Gå til innhold

Løping, ski, styrke og framgang?


Forsvarsdama5.0

Anbefalte innlegg

Har blitt bedre og bedre trent etter en spiseforstyrrelse i sommer. Var med på KK-mila 15.10, løp på 55 minutter. Trodde aldri at jeg ville klare det, men da jeg kom i mål kunne jeg godt tatt 5 km til! Jeg er forresten 16 år. For ikke mange mnd siden kunne jeg såvidt løpe 3 km.

Jeg har jo ikke så tung kropp da, så er jo en fordel når man løper.. Hvor mye må jeg trene (og hva) for å bli best mulig i løping? Bør jeg trene styrketrening ved siden av, og hvor mye? Og til vinteren skal jeg være med på Ingalomi + Svalbard halvmaraton (ski), åssen trening fungerer da?

Har forresten et kalorioverskudd fordi jeg prøver å legge på meg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort fortalt: Du må trene på det du vil bli god i.

Lengre fortalt: I både løping og ski, er det viktig med god utholdenhet, og da må du øke utholdenheten din.

Hvis du ikkje kunne løpe 3km for noen måneder siden, så er 55min på 10km veldig bra! Gratulerer!

Ett ukes-eksemplel kan f.eks se slik ut:

Mandag: Intervalltrening. F,eks 4x4 ( 4minutter på 13km/t, og 4minutt på 10km/t, så gjentar du dette fire ganger)

Tirsdag:

Onsdag: Fartslek, løp fort,sakte, spurte mellom lyktestolper og opp bakker og lignende. 5km.

Torsdag:Løpetur, 5km.

Lørdag:

Søndag: Langtur, løpe langt men med lav puls/snakke-tempo. 10km++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren utholdende styrke. Viktig å trene lats (bredde rygg) ved nedtrekk/chins/pull-up. Tren på 10-15 repetisjoner. Mye armer, og mye balanse i kjernemuskulaturen! Og selvfølgelig styrke i bein også.

Trente meg til sesilåmi i fjor, og trente styrke som dette. Mye nedtrekk og mage/ rygg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er skiløper selv, å det er vanlig blant skiløpere å trene maksimalstyrke, samt styrketrening med medisinball og stabiliserende styrke. Er jo også bra å trene rene stakeintervaller siden det er utrolig viktig å være sterk i overkroppen, men ikke noe stor, alle skiløperns mareritt er jo å få mye muskler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha : ) Skitrening er jo mer styrke enn løping så trenger ikke så mye i tillegg bare øktene er harde?

Ville nok hatt en styrketrening utenom kondisjonstreningen, en der du trener baseløft samt de jeg nevnte over, stabiliserende styrke og evt styrke med medisinball. Hvis du føler det tar mye tid er jo de greit å ta en kort styrkeøkt etter et par av kondisjonsøktene i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis du ikke ønsker å trene styrke i de hele tatt så er ikke det noe problem, hvis de er det du ønsker, kan få god fremgang på ski uten å trene styrke, men personlig tror jeg de kan ver lurt å trene stabiliseringsmusklatur, og litt maksstyrke, føler jeg begynner å gjennta meg selv her. Er du junior til vinteren forresten? Planer om å gå norgescup eller junior NM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...