Gå til innhold

Kondistrening i bakker


pirken

Anbefalte innlegg

Jeg har denne våren endelig greid å gjennomføre ca 5 km med lett jogging uten pause (etter et langt opphold fra trening var kondisen på bånn). Nå er jeg, for sommeren, på en ny plass, og her finnes det ikke flate stier jeg kan jogge på (asfalt funker ikke). Det jeg derimot har tilgang på er mange tunge, lange bakker i skogen.

Jeg lurer enkelt og greit hvordan jeg, som ikke er i superform, skal gå frem for å trene utholdenhet i denne skogen? Å bare gå er for enkelt (SÅ dårlig form er jeg ikke i), å jogge er umulig. En form for intervalltrening (ingen erfaring med det)? Jeg vil helst unngå å måtte springe opp og ned den samme bakken (drepen for motivasjonen), skogen her er nydelig så jeg vil jo gjerne at treningsøkta går ut på at jeg beveger meg for det meste i en retning, ikke at jeg springer frem og tilbake... :p Men jeg vet ikke jeg, jeg har ikke peiling på hva jeg skal drive på med, jeg trenger bare noen retningslinjer så jeg ikke ender opp med å gå rundt på måfå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehm...

Jeg ville funnet meg et sted - en løype - en tur - som jeg syntes var passelig seig, passelig lang og som gav meg gode nok forhold til å trene i selv om det skulle vært vått i terrenget. Dernest er det klokke (og eventuelt pulsmåler) som hadde styrt meg i forhold til å presse meg til stadig bedre kondis. Ta tiden og sett deg et mål om hvor mye du vil prøve å kutte ned på denne.

:)

For å kutte ned mest mulig effektivt på tiden du bruker (få bedre kondis) så finnes det ulike veier frem. Du sier du ikke er noen tilhenger av intervaller - det er ikke jeg heller, for øvrig - men det er kanskje den mest effekltive måten å bedre okysgenopptaket på, dessverre. Så gå noen runder med deg selv før du skrinlegger det helt. Mengde trening - hvor ofte du trener og hvor lange økter du gjennomfører er også avgjørende for utviklingen. Her igjen handler det mye om motivasjon. Liker du deg i skogen - så er sjansene store for at du kan lykkes best med å satse på hyppige økter og gode mengder.

Du trenger selvfølgelig ikke trene i samme løypa hver gang, det vil virke mot sin hensikt. Variasjon vil gi deg gode gevinster og du kan "lure deg selv" til å trene intervaller ved å velge deg løyper med skiftende stigning og terreng. Men - jeg ville hatt en "god-løype" som du tester deg selv i jevnlig. Da vil du få motivasjon ved å oppleve fremgang i forhold til at du klarer løype på kortere og kortere tid.

Å bruke terrenget til å bygge opp god kondisjon er en uovertruffen metode.

Best av alt - spør du meg!

:)

Du er inne på dette med asfalt, så jeg trenger ikke skrive noe om det. Men det er også store gevinster å hente i forhold til å styrke den kinestetiske sans, bedre koordinering, og til å "bli flinkere til å prossesere inntrykk av terrenget og omsette det i et adekvat bevegelsesmønster"... Du trener dessuten støttemuskulatur og kjerne muskulatur helt gratis og får angrepet muskulaturen "all-over" fra alle vinkler. Enn videre så er det vel hevet over tvil at psykisk og åndelig velvære har best vilkår i møte med guds frie natur, eller noe sånt... Ikke koster det så mye heller.

Jeg vet ikke om dette hjalp så mye - men som du skjønner så er jeg litt gira på turer i skog og fjell for tiden.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartslek er jo kjekt i terrenget. Altså.. du jogger i nedoverbakker og så mye du klarer der hvor det er flatt, også går du i oppoverbakkene.

Problemet er at det ikke er flatt. Det går bare oppover, frem til jeg snur og går ned igjen. Så da må jeg evt gå opp - jogge ned - gå opp - jogge ned, og det er litt lite motiverende siden jeg da ikke kommer meg fremover på stien... Jeg bor altså på bunnen av noen fjell... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å løpe så langt du klarer i oppoverbakken, så gå til du er klar for å løpe igjen? Så fortsette på den måten? Så kan du jo se på klokka hvor lenge du holder ut - og konkurrere med deg selv ut i fra det. Jeg mener det vil være en veldig fin form for naturlig intervall, tilpasset deg og din kondisjon. Trenger ikke være et fast opplegg med intervaller for at det skal funke. :) Og det er som de sier - hvis du virkelig vil så finner du en måte, hvis du ikke vil så finner du en unnskyldning. :-))

Lykke til med bakkene, du er heldig som bor så tett på en skog :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å løpe så langt du klarer i oppoverbakken, så gå til du er klar for å løpe igjen? Så fortsette på den måten? Så kan du jo se på klokka hvor lenge du holder ut - og konkurrere med deg selv ut i fra det. Jeg mener det vil være en veldig fin form for naturlig intervall, tilpasset deg og din kondisjon. Trenger ikke være et fast opplegg med intervaller for at det skal funke. :) Og det er som de sier - hvis du virkelig vil så finner du en måte, hvis du ikke vil så finner du en unnskyldning. :))

Lykke til med bakkene, du er heldig som bor så tett på en skog :)

Får nok prøve noe sånt ja. Prøver meg på første økt i morgen.

Takk for råd alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...