Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg trent 3-5 ganger i uken i omtrent et halvt år. Til nå har jeg gått ned ca 10 kg., men så har vekten stanset opp. Jeg har fortsatt ca 10 kg igjen til sluttmålet mitt før jeg skal begynne å bygge muskler. Nå blir jeg stresset av at jeg ikke går ned noe mer, så det er åpenbart noe galt med kostholdet mitt. Jeg fikk hjelp av en venn i går, som sa at jeg lå på slående 800-900 kcal om dagen. Det er jo selvsagt alt for lite!

En vanlig dag kan se ut sånn her:

1/2 boks cottage cheese med noen ts. syltetøy

100 gram kylling med noe ris

weetabix, havregrøt eller liknende med splenda

Jeg er litt nervøs for å gå på noen ekstremdiett, så jeg ser etter hjelp til endring av kostholdet generelt. Både mer mat, sunn mat og billig mat. Hjelp??

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9663-d%C3%A5rlig-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk hjelp av en venn i går, som sa at jeg lå på slående 800-900 kcal om dagen. Det er jo selvsagt alt for lite!

En vanlig dag kan se ut sånn her:

1/2 boks cottage cheese med noen ts. syltetøy

100 gram kylling med noe ris

weetabix, havregrøt eller liknende med splenda

INGEN tvil om at du spiser alt for lite. Der har du også grunnen til at du ikke går ned noe i vekt! Du må sette deg inn i kosthold og næringsinnhold, det er rett og slett farlig å spise så lite over så lang tid...

Prøv å logge på diett.no slik at du får oversikt over hvor mye du faktisk spiser :)

Annonse

Det er ,samma hvor slitsomt det høres ut,veldig viktig for din fremgang at du har kunnskap selv!

Du skal vite hvor mange kalorier du inntar.

Du skal vite hvor mye fett,sukker,karbo og proteiner du får gjennom maten daglig.Dette er ekstremt viktig for de fleste av oss,pga at man vil gjerne at proteiner feks skal være den høyeste på skalaen hva angår kalorier inn...130-200 g proteiner helt avhenigig av kroppsvekt og hvor mye du skjal gå ned...er du nært din match vekt vil jeg si at proteiner er enda mer viktig enn for den som har en god del å gå ned i vekt fordi du mister mye mer muskler.

karbohydrater bør ikke være den som er høyest for å si det sånn.

fett ,godt fett,kan være spnn middels..ikke vær redd for fettet ivertfall:) Få i deg typer fett som hjelper forbrenninga di,som omage 3 og cocosa ,udos osv;)

sammensetningen er altså veldig viktig...har du ikke en fjerneste peiling selv så er det ganske synd for da falmer du litt i blinde synes jeg.

Så hva med å begynne å bruke denne www.diett.no fast?;)på etikett kan du følge med på alle verdiene:)

Finner du utav dette vil vektnedgangen begynne igjen,det kan ejg nesten love deg....og går du ikke end så gå ned ytterligere på kcalinntak...typ 100-200 kcal ..prøv deg frem..du må gjerne ned mer på kcal nå som du har gått ned i vekt fordi kroppen din er vandt med ditt nåværende inntak ;) og legg gjerne inn spisedager/oppkarbinbgsdager så ikke kroppen stopper opp sånns ett..det kan du sikkert få litt hjelp til her også:)

INGEN tvil om at du spiser alt for lite. Der har du også grunnen til at du ikke går ned noe i vekt! Du må sette deg inn i kosthold og næringsinnhold, det er rett og slett farlig å spise så lite over så lang tid...

Prøv å logge på diett.no slik at du får oversikt over hvor mye du faktisk spiser :)

Jeg ble overrasket selv over hvor lavt jeg lå på kaloriene. Jeg trodde faktisk jeg lå høyere. Et av hovedproblemene mine er det at jeg blir dårlig av å spise frokost! Så da mister jeg jo et helt måltid der..

Har en logg på diett.no, men får bli flinkere til å bruke den! :)

Tror ikke man slutter å gå ned i vekt av å spsie for lite over lengre tid...da vil jo kroppen bare fortsette å gå ned i vekt da,uansett etterhvert...sunt er d jo ikke da :p

Hva med denne metoden der du prøver å spise litt mer en tid for så å justere ned kcalinntaket derfra?vil kanskje være en ide om du allerede spise for lite...da er det gjerne ikke så lurt å gå enda mer ned i inntak;)

Jeg ble overrasket selv over hvor lavt jeg lå på kaloriene. Jeg trodde faktisk jeg lå høyere. Et av hovedproblemene mine er det at jeg blir dårlig av å spise frokost! Så da mister jeg jo et helt måltid der..

Har en logg på diett.no, men får bli flinkere til å bruke den! :)

Samme om du er dårlig på å spise frokost, da må du bare begynne å spise mer til de andre måltidene dine. Det er virkelig ikke bra det du har drevet med til nå, og jeg håper du skrur opp kcal-inntaket ditt drastisk! Du vil raskt se at det funker på kroppen, og kiloene vil begynne å gå av :)

Tror ikke man slutter å gå ned i vekt av å spsie for lite over lengre tid...da vil jo kroppen bare fortsette å gå ned i vekt da,uansett etterhvert...

Det du sier er faktisk feil. Ved et så lite inntak vil faktisk kroppen nedjustere forbrenningen for å opprettholde vitale funksjoner. Det er derfor hun faktisk ikke går ned.

Så lite :eek:

Du kan helt sikkert trygt fordoble kcal- inntaket ditt! Prøv å legg opp en plan, finn ut ca hvor mange kcal du bruker ila en dag. Så legger du deg i litt underskudd heller. Og som han sier over her så må du også ha en plan på prot/karb/fett. Utifra det du skriver over så får du i deg lite eller ingenting av essensielle fettsyrer og vitaminer.. Er ganske sikker på at det kostholdet vil virke mot sin hensikt. Veldig enig med deg ang. mer mat og sunn mat!

Kan jo prøve å ramse opp noe av det jeg syns er digg!

Wok med kylling eller svinestrimler og ris/villris er en slager hos meg. 2kg frossen firstprice kylling er jo veldig rimelig. Så steker jeg opp en god del, og har middag i flere dager om jeg ønsker. Inneholder massevis av sunne grønnsaker :)

Lager ofte forskjellige varianter med karbonadedeig (35 kr på rema1000). Den har mye proteiner og lite fett :)

Med fullkornspasta og tomatsaus, i tacoen, hjemmelagde burgere, hjemmelaget lasagne med fullkornsplater, hjemmelaget pizza++

Prøv å få i deg fisk! Her er jeg dårlig selv.. Passer iallefall på å få i meg selolje! Smørdampede torskeblokker med purre, seibiff med løk, ovnsbakt laks.. Finns jo utallige varianter, og trenger ikke være så dyrt.

Egg! 18 firstprice egg, husker ikke prisen men billig. Utallige varianter omelett du kan lage :)

Grovt brød med makrell i tomat :cool:

Hvordan trener du da? Lykke til :)

Samme om du er dårlig på å spise frokost, da må du bare begynne å spise mer til de andre måltidene dine. Det er virkelig ikke bra det du har drevet med til nå, og jeg håper du skrur opp kcal-inntaket ditt drastisk! Du vil raskt se at det funker på kroppen, og kiloene vil begynne å gå av :)

Må bare understreke at jeg ikke spiser så lite fordi jeg tror det gjør at jeg går ned altså! Bare sånn at ingen tror det :) Det har liksom bare vært det jeg har hatt lyst på og orket å spise :o

Annonse

Det du sier er faktisk feil. Ved et så lite inntak vil faktisk kroppen nedjustere forbrenningen for å opprettholde vitale funksjoner. Det er derfor hun faktisk ikke går ned.

Joda,men trodde ikke det var sååå lite :) Det kom mange flere innlegg Mens jeg skrev mine:P Men hvis man er i såppas stort underskudd er det noe helt annet selvfølgelig,man skal jo ikke spise så lite kcal at kroppens vitale organer ikke får det de skal for å funke !

Forresten er det veldig veldig ugunstog med tanke på både sykdom og kroppens evne til å hele seg etter skader og slikt..og ikke minst psykens del...ved så lavt inntak over tid..så dette må du få gjort noe med straks! jeg vil nå anbefale å gå litt opp og øke litt over tid for så å prøve å senke inntaket igjen når du er vandt med et litt mer normalt inntak:)

Så lite :eek:

Du kan helt sikkert trygt fordoble kcal- inntaket ditt! Prøv å legg opp en plan, finn ut ca hvor mange kcal du bruker ila en dag. Så legger du deg i litt underskudd heller. Og som han sier over her så må du også ha en plan på prot/karb/fett. Utifra det du skriver over så får du i deg lite eller ingenting av essensielle fettsyrer og vitaminer.. Er ganske sikker på at det kostholdet vil virke mot sin hensikt. Veldig enig med deg ang. mer mat og sunn mat!

Kan jo prøve å ramse opp noe av det jeg syns er digg!

Wok med kylling eller svinestrimler og ris/villris er en slager hos meg. 2kg frossen firstprice kylling er jo veldig rimelig. Så steker jeg opp en god del, og har middag i flere dager om jeg ønsker. Inneholder massevis av sunne grønnsaker :)

Lager ofte forskjellige varianter med karbonadedeig (35 kr på rema1000). Den har mye proteiner og lite fett :)

Med fullkornspasta og tomatsaus, i tacoen, hjemmelagde burgere, hjemmelaget lasagne med fullkornsplater, hjemmelaget pizza++

Prøv å få i deg fisk! Her er jeg dårlig selv.. Passer iallefall på å få i meg selolje! Smørdampede torskeblokker med purre, seibiff med løk, ovnsbakt laks.. Finns jo utallige varianter, og trenger ikke være så dyrt.

Egg! 18 firstprice egg, husker ikke prisen men billig. Utallige varianter omelett du kan lage :)

Grovt brød med makrell i tomat :cool:

Hvordan trener du da? Lykke til :)

Må bare prøve å finne ut av hvordan jeg kan holde oversikt over proteiner, karbohydrater og fett. Det er bare ca tre måneder siden jeg begynte å spise sunnere og tydeligvis også mindre, så jeg er litt amatør på alt sånt enda.

Og du hadde veldig rett! Alt det du nevnte der hørtes kjempegodt ut! Og sliter med å få i meg nok fisk, men jeg har laget en annen tråd med fisk for de kresne! Haha :) Og der har jeg fått en del oppskrifter som jeg mangler å få prøvd ut. Mye av det høres faktisk godt ut!

Nå trener jeg et 2split-program ca 70% cardio og 30% styrke, men det skal endre seg når jeg til slutt får nådd den endelige målvekten :)

Og takk! :)

Men uansett - les den artikkelen jeg lenket til. Du har et akutt behov for å lære litt, og jeg synes ikke noen gjør deg noen tjenester ved å gi deg fragmenter av det du trenger å kunne...

Ja, jeg leser den nå. Er enig i at jeg trenger å lære :) Derav denne tråden ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...