Gå til innhold

Smerter i skulder ved sidehev


Helle G

Anbefalte innlegg

..Eller rett og slett hele tiden, viser det seg!

Når jeg løfter armen ut til siden, selv uten noe vekt i hånda, har det begynt å gjøre over normalt vondt i øvre del av venstre skulder. Det kjennes ut som om det er et sårt punkt inni skuldren, men i øvre region, som er veldig sår, for å prøve å forklare det litt.. Nærmest som om en muskel blir slitt mot noe. Har det kun i venstre skulder, og har alltid trent likt.

Det første jeg tenkte er overtrening, men dette kom etter to ukers stilletid med eksamenslesing! Fikk det i løpet av den perioden.

Det har dessverre utviklet seg såpass at det har begynt å gå utover treningen og bevegelse i hverdagen :/

Jeg bør sikkert besøke legen, men jeg ser ikke for meg en kjapp løsning på problemet uansett.. Derfor lurer jeg på om noen andre kjenner seg igjen i dette, og har vært i denne båten før meg?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde smerter som du beskriver over en lengre periode selv. Smerter ca. midt i skulderen ved sidehev. Jeg kuttet bare ut alle øvelser som var vonde. Så Sidehev, Skråbenk, Dips blant annet ble kuttet ut over en lengre periode. Av en eller annen merkelig grunn fungerte Skulderpress. Det gikk over igjen etter et par mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Eller rett og slett hele tiden, viser det seg!

Når jeg løfter armen ut til siden, selv uten noe vekt i hånda, har det begynt å gjøre over normalt vondt i øvre del av venstre skulder. Det kjennes ut som om det er et sårt punkt inni skuldren, men i øvre region, som er veldig sår, for å prøve å forklare det litt.. Nærmest som om en muskel blir slitt mot noe. Har det kun i venstre skulder, og har alltid trent likt.

Det første jeg tenkte er overtrening, men dette kom etter to ukers stilletid med eksamenslesing! Fikk det i løpet av den perioden.

Det har dessverre utviklet seg såpass at det har begynt å gå utover treningen og bevegelse i hverdagen :/

Jeg bør sikkert besøke legen, men jeg ser ikke for meg en kjapp løsning på problemet uansett.. Derfor lurer jeg på om noen andre kjenner seg igjen i dette, og har vært i denne båten før meg?! :)

Hvordan er håndposisjonen din i topposisjon? Tommel opp eller tommel ned? Unngå tommel ned og evt kjør kortreps. Om det ikke gir seg så kom deg til kiropraktor/fysio. Høres ut som tendinitt som blir klemt under en del av skulderbladet. Google supraspinatus tendinitis impingement :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er håndposisjonen din i topposisjon? Tommel opp eller tommel ned? Unngå tommel ned og evt kjør kortreps. Om det ikke gir seg så kom deg til kiropraktor/fysio. Høres ut som tendinitt som blir klemt under en del av skulderbladet. Google supraspinatus tendinitis impingement :)

Har tommelen nede, og når jeg kjenner etter så er det kun da smerten kommer! Ved tommel opp eller rett fram, kjennes alt greit ut :D Får lese litt om det og høre litt rundt før jeg evt stikker til fysio.. Men uansett så går det vel på å ikke belaste det mer, til det går over.. Og nå som ryp'en startet på nytt! :(:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hold tommelen opp... problem solved! ;)

Tommel ned er ikke en god posisjon i det hele tatt.. er faktisk en posisjon som man setter pasienter i for å fremprovosere smerter ved å kjøre sener fast under skulderbladet (acromion). Får gode resultater med tommel opp også :) Børge Fagerli feks anbefaler at man unngår tommel ned i sidehev nettopp pga det du opplever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er håndposisjonen din i topposisjon? Tommel opp eller tommel ned? Unngå tommel ned og evt kjør kortreps. Om det ikke gir seg så kom deg til kiropraktor/fysio. Høres ut som tendinitt som blir klemt under en del av skulderbladet. Google supraspinatus tendinitis impingement :)

Etter google bildesøk ser jeg at det nok er dette som har hendt, for det illustrerer smerten perfekt..

Har du mere peiling på dette? :) Vet du hva det skyldes og hva man bør gjøre og ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å si da jeg ikke vet om det er pga betennelse eller rett og slett strukturelt. Er trolig en kombinasjon, men er vanskelig å si uten å ha undersøkt det.

Det beste er om du hadde gått til en kiropraktor som kan hjelpe deg, eller så kan jeg gi deg generelle tips som du kan prøve og se om det går over. Men dette er generelle tips da jeg ikke har sett på deg :)

Om du har en skumrulle, så bruk den til å rulle brystryggen din:

Se fra 1:20. Mye småprat

Så kan du trene push up plus, spidecrawls og andre øvelser for serratus anterior.

Jobb med rotasjonsøvelser for rotator cuffs i kabelmaskin.

Jobb med nedre trapezius (prone flies, etc).

Hovedpoenget er: ikke la skulderen bevege seg oppover; bruk nedre traps til å stabilisere skulderbladet så det beveger seg så lite som mulig. Da vil ikke du få noe særlige smerter.

Unngå smertefulle posisjoner. Vurder å bruke en ispose på skulderen etter trening og/eller ibuprofen.

Om det ikke går over innen et par uker så kom deg til en som kan se på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet, men min skulder er betent nå... Hvordan varmer du opp skuldrene?

Trener rygg og triceps før jeg trener skuldre, så med roing, dips osv.. I tillegg til skulderrulling før jeg faktisk går igang med side/fronthev.

Av en eller annen merkelig grunn har smerten roet seg de siste par dagene nå, har latt være å trene skuldrene direkte. Kun gjort dips, militærløft, bicepscurls osv. Er litt usikker på om jeg skal kjøre på med sidehev og fronthev i dag på treningen, tho. Tror jeg drøyer det noen dager til. Det var såpass vondt da det stod på som verst :/

Men jeg skal ikke trene sidehev med tomlene ned mer! ;) Håper det gjør susen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener rygg og triceps før jeg trener skuldre, så med roing, dips osv.. I tillegg til skulderrulling før jeg faktisk går igang med side/fronthev.

Av en eller annen merkelig grunn har smerten roet seg de siste par dagene nå, har latt være å trene skuldrene direkte. Kun gjort dips, militærløft, bicepscurls osv. Er litt usikker på om jeg skal kjøre på med sidehev og fronthev i dag på treningen, tho. Tror jeg drøyer det noen dager til. Det var såpass vondt da det stod på som verst :/

Men jeg skal ikke trene sidehev med tomlene ned mer! ;) Håper det gjør susen :D

Jeg har lært at jeg må bli bedre til å varme opp skuldrene i alle fall :p Sånn som med disse:

Dynamisk oppvarming for overkropp - Fitnessbloggen

LYTP - Fitnessbloggen

Jeg ville ikke trent skuldre enda. Jeg ble også bedre etter et par uker, tok litt lette sidehev og natta etterpå voknet jeg igjen med sjukt vondt. Just in case, tar så lang tid å bli bra etter en betennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...