Gå til innhold

Styrketrening med ryggproblemer.


NoFear565

Anbefalte innlegg

Jeg har nå nylig begynt med diett samt. Trening tre dager i uka med ett helkropps program, for har relativt lite erfaring innen trening. Målet er økt musklatur men vil legge mye vekt på rygg i første omgang, da jeg sliter med veldig krum rygg med en pinglete musklatur i forhold til resten av kroppen, som gjør at jeg har ukentlige besøk hos både kiropraktor og fysioterapeut. Ingen av disse har gitt meg treningsprogram jeg føler jeg får nytte av. Om jeg gjør det feil eller om de ikke virker vet jeg ikke. Hele musklatur på venstre side er anspent konstant og har gitt opp de treningsapparatene jeg må vri ryggen på, både med og uten vekter da venstre siden blir skikkelig forbanna vist jeg bare tenker tanken på og gå på apparatet. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg går fram her, håper noen har noen tips og triks som kan gjøre dette lett og smertefritt(på fyfy måten) under trening og Evt morgen og kveld:) takker på forhånd for alle svar og innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryggproblemer er ikke gøy, sliter selv :) Har du prøvd

TRX/ Ringer/Redcord? Bra øvelse som er lett å justere tyngden på (jo mer oppreist du står jo lettere) og ikke er hissig på korsryggen. Utenom dette har jeg brukt, sittende roing, nedtrekk (viktig med disse øvelsene at du drar skuldrene ned og bak, kiro/fysio kan vise deg bevegelsen), face pulls (tar en del bakre skuldre også). Kan jo prøve http://www.youtube.com/watch?v=M6i8px9YR-w, hvis det går.

Ellers er det viktig med god oppvarming av muskulaturen:

Dynamisk oppvarming bein - Fitnessbloggen

Dynamisk oppvarming for overkropp - Fitnessbloggen

LYTP - Fitnessbloggen

Jeg pleier også å tøye forsiktig før trening (statisk tøying, holder ca 2 min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du legge ut programmet ditt?

Smerter i rygg kan ha mange årsaker, men en vanlig årsak er svak kjerne- og setemuskulatur, og korte hofteleddsbøyere. Sitter du mye på jobb? Sitteholdning er avgjørende for rygghelse, så dette kan også være noe du burde skjerpe inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blandt annet dårlig holdning på skole benken da jeg var yngre og tenkte ikke på rygg, som også tyder på at jeg var ung og dum, det er over tid den krumme ryggen og dårlig musklatur har kommet. Jobben er den plassen jeg forbrenner mest kalorier iløpet av en dag, da jeg løper som en jojo hele dagen, men som biloppretter og lakkerer har jeg også litt av ugunstige arbeidsstillinger iløpet av en dag, noe jeg godt prøver å unngå, jeg kan slenge over treningsplanen jeg fikk av veileder på senteret jeg trener imorgen, da den ikke er tilgjengelig her og nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...