Gå til innhold

Tiden etter fødsel


T-bone

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål jeg lurer på som jeg håper dere med småttiser kan svare på...

Hvor tidlig kan man begynne å trene igjen etter fødsel? Og hvor ofte? Ser anbefalingen er 6 uker etter fødsel, men synes det høres lenge ut, om man hadde en "ukomplisert fødsel" :huh: (kommer selvfølgelig an på hvordan fødselen gikk)

På treningssenteret jeg trener har dem tilbud med bemannet barnepark på ettermiddagene (16.15-20.00). Det står ikke noe om aldersgrense, men hvor gammel bør dem være før man benytter seg av slikt tilbud? Og hva er deres erfaring med barnepark, om dere har benyttet dere av dette?

Hvordan prioriterer dere trening i en hektisk hverdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan trene 6 uker etter fødsel, er nok ganske individuelt hvor klar man føler seg. De fleste begynner nok med trilleturer.

Du finner mange råd på babyverden.no, som sikkert har dette ganske klart..

Når det gjelder prioriteringer, er det bare å involvere den lille. Selv er jeg alenemamma til en på tre år, bruker aldri barnepass men trener allikevel ikke noe mindre de ukene jeg har han. Tar han med på styrkerommet på jobben, putter han i en bæremeis eller tar en sykkeltur med han bakpå. Det blir hva du gjør det til! :)

På en del sentre har de også mor&barn-timer, de var vi ofte på da han var liten. Både vann- og styrketimer, da koosa vi oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan trene før 6 uker, bare man lytter til kroppen, og passer litt på hopp og sprett pga bekkenbunnen, og de rette magemusklene skal man helst ikke trene før 3 mnd, med mindre legen har sjekket at de har grodd sammen.

Barnepassen på Elixia her er det 6 ukers grense (men er det få barn har de tatt inn yngre, så lenge de sover). Det er ikke lov å ha med barna inn på treningsdelene.

Er fornøyd med barnepassen her iallfall (bortsett fra ene dama som virkelig er en knowitall).

Ikke noe problem å få inn trening, men så er ikke hverdagen min så hektisk heller, enda. Skaffer barnevakt til minsta på 4 mnd for hu sliter mye med magen, så da blir jeg alltid avbrutt under trening hvis hu er med på barnepassen, men tar alltid med storebroren på 19 mnd, såfremt han ikke er i bhg. Ellers lar jeg mannen ha ungene mens jeg trener. Null problem, og jeg trener hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg trener er de ansatte i barneparken helt fantastiske, men det kan jo variere fra sted til sted. Aldersgrensen for å være der er 6 uker. Jeg hadde ikke med tvillingene før de var 7 mnd, men ser at det ofte er små babyer der. Som oftest ligger de aller minste i vognen sin og sover, men om de gråter veldig så må de hente mammaen.

Jeg har en veldig hektisk hverdag med to ettåringer, fulltidsstudie og deltidsjobb, men får som regel trent 4 ganger i uken likevel. Planlegging er nøkkelordet, lag nister, pakk treningsbagen og finn frem klær kvelden i forveien så sparer du mye tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Når det kommer til trening rett etter fødsel så hadde jeg forhørt meg med lege og de på helsestasjonen. Det er viktige ting som skal gro sammen og gjør du noe som ikke er så bra så angrer du resten av livet. Det er jo en mulighet for at du får sting som skal gro å de ønsker du ikke skal revne hvertfall!! Er jo ok å se sånn nogenlunde ut i blomsten ;) å så er det jo en mlighet for at du får pupper fulle av melk så pass på at du har noe som støtter skikkelig under trening.+ noen skikkelige ammeinnlegg. Blir puppen kald å brystvorta di stivner så spruter melka :oops: Melkespreng og en diger pupp på aerobic høres ut som en heller grusom opplevelse. hehe men det er klart at fysisk aktivitet er viktig etter fødsel så deilige gåturer med nurket i vogna gjør under for kropp og sjel. du får nok av tid til å trene så ikke stress med det. baby og amming tilogmed nok søvn for din del kan være mer enn nok den første tiden. gode råd fra 2 barnsmor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...