Gå til innhold

TRAN + sana-sol


Forsvarsdama5.0

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alltid tatt tran og sana-sol. Det fungerer det, sant? Det er kanskje dumt å ta begge deler, fordi da får jeg for mye av visse fettløselige vitaminer, eller??

Det er riktig. Du bør passe på å ikke få i deg for mye vitamin A. En tommelfingerregel kan være å ikke ta flere enn ett tilskudd som inneholder vitamin A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VITAMIN

10 ML

SANASOL

*AV REF.

FUNKSJON

Vitamin A

200 µg

25%*

Viktig for bla. syn og immunforsvar.

Vitamin D

7,5 µg

150%*

Viktig for opptak av kalsium fra kosten og er dermed en forutsetning for en sterk benbygning.

Vitamin E

6 mg

60%*

Viktig fettløselig antioksidant.

Vitamin B1

0,9 mg

64%*

Nødvendige for utnyttelse av de energigivende næringsstoffene.

Vitamin B2

1 mg

63%*

Nikotinamid

12 mg

67%*

Pantotensyre

4 mg

67%*

Vitamin B6

1,2 mg

60%*

Folat

75 µg

38%*

Vitamin C

45 mg

75%*

Fremmer opptak av jern. Har antioksidant effekt.

Her er innholdet. A, D og E er fettløselige. Men det smaker godt ja :) Barndomsminner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. Men jeg har lest bakpå sanasol-flaska, og der står det bla 150% med D-vitamin.. Ellers er det under 100%, så det er ikke så farlig. Men jeg har jo alltid tatt både tran og sanasol (mest fordi tran smaker drit, og må ha noe å få god smak i munnen med etterpå..) og er veldig lite syk!

For mye vitamin A er altså ikke bra sier du, Mr M. Men hva med de andre fettløselige vitaminene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye vitamin A kan øke risiko for beinskjørhet. Vitamin E vet jeg ikke noe om skadevirkninger fra, men det er sjelden noen god idé å overdosere.

Når det gjelder vitamin D, derimot, så er det etter det jeg har forstått veldig mange forskjellige meninger om hva anbefalt dagsdose er, og hvor godt man egentlig tar opp vitamin D fra kosten. Og i Norge, hvor vi ikke akkurat plages med for mye sol, så tror jeg risikoen for å overdosere vitamin D er veldig, veldig liten, selv om man tar både tran og sanasol. Men vitamin A bør man være litt forsiktig med. Og selv om det er mindre enn 100% av anbefalt dagsdose i sanasol + tran, så må du huske på at du får en god del vitamin A gjennom maten du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror det er litt mer "sunt" å ikke følge alle sånne greier slavisk, for jeg er perfeksjonist, og da kan det lett helle i feil vei, hadde spiseforstyrrelse en stund tilbake :/

Har tro på et generelt sunt kosthold med lite tilsetningsstoffer, sukker og salt, og masse masse grønnsaker, rent kjøtt, fisk og kylling og tre skiver brød x3 daglig. Blir ganske lite mat som eks kjøttboller, hamburger og medisterkaker...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror det er litt mer "sunt" å ikke følge alle sånne greier slavisk, for jeg er perfeksjonist, og da kan det lett helle i feil vei, hadde spiseforstyrrelse en stund tilbake :/

Har tro på et generelt sunt kosthold med lite tilsetningsstoffer, sukker og salt, og masse masse grønnsaker, rent kjøtt, fisk og kylling og tre skiver brød x3 daglig. Blir ganske lite mat som eks kjøttboller, hamburger og medisterkaker...:D

Jeg er litt usikker på hva du mener med det første spørsmålet ditt. Det er vel sjelden en god ide å ha veldig slaviske og detaljerte planer på noe som helst. Min erfaring er at det kun fører med seg stress og bekymringer :)

Men generelt sett virker det som du har funnet et fornuftig kosthold som funker for deg og som du trives med, og det er det viktigste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt usikker på hva du mener med det første spørsmålet ditt. Det er vel sjelden en god ide å ha veldig slaviske og detaljerte planer på noe som helst. Min erfaring er at det kun fører med seg stress og bekymringer :)

Men generelt sett virker det som du har funnet et fornuftig kosthold som funker for deg og som du trives med, og det er det viktigste ;)

Hvilket første spørsmål? (fortsatt blond, heheh.):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...