Gå til innhold

Karbs vs fett vs protein styrketrening


Gjest Ukjent666

Anbefalte innlegg

Gjest Ukjent666

Sto og lurte tidligere i dag. Hvis man spiser så godt som bare enten: proteiner,fett eller karbs. Hvordan typ effekt vil det egentlig ha på kroppen? Når det gjelder styrketrening? For man ligger jo i overskudd..

F.eks 200g fett og lavt på resten

300-400g protein og lavt på resten

og 300-400karbs og lavt på resten!

Og da tenker jeg ekstremt lavt!

Ville jo trodd at 300-400g protein er sunnest hvis man vil unngå fett på kroppen ved styrketrening?

Noen som har noen formening/forskning/bevis på noe?

Rettelse: hvis man ligger på 5000kcal uavhengig av hvor mye/lite. Men 5000kcal av den enkelte makroen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

400 g karb er 1600 kcal og 400 g protein er ca 1280 (om man tenker netto kcal) så da er du i alle fall på en ganske low diet til å være gutt! Kroppen trenger karbohydrater bl. annet til å sette i gang fettforbrenningen etter trening (insulinutskillelse og frigjøring av fettsyrer i fettcellene).. Og man ville jo hatt ekstremt dårlig energinivåer uten to av tre makronutrienter. Fett og karb er hovedsakelig det som gir oss energi, aminosyrene er byggestenene - så jeg tror du ville vært sliten til det ekstreme med bare 1/3... Og jeg tror ikke du hadde hatt overskudd rent energimessig til å ha noen styrkeøkning i alle fall.. Kroppen hadde jo ikke hatt noe annet valg enn å ta knekken på fettprosenten - men styrkeøkning er nok lite sannsynlig :-) Men, det er hva jeg tror... Verken forsking eller bevis... :-) PSMF er jo lav på fett og karb, og høy på protein f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
400 g karb er 1600 kcal og 400 g protein er ca 1280 (om man tenker netto kcal) så da er du i alle fall på en ganske low diet til å være gutt! Kroppen trenger karbohydrater bl. annet til å sette i gang fettforbrenningen etter trening (insulinutskillelse og frigjøring av fettsyrer i fettcellene).. Og man ville jo hatt ekstremt dårlig energinivåer uten to av tre makronutrienter. Fett og karb er hovedsakelig det som gir oss energi, aminosyrene er byggestenene - så jeg tror du ville vært sliten til det ekstreme med bare 1/3... Og jeg tror ikke du hadde hatt overskudd rent energimessig til å ha noen styrkeøkning i alle fall.. Kroppen hadde jo ikke hatt noe annet valg enn å ta knekken på fettprosenten - men styrkeøkning er nok lite sannsynlig :) Men, det er hva jeg tror... Verken forsking eller bevis... :) PSMF er jo lav på fett og karb, og høy på protein f.eks..

Jaja;) Jeg bare lurte;) Men tenker mer hvis man ligger på f.eks 5000kcal uavhengig av hvilke makro det er. Så lenge det er EN av delene! Hvilken effekt det ville hatt på kroppen når man trener styrketrening!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja;) Jeg bare lurte;) Men tenker mer hvis man ligger på f.eks 5000kcal uavhengig av hvilke makro det er. Så lenge det er EN av delene! Hvilken effekt det ville hatt på kroppen når man trener styrketrening!;)

Protein er jo det du trenger for å bygge muskler, så .. Det måtte jo eventuelt vært den ..

Om du skulle fått i deg 5000 (netto) kcal av tilnærmet bare protein hadde jeg dog vært imponert .. Det er 1500 g protein... Bare det ville jo vært en utfordring i seg selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
Av de tre alternativene er det bare proteinalternativet som er forsvarlig å teste ut. Protein er det makronæringsstoffet som er viktigst å dekke behovene for.

Det er en grense for hvor mange gram proteiner (leucin) som vil føre til økt proteinsyntese og økt kontraktilt muskelprotein over lengre tid.

Hvordan du føler deg subjektivt vil nok variere fra alternativ til alternativ. Jeg ser ingen fordeler ved å ikke spise balansert om målet er optimal prestasjon og velvære i hverdagen. Det innebærer gode proteinkilder, essensielle fettsyrer, grønnsaker, frukt og energikilder etter behov og ønske. Styrketrening er såpass lite glykogenkrevende at om du er i overskudd vil du nok ikke merke store forskjellen på om det er fra fett eller karbohydrater dersom du trener typisk 3-6 ganger i uken, 40 min til 1.5 time.

Protein er jo det du trenger for å bygge muskler, så .. Det måtte jo eventuelt vært den ..

Om du skulle fått i deg 5000 (netto) kcal av tilnærmet bare protein hadde jeg dog vært imponert .. Det er 1500 g protein... Bare det ville jo vært en utfordring i seg selv :D

Enig i alt dere skriver her! Men det jeg egentlig lurer på: hva vil skje hvis man gjør dette i 2-3-4mnd! Med hard styrketrening ? Det er jo selvfølgelig forskjellig iforhold til person og person. Men vil man f.eks få en mer "ripped" kropp med bare proteiner vs fett osv?

Jeg skal IKKE gjøre dette her, hehe! Det er bare nyskjerrigheten som spør!

Edit: når man ser på kroppsbyggere. Så spiser de jo ofte "rent". Altså ting med ikke så altfor mye fett/dårlig fett osv... Og det er med dette jeg tenker om man f.eks spiser mye fett vs lite osv... Hvordan en kropp vil bli formet. Vil det blir mer fett på kroppen med fett vs proteiner f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fett gjør deg tjukk, bare karb gjør deg tjukk og protein... Ja, det vil også gjøre deg tjukk i overskudd..

Mer lean enn de to andre, fordi en del her vil gå til musklene - og du vil i alle fall ikke miste muskler (det vil du utvilsomt på de to andre alternativene) .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fett gjør deg tjukk, bare karb gjør deg tjukk og protein... Ja, det vil også gjøre deg tjukk i overskudd..

Mer lean enn de to andre, fordi en del her vil gå til musklene - og du vil i alle fall ikke miste muskler (det vil du utvilsomt på de to andre alternativene) .. :D

Fellesnevneren her er altså tjukk.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...