Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ehrm wtf en gang for alle: Er det noen som kan gi meg en lenke til en studie som viser at nikotin forhøyer blodsukkeret hos ellers friske mennesker? Dette spørsmålet har blitt stilt flere ganger, flere steder her på forumet, og har foreløpig bare blitt besvart med diverse lenker til studier og artikler av varierende relevans og presisjon. Anyone? I want to know :)

Ps: ja, jeg er klar over at nikotin ikke er helsefremmende, dont give me the speech :-)

Ehrm wtf en gang for alle: Er det noen som kan gi meg en lenke til en studie som viser at nikotin forhøyer blodsukkeret hos ellers friske mennesker? Dette spørsmålet har blitt stilt flere ganger, flere steder her på forumet, og har foreløpig bare blitt besvart med diverse lenker til studier og artikler av varierende relevans og presisjon. Anyone? I want to know :)

Så vidt meg bekjent, finnes det studier av alle sorter. Vil man finne et studie som viser at nikotin gir en signifikant økning i blodsukker, finner man det. Og motsatt. Det er så mange studier, og alle viser forskjellig. Å komme med kun én konklusjon blir meningsløst. Mange studier sliter med en sedativ livsstil som en "konfuderende faktor", om man kan si det sånn. Mange røykere har elendlig livsstil og kosthold, og ettersom det er mange av disse røykere som inkluderes i studiene, blir det vanskelig å kunne konkludere med at det er røykingen som forårsaker diabetes etc. Om man konkluderer med at røyken er fienden, kan man igjen diskutere om det er nikotinet eller noen av de andre tusen stoffene i røykene som gjør det.

Annonse

Så vidt meg bekjent, finnes det studier av alle sorter. Vil man finne et studie som viser at nikotin gir en signifikant økning i blodsukker, finner man det. Og motsatt. Det er så mange studier, og alle viser forskjellig. Å komme med kun én konklusjon blir meningsløst. Mange studier sliter med en sedativ livsstil som en "konfuderende faktor", om man kan si det sånn. Mange røykere har elendlig livsstil og kosthold, og ettersom det er mange av disse røykere som inkluderes i studiene, blir det vanskelig å kunne konkludere med at det er røykingen som forårsaker diabetes etc. Om man konkluderer med at røyken er fienden, kan man igjen diskutere om det er nikotinet eller noen av de andre tusen stoffene i røykene som gjør det.

Nemlig! Noen må vel på et eller annet tidspunkt ha fóret "friske unge menn" med nikotin for å måle nettopp dette, greia er bare å finne dem ;-)

Ja det påståes jo at det hever blodsukkeret. Mange tar seg en røyk når de er sultne, men virkningen varer ikke lenge. Snart må de spise eller ta enda en røyk. (Ja noen ser ut til å leve på røyk og kaffe så det må påvirke blodsukkeret.) Jeg tror ikke røyken hever blodsukkeret mye eller lenge og at det er noe å uroe seg for av den grunn. Det er andre langt skadeligere effekter med røyk. Men om det kan motivere deg til å slutte så sier jeg gjerne at du blir feit av røyke:) neida. Eller litt sant er det tror jeg selv om det påståes det motsatte (at man får litt høyere forbrenning av å røyke og at det tar vekk noe av apetitten slik at man muligens spiser mindre (overflødig). ) Jeg tror den nedsatte blodsirkulasjonen i det lange løp kan være mer fetende enn å røyke. Men det er muligens kun min teori. Tenk å få røykebein og måtte hogge av hele beinet pga dårlig blodsirkulasjon (trange årer) eller få problemer med å puste fordi lungevævet blir ødelagt? Jeg tør ikke røyke, hevet blodsukker eller ei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...