Gå til innhold

Knebøy og tidvis kranglete rygg


wingeer

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært litt plaget med en kranglete rygg. Merker det spesielt hvis jeg har vært litt dum og lagt på mye vekt i knebøy. Hvis det er slik at jeg må "grinde" vekta opp har jeg en tendens til å få smerter i korsryggen. Stikkende smerter. Merker det spesielt godt hvis jeg bøyer i hofteleddet. Et par ganger har det vært nokså "akutt", i at jeg har kjent det komme under aktivitet (typisk de gangene jeg løfter litt mer enn jeg egentlig burde). Tror dette er overbelastning av musklene og hva som kalles "muscle strain", eller noe lignende. Dette er jo lett å unngå ved å bare la være å kjøre arbeidssett på grensen av hva jeg klarer. Det pleier uansett å gå over etter en uke, eller så. Men det er på tide å få gjort noe permanent.

På forrige fredag perset jeg i frontbøy. Brukte belte og kjente ingenting i ryggen, hverken under aktivitet eller etter trening. På søndag dro jeg på trening igjen, og kjørte da knebøy bak. Ikke altfor tungt og jeg kjente ingenting under aktivitet. Da jeg kom hjem satte det i gang og gjorde ganske så vondt. Jeg får det ikke helt til å henge på greip, i og med at det er samme type smerte. Kan det være at musklene har vært slitne etter fredagen, og at jeg ved å trene knebøy på søndag stresset allerede slitne muskler?

Uansett så er det slik at jeg ikke kjenner noe særlig til det dersom jeg er i aktivitet (dvs, kroppen er varm, ute og går, osv. har ikke prøvd å ta knebøy). Smertene forsvinner også dersom jeg bruker en ball til å løse opp gluteus (i.e. sitter oppå den og ruller over steder det gjør vondt). Er det i det hele tatt mulig å finne ut av hva det her kommer av, og om det er noen øvelser jeg kan gjøre for å unngå det i fremtiden?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...