Gå til innhold

Kroppsfett og fett


Thorvaldsen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kroppsfett=vev. Som har mellom 20 og 15% vann og annet.

Kunne du utdype deg? lurer på hva "annet" du mener. Snakker vi om bindevev? En annen ting... vann fungerer ikke akkurat optimalt sammen med fett, hva er grunnen til at kroppsfettet holder på vann?

1kg kroppsfett er ikke lik 1 kg rent fett. Det er både væske og andre ting, som gjør at energiinnholdet blir lavere enn 9000 :)

Okey, veldig enkelt så kan man si at for å gå ned/opp 1 kilo kroppsfett så må gå ca 7500 kcal i underskudd/overskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, veldig enkelt så kan man si at for å gå ned/opp 1 kilo kroppsfett så må gå ca 7500 kcal i underskudd/overskudd?

For å gå ned en kg kroppsfett må du ha et underskudd på ca 7500 kcal, forutsatt at vekttapet er 100% fett.

For å gå opp 1 kg må overskuddet være litt høyere, siden du bruker litt energi i selve lagringsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg vil veldig gjerne ha en fysiologisk forklaringen på HVORFOR dette er tilfelle og ikke at det bare er sånn :)"

De detaljene vil jeg gjerne lære. Jeg vet det er litt mye å skrive så om du har noen gode sider, bøker eller lignende så kan jeg grave litt dypere der selv:) takk for hjelpen så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står svært lite om det i "Menneskets fysiologi" som er min lærebok. Noen spm kan være litt klønete lagt opp, ser det i etterkant:)

Jeg blir nysgjerrig på ting jeg ikke helt forstår. Fysiologi læreren min viste ikke helt svaret på akkurat hvorfor det er sånn, og det er derfor jeg søker litt hjelp på forumet i stedet. Det er mange her med mye kunnskap som sikkert vet svaret.

Vann er essensielt i kroppen, ingen tvil om det. Fettvev må ha vann i cytosol for at sine organeller skal kunne fungere. Det jeg lurer på er om fettet i en fettcelle økter det osmotiske trykket sånn at mer vann diffunderer inn i cytosol. Proteiner, salter og glukose/glykogen vet jeg "holder" på vann fordi de kan løses i vann, men når det kommer til fett så er jeg helt blank. Fett kan løses i vann om det er bundet til lipoproteiner. Jeg blir ikke akkurat klokere på hvorfor vi får mer vann i cytosol ved økende konsentrasjon av fett i en fettcellen. Samme det, jeg får heller kjøpe meg noen flere bøker å lese i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står svært lite om det i "Menneskets fysiologi" som er min lærebok. Noen spm kan være litt klønete lagt opp, ser det i etterkant:)

Jeg blir nysgjerrig på ting jeg ikke helt forstår. Fysiologi læreren min viste ikke helt svaret på akkurat hvorfor det er sånn, og det er derfor jeg søker litt hjelp på forumet i stedet. Det er mange her med mye kunnskap som sikkert vet svaret.

Vann er essensielt i kroppen, ingen tvil om det. Fettvev må ha vann i cytosol for at sine organeller skal kunne fungere. Det jeg lurer på er om fettet i en fettcelle økter det osmotiske trykket sånn at mer vann diffunderer inn i cytosol. Proteiner, salter og glukose/glykogen vet jeg "holder" på vann fordi de kan løses i vann, men når det kommer til fett så er jeg helt blank. Fett kan løses i vann om det er bundet til lipoproteiner. Jeg blir ikke akkurat klokere på hvorfor vi får mer vann i cytosol ved økende konsentrasjon av fett i en fettcellen. Samme det, jeg får heller kjøpe meg noen flere bøker å lese i sommer.

Fettet er ikke fritt i cellen heller. Fritt etter hukommelsen det her, så ta gjerne en klype salt attpå. Fettetsyrene binder seg til ett glukogenmolekyl i forholdet 1/3. Det gjør fettet mindre hydrofobt slik at det uproblematisk ommgås vann.

For å gi et annet eksempel hvor fett og vann ikke er inkompatibelt så har vi majones. Her visper vi eggeplommer og olje. Eggeplomma har 55% vann, likevel får vi en fin emulsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...