapezius og Rear deltoid er i hovedsak antagonist til Pec minor og Pec major.

Agonister i markløft er stort sett hele baksiden av kroppen. Hele ryggen jobber for det meste statisk. Bakside lår, forside lår og rumpe jobber dynamisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kjørt Markløft på beindagen. Grunnen er rett og slett som Oaz sier at alt dynamisk arbeid skjer i underekstremiteten, mens overekst. jobber stort sett statisk.

Hva som blir antagonister i mark har jeg vridd og vendt på mange ganger uten å komme til noen god konklusjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, jeg sliter med å finne ut av det jeg også.. Men hvis man skulle velge en, hvilken muskel ville dere da valgt?? Hehe!! :)

Hamstring. Den er den som gjør mesteparten av den dynamiske jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...