Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Børge er flink, og han har gjennom hundrevis av kunder vist at det han gjør med kundene fungerer. Å hevde at de er optimale forutsetter at du sammenligner fremgangsmåten med alle andre fremgangsmåter ;)

Da tenkte jeg i dette tilfellet på eksempler som ble nevt tidligere i tråden hvor jeg synes å huske at det ble diskutert om det å bulke seg opp i muskler og fett, for så å rippe seg ned igjen. Det er noe jeg ikke ser på som veldig optimalt, da man bruker mer tid totalt sett, samt "faren" for å miste muskler under deffe-prosessen.

Fortsetter under...

Hvis du leser ut fra innlegget mitt at jeg sier Børge baserer seg på rottestudier så tror jeg du bør lese en gang til. Det jeg skriver er at en haug med linker til pubmed trenger ikke bety noenting. Spesielt siden de ofte leses av internett"eksperter" som kan lite om vitenskaplig metode (og lite om vitenskap generelt) og som synser vilt om resultatene som blir gitt.

Men diskusjonen handler jo om hvilken metode som gir den største absolutte økningen i muskelmasse. Hvis man fikk den største absolutte økningen i muskelmasse ved lav fettprosent ville styrkeløftere i gjennomsnitt hatt en lavere fettprosent.

Da tenkte jeg i dette tilfellet på eksempler som ble nevt tidligere i tråden hvor jeg synes å huske at det ble diskutert om det å bulke seg opp i muskler og fett, for så å rippe seg ned igjen. Det er noe jeg ikke ser på som veldig optimalt, da man bruker mer tid totalt sett, samt "faren" for å miste muskler under deffe-prosessen.

.... og jeg kunne gitt deg noen hundre eksempler på folk som ikke blir verken større eller sterkere, fordi de skal "leangaine" og konsekvent spiser mindre mat enn det de egentlig burde. Å være ripped året rundt er helt greit om motivasjonen din er estetiske årsaker, og at du ikke ønsker å være feit er helt greit, men dette har bare blitt en hendig unnskyldning for fitnessjenter(og gutter?) med fettfobi, og er på ingen måte noen overlegen løsning. IMO.

• 10 måneder senere...

Jeg har siden sist gang denne tråden var oppe sett hva som sett mange eksempler på hva som skjer med såkalte "leangainere" når de faktisk våger seg på å spise litt. Resultatene disse menneskene har oppnådd har ikke gjort meg mindre overbevist om at leangaining på ingen måte er en optimal treningsmetode for å bli sterkere eller å få større muskelmasse. Noen foretrekker det likevel, og det er helt greit, men da må man også forvente å bruke lenger tid, mer krefter +++

Med lav fettprosent mener jeg et gjennomsnitt på 6 - 8 mm på slimguide fettklype. Jeg er ganske sikker på at det er absolutt lettere, da jeg vet at feks Børge Fagerli (en av norges desidert beste og mest kunnskapsrike coacher) gjør dette med alle sine PT-kunder. Først ned i fettprosent, deretter sakte men sikkert øke kaloriene for å bygge muskler uten at fettprosenten går opp. Skal finne frem disse artiklene og studiene så du kan se :)

Hello 12 ukers oppfølging for å gå ned i vekt - så 12 ukers oppfølging for å gå opp i vekt. Eller supplier induced demand, som man også kaller det.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...