Gå til innhold

Hvordan sove lengre?


OrdnerSeg

Anbefalte innlegg

Hei.

Vanligvis før en eksamen gjør jeg følgende for å sove lenger (og få til å sovne raskere):

Strekke ut i minimum 5 minutter.

Bruk en sjampo med urter i det å for sover lenger.

Bruk 10mg av Kestine (også kalt Evastin, Ebaste og Aleva):

Ebastine - Wikipedia, the free encyclopedia

1mg tid langtidsløsende melatonin fra now foods..

Ca et halvt milligram av sublingual melatonin.

Matvarer som jeg spiser:

Tomater.

avokado

røkt laks

noe salat

I tillegg til dette så drikker jeg også litt melk og vann.

Jeg unngår også sukker og koffein hele dagen.

I tillegg til alt dette prøver jeg å få minst en time trening før jeg legger meg.

Men før min siste eksamen våknet jeg opp etter bare fire timer, hva kan være grunnen til dette? Det er lett å sovne, men ønsker også å sove lengre.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666

jeg vet hvorfor du våkner... du stresser for mye... jeez... trenger da virkelig ikke legge opp måltid/medisiner for å sove i eksamensperioden.. du STRESSER!!! ja!!! Dropp tankegangen ang "hvordan sove bedre".... Hvis du har så store problemer... kom deg til lege! eller forbered selve eksamen mye lengre i tid sånn at du ikke STRESSER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før ein eksamen er det mykje mentalt. Litt einig med Martin over her, men samtidig trur eg eksamensnerver, om ein kjenner dei direkte eller ei, vil kunne påverke søvn nettene før. Eg har sove lite før ein eksamen eg veit eg vil stå på og det einaste spørsmålet er om det blir A eller B. Likevel er det noko i underbevistheten som rører på og gjer at eg søv mindre. Så lenge eg har sove godt nettene før merkar eg ikkje noko til det uansett.

Same gjeld når eg skal ut på reise dagen etterpå, syden eller noko sånt. Det har ikkje noko med stress og nervøsitet å gjere, det er berre hjernen som driv med eit eller anna eg ikkje har kontroll på. Eg kan legge meg ved midnatt og vakne tidlegast kl. 9 ei heil veke, så vaknar eg 7 dagen eg skal på tur.

Ikkje stress, sørg for at du har ein god rutine fleire dagar, gjerne ei veke før eksamen og aksepter at det er ting ikkje har heilt kontroll på alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tar jeg ingen ting for å sove bedre, men det hjelper å prøve og slappe godt av. Ta det med ro før du legger deg, og ikke sitt foran en skjerm. Kanskje les i ei bok eller gjør noe annet som ikke har med eksamen å gjøre, kanskje en time før du skal legge deg. Tenn stearinlys for ro, kanskje ta et fotbad, hør på rolig musikk... Få tankene på noe annet, og rett og slett ikke stresse :) Kanskje lett for meg å si som er en generelt rolig person, men jeg tror ikke jeg tar helt feil.

Du kan også bruke en type avslapningsmetode når du skal prøve å sove. Det er som en meditasjon, og handler om å fokusere på avslapping på de forskjellige stedene i kroppen. Legg deg ned, og finn ei behagelig stilling hvor alle musklene i kroppen slapper av, og du ikke trenger å spenne noe. Fokuser på å slappe av nederst i føttene. Ha fokus på dem i ei stund, før du går videre oppover på kroppen, og til slutt helt ut i fingertuppene og opp i hodet og nakken. Funker fett, blir sykt avslappet av dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...