Gå til innhold

Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

jeg er en gutt på 18 år som er 1.93 høy og veier nøyaktiv 100kg.

Jeg er lei av å ikke kunne ta av meg på overkroppen for har dårlig syn på min egen kropp..

Jeg har lyst til å miste en del kg å samme bygge muskler så jeg kan få synelige muskler.

er det noen som har noen råd?

har tenkt på PSMF, er det ett smart valg ?

vil gjøre dette fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Markerte muskler = lavere fettprosent, da er PSMF bra for å komme igang

Bygge muskler og ned i vekt samtidig er vanskelig, tidkrevende og langsiktig, da er IKKE PSMF løsningen.

PSMF er en quickfix for å komme seg litt kjapt ned, på kort tid, for så å avslutte det. Bygging på PSMF er heller ikke forventet eller å anbefale, underskuddet er rett og slett for stort.

Tren hardt (baseøvelser), spis rent, legg inn noe intervalltrening som bakkeløping eller 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den dietten er sikkert fin for å få ned fettprosenten og ta av noen kg men jeg er usikker på hvor hardt man kan trene ved siden av ettersom du skal spise veldig striks. finnes en egen tråd om den dietten her inne, søk etter den og les litt der så blir du nok klokere, jeg kan ikke så mye om den:)

Spørsmålet er om du må gå ned drastisk med en gang? Eller har du litt bedre tid? Har du tid ville jeg heller brukt litt tid på å gjøre overgangen fra nåværende kosthold og livsstil til ditt "nye liv" litt enklere. Skal du klare å holde vekta og bli godt trent nytter det ikke å falle tilbake i gamle vaner når du er i mål, så forsvinner alt du har jobbet for igjen.

Innbefinn deg med at fit kropp, styrke og mer energi faktisk kommer av bevisste valg og ett ønske om å komme i god form:) Og dette må du huske på og bruke som motivasjon underveis- du klarer det om du vil!

Mine tips utover dietten er: spis mer proteiner og proteinrike meieriprodukter, kutt ut de dårlige typene karbohydrater og få heller dette fra frukt og grønt. kutt mye av brødet, pasta, loff og alle lett produkter, samt brus, syltetøy, yoghurt(bortsett fra skyr), fruktjuice. spise mye mer grønnsaker og bær. frukt er og fint men pass på de som er energitette og inneholder mye karbohydrater.

Sats på styrketrening fremfor kardio. Skal du på streng diett ville jeg kanskje kuttet kardioen i denne perioden.. gå heller noen turer osv. noe som ikke tapper deg helt for energi.

Og sist men ikke minst, lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey takk!:) dette hjalp litt!:)

Jeg vil helst ned så mye fortest mulig at jeg kanskje for med meg litt av strand været i slutten av sommerværet med litt bedre selvtillit.

Åssen er det å drikke fun light saft?

eller smothie?

kan bli kjedelig med bare vann i lengden.

Åssen tror dere dette vil fungere?

Frokost: 280 G kylligfille.

Agurk,salat

Mellommåltid:

250g karbonadedeig

brokkoli,salat,

Mellommåltid:

1/1 boks cottage cheese

10 g proteinpulver

kveldsmat:

250g svinefilet / 250G fisk

Brokkoli,salat, agurk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra:) Det ser veldig sunt ut:) når det gjelder mengden kan du legge inn denne maten på diett.no også ser du hvor mange kalorier det blir tilsammen, også kan du regne ut kaloriforbruket ditt med en kalorikalkulator(f.eks den som ligger på facebook på fitnessbloggen sin side.) om dui skal ned i vekt må du ligge i kcal underskudd, det står sikkert mer om det på siden om dietten du skal følge, hvor mange kcal du bør ligge i underskudd med. Så lenge du følger opplegget vil du få resultater:)

Jeg ville startet å trene styrke så fort du kan-tren så mye som du får lov til i følge dietten:), da styrketrening brenner fett fortere enn kardio- eller med andre ord det former kroppen din på en bedre måte samtidig.. Muskler tar mindre plass i kroppen enn fett derfor kan du f.eks se mye mer fit ut på 85kg med muskelmasse enn på 85kg uten at du har trent noe særlig.

Det beste du kan gjøre sånn i starten er vel å lese gjennom en del av artiklene her om kosthold, trening osv. også kan du lete på forumet etter tråder om matlaging og motivasjon osv. se på andre sine logger for motivasjon og lag din egen logg for å se fremgangen og få tilbakemeldinger fra andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fun light er lov da det er 0 kcal. Smoothie kommer jo ann på hva du skal ha oppi, bruk det som er lov på dietten av meieriprodukter og frukt og kombiner dette gjerne til før/etter en trening eller til kvelds( da du mest sannsynlig har lyst på noe søtt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra:) Det ser veldig sunt ut:) når det gjelder mengden kan du legge inn denne maten på diett.no også ser du hvor mange kalorier det blir tilsammen, også kan du regne ut kaloriforbruket ditt med en kalorikalkulator(f.eks den som ligger på facebook på fitnessbloggen sin side.) om dui skal ned i vekt må du ligge i kcal underskudd, det står sikkert mer om det på siden om dietten du skal følge, hvor mange kcal du bør ligge i underskudd med. Så lenge du følger opplegget vil du få resultater:)

Jeg ville startet å trene styrke så fort du kan-tren så mye som du får lov til i følge dietten:), da styrketrening brenner fett fortere enn kardio- eller med andre ord det former kroppen din på en bedre måte samtidig.. Muskler tar mindre plass i kroppen enn fett derfor kan du f.eks se mye mer fit ut på 85kg med muskelmasse enn på 85kg uten at du har trent noe særlig.

Det beste du kan gjøre sånn i starten er vel å lese gjennom en del av artiklene her om kosthold, trening osv. også kan du lete på forumet etter tråder om matlaging og motivasjon osv. se på andre sine logger for motivasjon og lag din egen logg for å se fremgangen og få tilbakemeldinger fra andre:)

Jeg ser da at jeg ligger på rundt 1000 kcaler hver dag om jeg spiser dette. og for å gjøre en 100kg gutt mett skal det ca ligge på 2200. det vil si at jeg går 1200 kcaler i minus hver dag. og dette vil si jeg mister vekt ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt, men jeg vet ikke om jeg ville satset på ett såpass stort underskudd. husk på at du skal bli mett nok til å holde energien såpass høy at du fikser de daglige gjøremålene dine og trene. hva står det på diett siden da? om hvor mye underskudd i kcal du skal ha?

Var jeg deg ville jeg enten tatt noen uker med diett uten spes trening for å gå ned en god del kg og deretter bygge ELLER (dette gjorde jeg, og er veldig fornøyd med valget)

så ville jeg heller ha lagt om kostholdet mitt og begynt å trene:) Da kan du trene hardt og tungt og spise deg mett på sunn og god mat uten å gå på noen store smeller. det er lettere og sløyfe noen hverdagsgoder og holde litt øye med kostholdet og trene enn at alt skal bli så ekstremt.

men om jeg hadde hatt veldig mange kg og ta av, ville jeg nok muligens ha kjørt en periode med noe ekstremt først. jeg hadde jo bare en 3-5 kg å ta av. har tatt av 3 med bare kosthold og ser ut til at jeg ikke trenger å gå ned mer i vekt, men heller opp i muskler fra nå av.

2200kcal synes jeg hørtes litt lite ut til deg, er det snakk om basal forbrenningen din? jeg vil si jeg forbrenner omkring det samme på en vanlig arbeidsdag med trening i tillegg. og jeg er jente. har dog ikke en stillesittende jobb.

Hvor mye ser du for deg å gå ned i vekt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt, men jeg vet ikke om jeg ville satset på ett såpass stort underskudd. husk på at du skal bli mett nok til å holde energien såpass høy at du fikser de daglige gjøremålene dine og trene. hva står det på diett siden da? om hvor mye underskudd i kcal du skal ha?

Var jeg deg ville jeg enten tatt noen uker med diett uten spes trening for å gå ned en god del kg og deretter bygge ELLER (dette gjorde jeg, og er veldig fornøyd med valget)

så ville jeg heller ha lagt om kostholdet mitt og begynt å trene:) Da kan du trene hardt og tungt og spise deg mett på sunn og god mat uten å gå på noen store smeller. det er lettere og sløyfe noen hverdagsgoder og holde litt øye med kostholdet og trene enn at alt skal bli så ekstremt.

men om jeg hadde hatt veldig mange kg og ta av, ville jeg nok muligens ha kjørt en periode med noe ekstremt først. jeg hadde jo bare en 3-5 kg å ta av. har tatt av 3 med bare kosthold og ser ut til at jeg ikke trenger å gå ned mer i vekt, men heller opp i muskler fra nå av.

2200kcal synes jeg hørtes litt lite ut til deg, er det snakk om basal forbrenningen din? jeg vil si jeg forbrenner omkring det samme på en vanlig arbeidsdag med trening i tillegg. og jeg er jente. har dog ikke en stillesittende jobb.

Hvor mye ser du for deg å gå ned i vekt da?

det var ca det jeg kom fra til.2200kcal.

jeg er 1.93 høy, og veier 100 kg ca.

nei,jeg tenkte kanskje først prøve 90. også ned til 85. og bygge muskler på 85. at jeg blir markert da.

åssen høres dette ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ok det altså:) ville gått for en diett først da og evt. noen gåturer istedenfor utmattende kondis og styrketrening. og over på tung styrke og sunt kosthold fra dag en da dietten er ferdig eller når du har nådd målet på 90 eller 85:) Nå som du venner deg til å ikke spise noe særlig karbs, vil kanskje overgangen til ett bedre kosthold bli lettere på grunn av dietten også kanskje:) dette fikser du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ok det altså:) ville gått for en diett først da og evt. noen gåturer istedenfor utmattende kondis og styrketrening. og over på tung styrke og sunt kosthold fra dag en da dietten er ferdig eller når du har nådd målet på 90 eller 85:) Nå som du venner deg til å ikke spise noe særlig karbs, vil kanskje overgangen til ett bedre kosthold bli lettere på grunn av dietten også kanskje:) dette fikser du!

takk! du har fått meg til å bli motivert! skal sette meg ned ett par timer nå! og lese! og starte sikkelig!

vil lage en logg, koselig om du titter innom da den tid kommer!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zonta 94, dette fikser du!

Mitt første innlegg går til deg av denne grunn:

Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon som deg, med tanke på det å ikke føle seg vel i sin egen kropp, og har lyktes så til de grader med min tilnærming. :p Du virker å være 100% motivert, noe jeg selv også var. Da kan du finne stor glede i å kjøre på beinhardt og gjøre det til din greie, det er egentlig ganske moro å ha full kontroll og se fettet renne av.

Er helt enig med Katari om det meste. Diett i starten så du raskt ser resultater, hent deretter motivasjon i dette vekttapet og kjør på videre på en måte kroppen er litt mer takknemlig for. Kcal-underskuddet er alfa og omega, og for en kortere periode kan du tvinge kroppen til å bruke fett som energikilde ved å minimere inntaket av karbohydrater. Dog er jeg kanskje det varierte kostholdets største tilhenger og vil derfor anbefale deg å gradvis spise mer og mer variert, men fortsatt ha hovedfokus på høyt inntak av protein og det sunne fettet for å fortsatt tvinge kroppen til å brenne fett. Legger du inn maten i menyforslaget ditt i en dagbok vil du forstå hva jeg mener, da mangel på vitaminer og næringsstoffer vil tydeliggjøres.

Ellers fungerte det supert for meg å aldri pushe meg selv til failure når kcal-underskuddet er stort, men heller sørge for et generelt høyt aktivitetsnivå og mye trening på mosjonistnivå, samt vedlikeholdstrening på styrkedelen med høyt fokus på raske karbohydrater direkte etter trening og et proteinrikt måltid med langsomme karbohydrater innen to timer etter.

Jeg blir gira av å se deg komme i gang! Lover å følge loggboken om du lover å være 1000% dedikert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zonta 94, dette fikser du!

Mitt første innlegg går til deg av denne grunn:

Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon som deg, med tanke på det å ikke føle seg vel i sin egen kropp, og har lyktes så til de grader med min tilnærming. :p Du virker å være 100% motivert, noe jeg selv også var. Da kan du finne stor glede i å kjøre på beinhardt og gjøre det til din greie, det er egentlig ganske moro å ha full kontroll og se fettet renne av.

Er helt enig med Katari om det meste. Diett i starten så du raskt ser resultater, hent deretter motivasjon i dette vekttapet og kjør på videre på en måte kroppen er litt mer takknemlig for. Kcal-underskuddet er alfa og omega, og for en kortere periode kan du tvinge kroppen til å bruke fett som energikilde ved å minimere inntaket av karbohydrater. Dog er jeg kanskje det varierte kostholdets største tilhenger og vil derfor anbefale deg å gradvis spise mer og mer variert, men fortsatt ha hovedfokus på høyt inntak av protein og det sunne fettet for å fortsatt tvinge kroppen til å brenne fett. Legger du inn maten i menyforslaget ditt i en dagbok vil du forstå hva jeg mener, da mangel på vitaminer og næringsstoffer vil tydeliggjøres.

Ellers fungerte det supert for meg å aldri pushe meg selv til failure når kcal-underskuddet er stort, men heller sørge for et generelt høyt aktivitetsnivå og mye trening på mosjonistnivå, samt vedlikeholdstrening på styrkedelen med høyt fokus på raske karbohydrater direkte etter trening og et proteinrikt måltid med langsomme karbohydrater innen to timer etter.

Jeg blir gira av å se deg komme i gang! Lover å følge loggboken om du lover å være 1000% dedikert ;)

Hei! åja!:) det er bra! :)

Jeg må bare prøve å finne ut et perfekt mat program. så du på det jeg skrev oppe her?

åssen tror du dette er?

ja skal snart starte for 100% og da er det koselig om du følger loggen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAM! Der har du noe du kan implementere i ditt kosthold! Periodisk faste for dummies - Fitnessbloggen

Jeg går selv etter PF metoden og opplever bedre kontroll over matinntaket noe som er viktig når man skal begrense kcal inntaket. Samtidig er det et spisemønster som gjør at jeg aldri er sulten eller kjenner den gnagende sultfølelsen (vanlig å kjenne den litt i starten) og du slipper å spise 7 ganger om dagen. Så du tilpasser din egen hverdag optimalt for deg selv og får en ekstra kickstart på dietten :D Sammen med styrketrening Stronglift 5x5 programmet har jeg ikke opplevd den store vekt nedgangen, men har fått mindre fett og mer muskler og begynner å se antydning til bedre markeringer på kroppen :thumbsup: Kontroll og styrketrening er en god mix!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste alt.

Bedre å begynne, og så peile seg inn mot det perfekte matprogrammet enn omvendt. Husk at i morgen skulle du ønske du hadde begynt i dag;) Som jeg skrev i første melding er det ikke noe hokus pokus. Sørg for å spise mindre kcal enn kroppen din trenger, og vips så må den hente energien et annet sted, fettlagrene. Bare kom i gang og skriv et innlegg når du har mistet den første kiloen, så skal jeg forfatte mye snadder som får deg dit du vil ;)

Chrisdian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...